"היום בתניא" יום ד' יב תשרי
(אגרת הקדש סיום פרק כ עמ' 264)
קבלת חיות מהנמוך יותר:
במציאות החיים רואים אנו, שה"חי" הגבוה מה"צומח", ניזון מהצמחים. וה"מדבר" (האדם) הגבוה משאר חלקי הבריאה, ניזון מהצומח והחי שמעלתם נמוכה ממנו.
והאמת היא, שהצומח והחי, לא רק מחזקים את גופו של האדם אלא גם את שכלו. וכפי שניתן להבין מהאימרה "שאין התינוק יודע לקרוא אבא עד שיטעום טעם דגן".
והאמת היא, שגם המלאכים העליונים שבמרכבה, ניזונים "מרוח הבהמה והעוף העולה עליהם מהקרבנות"?
ואיך איפוא אפשר להסביר את התופעה הזו, שנבראים גבוהים ונעלים מקבלים את חיותם מהנמוך מהם דוקא?
...
מכח האין סוף שבארץ:
מסביר רבנו, שתזונה זו לאדם ולמלאכים, היא מכח ה"אין סוף" שבארץ, העובר אליהם על ידי המאכל והקרבנות.
הוה אומר: שבכחות ה"אין סוף" המתגלים דוקא ב"תחתית העשיה" (הנעלים מבחינות האור המתגלים באופן ישיר בבחינות הגבוהות יותר) והמביאים להתהוותם של כל הצמחים, הנה, בהם בעצם כלולה גם החיות לבעלי החיים ולאדם - ואת החיות הזו מצליח האדם לספוג לתוכו ("באור חוזר") כאשר הוא ניזון מהצומח ומהחי.
...
"גודל מעלת המצוות המעשיות":
לאור המתבאר לאורך האגרת, אודות אופן התהוות היש הגשמי והאורות האלוקיים הגלומים בו, וכן מעלת האורות העליונים הנמשכים מטה על ידי עבודת האדם (שכחם של המצוות המעשיות לעורר למעלה בעצמיות האין סוף, נובע מכך שמשם הוא עיקר התהוותם).
ניתן איפוא להבין, את "גודל מעלת המצוות המעשיות" אשר בהן דוקא באה לידי ביטוי תכלית ירידת הנשמות לעולם הזה הגשמי.
ונוסיף, שאם בתחילת הבריאה (בסדר השתלשלות העולמות), היו הכלים של הספירות שב"בריאה יצירה ועשיה" בין שאר הדברים שמתגלה בהם בחינת ה"יש הנברא" (ואינם נכללים בספירות שעליהם נאמר "איהו וגרמוהי חד"). הרי שעם העבודה של היהודי בקיום המצוות בעולם הזה, נפעל שגם בכלים הללו יבוא לידי ביטוי (הנאמר על הכלים שבאצילות) ש"איהו וגרמוהי חד".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים להשתלב בקבוצות "מקבלי היום בתניא", יתקשרו אלי בווטצאפ 0544960839
בברכה!
הרב יקותיאל גרין
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה, חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.