רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 16 באוגוסט 2021

"היום בתניא" יום ב' ח אלול

"היום בתניא" יום ב' ח אלול
תניא אגרת הקדש
תחילת פרק יב 
שנה פשוטה
פסוק הפתיחה באגרת י"ב:
כפתיח לאגרת, מציג רבנו את הפסוק "והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם" - שלבאורו מוקדשת אגרת זו.
נתינת הצדקה מופיעה בפסוק זה בשני תאורים, "מעשה הצדקה" ו"עבודת הצדקה". ובמקביל, לפנינו גם שני תאורים לשכר, "שלום" ו"השקט ובטח".
לדעת רבנו, פרטים אלו מבטאים בחינות שונות בעבודת הצדקה ובשכרה.
רבנו אף מבהיר, שהשלום הנפעל עם הצדקה בפסוק הנ"ל, קשור עם השלום הנאמר בפסוק "עושה שלום במרומיו" - כך שהכרת  המשמעות הפנימית של מהות השלום הנעשית "במרומיו", תסיע לנו בהבנת המשמעות של "והיה מעשה הצדקה שלום".
...
עשית שלום במרומים:
נקדים, שהמלאכים כמיכאל וגבריאל, הם נבראים עליונים שמוטלת עליהם השליחות להמשיך את השפע מלמעלה לעולם הזה הגשמי.
ויצוין, שכדוגמת בעלי החיים שבכל אחד נטועה   מידה אחת בלבד (כנשר רחמן והעורב האכזר). כך גם אצל  המלאכים, לכל מלאך טבע אחד בלבד (ולא כאדם שהוא בעל מידות מגוונות).
מיכאל הוא "שר של מים" ("חסד"). ואילו גבריאל הוא "שר של אש" ("גבורה"). וכמים היורדים ממקום גבוה לנמוך, כך גם כל שאיפתו של "מיכאל שר של חסד" היא, רק להוריד את השפע מלמעלה למטה ללא כל הגבלה. ולעומתו, המלאך גבריאל, בהיותו "שר של אש", הנה כטבע האש העולה כלפי מעלה, הוא שואף שההשפעה תישאר למעלה, או שלכל הפחות תינתן למטה "בצמצום עצום".
כפי שמתברר מידותיהם  ותכונותיהן של המלאכים מיכאל וגבריאל "הן מדות נגדיות והפכיות זו מזו"  - וכדוגמת מלך בשר ודם, שכדי שממשלתו תתפקד כראוי, הוא משתדל שכל שריו יעבדו בהרמוניה. הנה כך גם הקב"ה "עושה שלום במרומיו", בין שריו, בין המלאך מיכאל למלאך גבריאל.
...
עשית השלום בין המלאכים:
השלום בין מיכאל וגבריאל בעלי המידות המנוגדות, אינו נעשה מעצמו, אלא על ידי פעולה מיוחדת של הקב"ה, בגלותו להם אור עליון   - אור מיוחד, מבחינת ה"אור אין סוף" שלמעלה מעלה מבחינת חב"ד דאצילות (המהוים מקור למידות שמהם נמשכת החיות המקורית של  שרי המים והאש, מיכאל וגבריאל).
"ואזי" - עקב גילוי זה, תחילה "המידות הנגדיות של מיכאל וגבריאל, נכללות במקורן ושרשם והיו לאחדים ממש ובטלים באורו יתברך".
ובהמשך, הם מגיעים למצב שבו הם מתמזגים - ובהגיע האור העליון עליהם דרך מידת הרחמים "הנקראת בשם תפארת",  הנה "מתמתקים הגבורות בחסדים", ותפקודם של המלאכים  מעתה (לאחר עשית השלום ביניהם) הוא כמובן לגמרי אחרת.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.