רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 30 באפריל 2020

עמותת חסידי גור קיבלה ממשרד הבריאות מיליונים ולא החזירה

דו''ח משרד המשפטים חושף: עמותה של חסידות גור בסכנת פירוק לאחר שלא השיבה חובות למשרד הבריאות בראשות ליצמן
‏בדיקת כלכליסט

עמותה של חסידות גור בסכנת פירוק לאחר שלא השיבה חובות למשרד הבריאות בראשות ליצמן

דו"ח משרד המשפטים חושף: עמותת "רפואה וישועה – אגודת ביקור חולים דחסידי גור" טוענת כי קבלת 51 מיליון שקל שיאפשרו לה לפרוע את חובותיה תלויה בקבלת אישור רשות מקרקעי ישראל, שעוברת לסמכות חסיד גור יעקב ליצמן

06:59 | תומר גנון

זרוע הבריאות של חסידות גור, עמותת "רפואה וישועה – אגודת ביקור חולים דחסידי גור", עומדת בפני סכנת פירוק בעקבות חשד לאי־סדרים — כך עולה מדו"ח בדיקה של רשות התאגידים במשרד המשפטים שהגיע לידי כלכליסט. העמותה חייבת מיליוני שקלים למשרד הבריאות שלא נגבו בתקופת השר יעקב ליצמן, בעצמו חסיד גור.

העמותה טוענת כי היא ממתינה לאישור רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כדי לקבל 51 מיליון שקל מחברה פרטית עבור עסקת נדל"ן שביצעה לפני כמה שנים באשדוד. הכסף עשוי לשמש להשבת החובות. ליצמן צפוי להתמנות בקרוב לשר הבינוי והשיכון ולעמוד בראש רמ"י. עם זאת, ברמ"י טוענים כי אינם נדרשים לספק לעמותה כל אישור בנוגע לעסקה.

דו"ח הביקורת של משרד המשפטים מאוגוסט 2019 שעסק ברפואה וישועה הודיע לעמותה כי נשקל לפרק אותה, ובישר לה כי לא תקבל אישור ניהול תקין ל־2020–2019 — מהלך שימנע ממנה קבלת תרומות ותמיכות מהמדינה והלכה למעשה ינתק את צינור החמצן שלה. ברקע הדו"ח עומדת דרישת משרד המשפטים מ־2016 כי העמותה תספק הסברים לגבי האישורים החסרים לה מרמ"י לצורך קבלת הכספים מאותה עסקת נדל"ן באשדוד.

עמותת רפואה וישועה מקיימת פעילות ענפה בסיוע לחולים ונזקקים, שאינם רק מקרב חברי חסידות גור. ברמ"י מסרו בתגובה לפניית "כלכליסט", כי לא מוכרת להם בקשה לאישור, רישוי או היתרים שהגישה רפואה וישועה שלא טופלה — תגובה שרק מוסיפה סימני שאלה לטענות העמותה בדבר הכספים שלטענתה חייבים לה.

 
 
מתוך 57 מיליון שקל הגיעו לעמותה רק 6 מיליון שקל
 
הכספים שלהם מחכה לכאורה עמותת רפואה וישועה, ולפי דו"ח הביקורת לא נעשו ניסיונות ממשיים לגבותם, "קבורים" במבנה אפור ושומם בחולות אשדוד, שסיפורו מתחיל לפני 17 שנה. מי שיבקר כיום בבית החולים אסותא אשדוד ימצא בסמוך אליו "פיל לבן": מבנה חצי בנוי שהוקם על קרקע בת 3,000 מ"ר שהקצתה רמ"י ב־2003 לעיריית אשדוד להקמת חדר מיון קדמי (שלא היה קיים בעיר באותה עת), והועבר בהמשך לעמותה של חסידות גור להגשמת מטרה זו.

לפי הדו"חות הכספיים של רפואה וישועה, היא גייסה במהלך השנים תרומות, בין היתר מהמדינה, והשקיעה כ־102 מיליון שקל בפרויקט באשדוד. אלא שקשיים כספיים שהתגלעו תקעו את הבנייה. העמותה ניהלה משא ומתן למכירת המבנה לרשת בתי החולים הפרטיים אסותא, שזכתה במכרז להקמת בית חולים ציבורי באשדוד, אך המהלך לא התגבש לכדי הסכם.

ב־2013 פרסמה רמ"י מכרז למכירת הקרקע שעליו הוקם המבנה של רפואה וישועה, והעמותה היתה הגוף היחיד שניגש אליו. העמותה זכתבה במכרז, שילמה 2 מיליון שקל וקיבלה לידיה את הזכויות בקרקע. כשנה לאחר מכן, בדצמבר 2014, מכרה העמותה את המבנה לחברה המסתורית אם.סי.איי.אם.אר.סי (ראו מסגרת). בהסכם המכירה, שהעתק שלו הגיע לידי "כלכליסט", התחייבה החברה לשלם 57 מיליון שקל בתוספת מע"מ.

במשרד המשפטים החלו לעלות תהיות לגבי העסקה למכירת הקרקע באשדוד מהעמותה לחברה הפרטית כבר זמן קצר לאחר הדיווח על המהלך. בדו"חות רפואה וישועה ל־2013 הוצג הנכס כשווה 102 מיליון שקל, אך בדו"ח 2014 היא דיווחה כי מכרה אותו תמורת 57 מיליון שקל. בפנייה שהעביר משרד המשפטים לעמותה ב־2016 צוין כי "מהדו"חות הכספיים של העמותה יוצא איפה כי היא מכרה את הנכס בהפסד של כ־45 מיליון שקל שנה לאחר שרכשה אותו".


שאלה נוספת עלתה לגבי התשלומים שנדרשה החברה הפרטית להעביר. לפי חוזה המכירה, התשלום הראשון שהחברה נדרשה להעביר עמד על כ־6 מיליון שקל, ושאר הסכום יהיה בכפוף לאבני דרך. לפי הדו"חות האחרונים שהעבירה רפואה וישועה לרשות התאגידים ב־2017, עד כה לא שילמה הרוכשת את יתרת הסכום בגובה 51 מיליון שקל.

כך הסבירה העמותה בדו"ח הכספי את הסיבות לאי־קבלת הכספים: "ב־31.12.14 חתמה העמותה על הסכם למכירת השקעותיה במרכז לשירותים רפואיים (המבנה באשדוד — ת"ג) תמורת 57.1 מיליון שקל בתוספת מע"מ. ההסכם כפוף לאישור רמ"י. נכון ל־31.12.17, יתרת חוב הרוכשת הנה בסך 51.49 מיליון שקל. יתרת החוב תיפרע עם השלמת הליכי הרישוי האחרונים".

השאלות נשלחו לעמותה, אך התשובות לא הגיעו
 
אלא שבמשרד המשפטים איבדו מאז את הסבלנות. "בנובמבר 2018 התבקשה העמותה לאחרונה להתייחס לטענה כי מכרה נכס שהיה ברשותה, ורשמה בדו"חותיה הכספיים התחייבות בסך של כ־51 מיליון שקל המהווה את חוב רוכש הנכס שטרם שולם", נכתב בדו"ח הבדיקה הסופי מאוגוסט 2019, אותו דו"ח שבו איים משרד המשפטים לקחת את העמותה לפירוק והודיע שלא תוכל לקבל אישור ניהול תקין.

"העמותה התבקשה לפרט למי נמכר הנכס, באיזה סכום, והאם קיים קשר בין הרוכש לבין העמותה", נכתב עוד בדו"ח. "כמו כן (התבקשה לפרט — ת"ג) מהם הליכי הרישוי המוזכרים בדו"ח (שקבלת הכסף תלויה בהם לכאורה — ת"ג), מדוע העמותה לא גובה את החוב אלא ממתינה להשלמת הליכי הרישוי ומדוע מכרה את הנכס ולא השלימה את בנייתו".

על פי סיכום הדו"ח, השאלות נשלחו בדואר רשום לחברי ועד העמותה כמה פעמים, התקבלו על ידיהם, אך תשובות לא הגיעו. מבדיקת "כלכליסט" בבתי המשפט עולה כי טרם הוגשה בקשת פירוק נגד העמותה.
מלשכתו של ליצמן נמסר: "מדובר באסופת מידעים שאינם מדויקים בלשון המעטה. ליצמן מתכוון לפעול אך ורק על פי החוק והנוהל התקין". מרמ"י נמסר: "העברת הזכויות מהעמותה לחברה אושרה בשעתו על פי נוהלי רמ"י ותנאי המכרז. כרגע אין בפני רמ"י שום בקשה נוספת מטעם החברה או העמותה". מרפואה וישועה לא התקבלה תגובה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.