רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 4 באוגוסט 2020

לנפש האחים אובערלנדר ע''ה

הבבלי בקידושין מביא ברייתא: תניא רבי אומר אין לך אומנות שעוברת מן העולם אשרי מי שרואה את הוריו באומנות מעולה אוי לו למי שרואה את הוריו באומנות פגומה אי אפשר לעולם בלא בסם ובלא בורסקי אשרי מי שאומנותו בסם ואוי לו מי שאומנותו בורסקי וגו'..  מדברי הבריתא פשוט הדבר שהעיסוק מגבש את אופי האדם העוסק בו. ואני עבדכם עוד בטרם נתוודעתי לאותה ברייתא הייתי מתמיה על הדבר מדוע לא עלתה מעולם על הפרק השאלה הפשוטה, מה עושה בו מקצוע האדמו''רות באדמו''ר עצמו.. וכמובן בבניו די הייליגע קינדער. אכן אשריהם השוטים שמאמינים שמשפחות הרביים מייצרים נבראים מסוג שמיימי, מיני דערהויבענו-נשמות והעכערע זאכן  והבלים דומים.. אבל הנושא מטריד אנשים כערכי שמסתכלים רואים ויודעים שהם נולדים ויולדים בשר ודם כמוני וכמוך לא פחות ולא יותר, קרוצי חומר אנוש עם יצרים.. ואולי אף עם טבע נמוך וגס יותר מכח חינוך להתנשאות וניצול שקיבלו.. והנה שם בסוף קידושין חחובאת ברייתא מאירת עיניים:  תנו רבנן עשרה דברים נאמרו בגרע (מקיז דם) מהלך על צידו ורוחו גסה ונתלה ויושב ועינו צרה ועינו רעה אוכל הרבה ומוציא קימעא וחשוד על העריות ועל הגזל ועל שפיכות דמים וגו'.. ורש''י קורא בהם שם קו לקו צו לצו את כל מאפייני הרבי'ריי המוכרים לנו אצל רוב רובם של הגאדאלים של ר' ליצמן שיחי', ומסביר שכל קלקולי הנפש במדות המגונות המנויות בברייתא באות מכך שהגרע אינו רופא מומחה והבריות מוסרים נפשותם בידו ובמקום להיות דואג שלא תבוא תקלה על ידו ושפל בעיניו על המכשולות שהיו לו הוא נסחף אחר מזלו להיות מתגאה עליהם ולנהוג בעצמו כמין אלוהות ממית ומחיה שאין מעליו מי שיאמר לו מה תעשה.. (וגם רואה תועלת בעצם גאוותו, כי מטבע בהמת האדם להעריץ את המתנשאים הבטוחים בעצמם ופוסעים על ראשיהם..) ואת המידה של עינו צרה מבאר רש''י - 'להוציא כלום' דהיינו יש לו יותר מלכולם והרגיל עצמו שאחרים ישלמו עבור תענוגותיו.. ועיקר כווכוונתי בשורות אלה הייתה לעורר על נושא שפיכות הדמים.. כי אנחנו רואים היום יותר מתמיד את ה'ברייטקייט' מקפיא דם שטיפחו להם אדמו''רים בנושאי חיים ומות, וכי איך לא יטפחו, כשלאחר שמת לו לאדמו''ר מאמין שהעדיף את  קפריזות רוח קדשו על עצת הרופאים,  איש לא יבוא על הרבי בטענות, ואדרבא, עוד ישובו בני המנוחים וישלמו לו ממון רב שיזדקק להשפעתו בעולמות העליונים ויסדר מעט פרוטקציה ליקירם לשיפור מצבו בעלמא דקשוט..    פעם מצאתי את בני נסער  למשמע הקלטה שבה בנו של האדמו''ר ברלנד בשיחתו עם בנו הוא מזכיר את אנשי אביו בלשון העבדים שלנו, ואני אמרתי לו שלא תעלה על דעתו שבני ביתם של אדמו''רים אחרים רואים בהם בהמונם משהו אחר, אלא שאלה כבר חונכו באתיקה של המעמד.. שהוא, לחשוב ולפעול כפר בן בקר ולהמות כיונה תמה ..ואילו אסונו של ברלנד הוא שהאיש בא מרחוק ולא זכה להכוונה במקצוע ולא קלט למשל שכשמשחקים נכון אין צורך להתאמץ או לשקר במילתא דעבידי לגלויי ,אלא ליצור מצג מטמטם, שהמאמינים כבר ישקרו לעצמם.. והכסף המתוק יזרום בכמויות ולעולם לא יבוא עליהם איש בתלונות. אבל בעיני כולם חייהם ואשרם של חסידיהם כערך זה של הפרה בעיני הקצב ששוויו כמידת התועלת שהוא מביא לעניינם..      ולסיכום הנושא: בעולמם של חז''ל הייתה אומנותו של הגרע  מקובלת כמקצוע חיוני לצורך הבריאות, מה שאי אפשר לומר היום על מקצוע הרבי'ריי. כי לא נשמע כזאת שאיזה אומה ולשון קרובה או רחוקה הגיעה לתבונה שחברת האדם שבם הייתה יוצאת באיזו אופן נשכרת מטיפוח כתות ממין האדמו''רויות שנתברכנו בהם בלעה''ר למכביר, ואדרבא, הם רואים בכתות של פולחן המנהיג הקדוש מלכודות פתאים ורעה חולה, ומביטים על ראשי הכתות כעל נוכלים מקצועיים גונבי דעת מהמשוקצים שבחלאות האדם. והלוואי והלוואי שמשהו יסבר לי שאדוני הכתות הקדושות שלנו עשויים בהכרח מחומר יותר אנושי ומהוגן מהמוכר להבדיל אצל הנוצרים והגורו'ס של ההינדים, כי בסוף היום האדם הוא אדם בין אם שמו אלתר רוקח או ברלנד או סמיט ג'ונס או הורומורובוגורו, וגם אם התכנים הדתיים שונים המאפיינים האנושים של העסקים אצלנו ואצלם להבדיל דומים להפליא . על כן אולי עם מגיפת הקורומה הגיע הזמן שנאמר ללא חשש שגם אנחנו לא היינו מפסידים הרבה לו פרשו להם האדונים המאוד עשירים האלה עם נסיכיהם או הופרשו בעידוד השילטונות למסחרים מעשירים אחרים. אני יודע עובדתית שניהול תלמודי תורה הוא עסק מפרנס היטב ולא יחסרו כאלה שיקפצו עליו, וכן הישיבות ושאר הטובות שאלה עושים לקיום היהדות כוולן מתן שכרן בצידן. גם היענטות משני המינים עוד ימצאו איפה זיך פדיון'ען לשיפור מזלם, ומומחים מזדמנים לגירוש דיבוקים והסרת עיין הרע.. אבל לשם כך אין צורך במכלאות של בהמות אדם וכל אותה תעשיה משומנת של פסודו חסידות ואמונת חכמים. היהדות לא רק שלא תכחד בלעדי צדיקינו אלא שתתרומם ותפריח תורה וחכמה, אז מה יש לנו להפסיד? את זהרי אורם של הבנצ'יקעס של הוויז'ניצאי הגורי או הבעלזאי?! נו באממת..
יהודי פשוט

מקרה עצוב מאוד המחיש לי אתמול שיש כאן בשכונתנו בלונדון (והוא מן הסתם מעשה קוף לנהוג בין ההיימישע בארה''ק או ברוקלין..) כמין קשר של השתקה על מקרי ההידבקות בווירוס של המגפה, וגם לשקר במקרים של אבדן חיים ר''ל ולהמציא בדיות כאילו דברים אחרים היו הגורמים..  ה'גאונות' היא שלא תעלה חלילה על דעת השילטונות להסתכל מקרוב יותר על הטירוף ההפקרות המשתוללת במחננו, מה גם שהדבר הוא בלתי נמנע רק שנאבד עוד כמה וכמה נפשות עד שלא נוכל לטשטש יותר. והנה השאלה שאנחנו חייבים להפנות למורי ההוראה האם מותר להתריע אצל השילטונות או אפילו חובה היא עלינו כדי למנוע עוד ועוד אבדן בריאות וחיים ר''ל.
הנ''ל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.