בניגוד לבורו פארק וילימסבורג ומונסי ועוד כמה מקומות כאלו, קראון הייטס היא שכונה אחידה, אין בה ערבוב של קהילות, היא כולה בת קהילה אחת וחב"ד שמה, בוילימסבורג יש לך את פאפא בעלז וויזניץ קלויזנבורג ועוד קהילות אחרות וגם סאטמאר, כך שסאטמאר אינה יכולה לטעון כי היא הקובעת, יש לה שותפים וגם להם יש מה לומר אף אחד לא חייב לקבל דעת יחיד, ככה בבורו פארק ועוד, אבל ישנן כמה מקומות היכן שהשכונה היא בת קהילה אחת, למשל סקווירא, טאהש, קאשוי, שם אין זכות לאף אחד להתערב רק לרבני המקום, והם ורק הם קובעים שם, אותו דבר בקראון הייטס, שכונה שכל יתר הקהילות עזבו אותה לפני ארבעים שנה ויותר, ראשי חב"ד התחננו שישארו ואף אחד לא רצה להישאר בגלל שחדרו לתוכה השחורים, במשך השנים חב"ד היו ונשארו היחידים מתוך הקהילות החרדיות להישאר במקום
ככה שאף אחד לא יכול לטעון כי יש עוד קהילות ולהם מותר להחליט לעשות ככל שהם רוצים ואל לחב"ד להתערב בנעשה אצלם, מציאות היא שקראון הייטס זה שנים היא בת קהילה אחת בלבד, ורק לקהילה זו היכולת להכריע בשאלות הלכתיות מובהקות הנוגעות לכלל השכונה
שאלת העירוב היא מחלוקת בהרבה שכונות. בווילימסבורג למשל, סאטמאר נגד העירוב אבל רוב יתר הקהילות בעד העירוב, לסאטמאר לא היה כל יכולת למנוע זאת מפני שהם לא היחידים בשכונה ואף אחד לא חייב לקבל את הכרעותיהם, מי שלא רוצה שלא יטלטל, ומי שרוצה שיטלטל, ולכן הקמת עירוב בשכונות כמו ווילימסבורג ובורו פארק מוצדקות, ועל כל קהילה להחליט בעצמה אם היא בעד או נגד העירוב ואל לאף אחד להפריע בנושא
בקראון הייטס, הרבי כבר לפני עשרות שנים קבע כי אינו רוצה עירוב בקראון הייטס מכמה סיבות שלא פירט, אני מניח שהסיבה העיקרית היה הצניעות, נימוק שגם ר' יואל מסאטמאר אסר בשל כך את העירוב בווילימסבורג, הם לא רצו שהשבת תהפוך להיות תצוגת אופנה ברחוב. יתכן שלרבי מחב"ד היו עוד נימוקים איני נכנס כאן למה הם, מפני שזה לא חשוב כרגע, מציאות היא שהרבי קבע כי לא עושים עירוב בקראון היייטס, ורבני השכונה קבעו פה אחד - למרות שיש משיחיסטים ושפויים ולכאורה כל אחד יאמר אחרת, ככה זה בנושאים אחרים, אבל במה שהרבי אמר, אין כאן זה אומר ככה וזה ככה כולם מאוחדים שזה רצון הרבי אז אין מה לעשות, ולא עושים עירוב
באו כמה אנשים פרטיים שרוצים לטלטל הביאו רבנים מבחוץ ביניהם ליטאי מלייקוואוד ובן ציון וואזנר ממונסי ואלו הכשירו עירוב שהקימו אותם בעלי בתים, בניגוד להוראת הרבנים שאסרו זאת, והשאלה היא האם מותר היה לאותם רבנים לעשות זאת. כשנשאל כל רב נייטרלי הוא יאמר כי במקום שכל רבני המקום הם נגד אי אפשר לעשות עירוב, אבל וואזנר והליטאי מלייקוואוד החליטו כי הם יכולים לצפצף על הרבנים לעשות עירוב לאותם מי שמכונים בקראון הייטס 'רפורמים' מי שמחפשים התירים להקל בכל תחום שהקפידו והחמירו בחב"ד ואלו הפכו להיות משרתיהם
המעשה שעשו הללו היא חוצפה, והמציאות שהרבנים שותקים יעלה להם ביוקר כאשר מי יבקש להתערב בנעשה אצלם, מפני שאם הם לא מבינים שדבר כזה הוא הרס העולם החרדי, אז יש לנו בעיה, בעתיד הכל ייהרס, כל רב שיאמר כך יביאו רב אחר שיאמר הפוך ויעשו מה שבא להם
שוב, במקום שיש הרבה קהילות לכל קהילה היכולת להכריע לעצמה, היכן שיש קהילה אחת בלבד, אין ואי אפשר לאף אחד אחר להתערב, רק רבני המקום להם הרשות והיכולת להכריע בשאלה כזו
ככה שאף אחד לא יכול לטעון כי יש עוד קהילות ולהם מותר להחליט לעשות ככל שהם רוצים ואל לחב"ד להתערב בנעשה אצלם, מציאות היא שקראון הייטס זה שנים היא בת קהילה אחת בלבד, ורק לקהילה זו היכולת להכריע בשאלות הלכתיות מובהקות הנוגעות לכלל השכונה
שאלת העירוב היא מחלוקת בהרבה שכונות. בווילימסבורג למשל, סאטמאר נגד העירוב אבל רוב יתר הקהילות בעד העירוב, לסאטמאר לא היה כל יכולת למנוע זאת מפני שהם לא היחידים בשכונה ואף אחד לא חייב לקבל את הכרעותיהם, מי שלא רוצה שלא יטלטל, ומי שרוצה שיטלטל, ולכן הקמת עירוב בשכונות כמו ווילימסבורג ובורו פארק מוצדקות, ועל כל קהילה להחליט בעצמה אם היא בעד או נגד העירוב ואל לאף אחד להפריע בנושא
בקראון הייטס, הרבי כבר לפני עשרות שנים קבע כי אינו רוצה עירוב בקראון הייטס מכמה סיבות שלא פירט, אני מניח שהסיבה העיקרית היה הצניעות, נימוק שגם ר' יואל מסאטמאר אסר בשל כך את העירוב בווילימסבורג, הם לא רצו שהשבת תהפוך להיות תצוגת אופנה ברחוב. יתכן שלרבי מחב"ד היו עוד נימוקים איני נכנס כאן למה הם, מפני שזה לא חשוב כרגע, מציאות היא שהרבי קבע כי לא עושים עירוב בקראון היייטס, ורבני השכונה קבעו פה אחד - למרות שיש משיחיסטים ושפויים ולכאורה כל אחד יאמר אחרת, ככה זה בנושאים אחרים, אבל במה שהרבי אמר, אין כאן זה אומר ככה וזה ככה כולם מאוחדים שזה רצון הרבי אז אין מה לעשות, ולא עושים עירוב
באו כמה אנשים פרטיים שרוצים לטלטל הביאו רבנים מבחוץ ביניהם ליטאי מלייקוואוד ובן ציון וואזנר ממונסי ואלו הכשירו עירוב שהקימו אותם בעלי בתים, בניגוד להוראת הרבנים שאסרו זאת, והשאלה היא האם מותר היה לאותם רבנים לעשות זאת. כשנשאל כל רב נייטרלי הוא יאמר כי במקום שכל רבני המקום הם נגד אי אפשר לעשות עירוב, אבל וואזנר והליטאי מלייקוואוד החליטו כי הם יכולים לצפצף על הרבנים לעשות עירוב לאותם מי שמכונים בקראון הייטס 'רפורמים' מי שמחפשים התירים להקל בכל תחום שהקפידו והחמירו בחב"ד ואלו הפכו להיות משרתיהם
המעשה שעשו הללו היא חוצפה, והמציאות שהרבנים שותקים יעלה להם ביוקר כאשר מי יבקש להתערב בנעשה אצלם, מפני שאם הם לא מבינים שדבר כזה הוא הרס העולם החרדי, אז יש לנו בעיה, בעתיד הכל ייהרס, כל רב שיאמר כך יביאו רב אחר שיאמר הפוך ויעשו מה שבא להם
שוב, במקום שיש הרבה קהילות לכל קהילה היכולת להכריע לעצמה, היכן שיש קהילה אחת בלבד, אין ואי אפשר לאף אחד אחר להתערב, רק רבני המקום להם הרשות והיכולת להכריע בשאלה כזו
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.