רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 29 בנובמבר 2015

שיחת דרעי עם חש"ך

הכרוזים ברחובות ומאמרי ההסתה בעיתון היו רק קצה הקרחון של הקרב האמיתי נגד חוק הגיוס החדש. המערכה האמיתית התנהל מאחורי הקלעים והשתתפו בה משלחות של קנאים ותומכיהם מצד אחד, וראשי המפלגות החרדיות מצד שני. בשלב מסויים דומה היה שידם של הראשונים תהיה על העליונה.
למרבה ההפתעה מצאו משלחות אנשי הפלג אוזן קשבת גם בתוככי הזרם המרכזי הליטאי.בעקבות הפגישות דרש אחד מראשי הישיבה בגבעה הכי גבוהה של בני ברק לכנס את מועצת גדולי התורה של דגל לדון מחדש בחוק הגיוס. ראש ישיבה מגבעה אחרת בירושלים הוקלט בסתר על ידי אורחיו כמי שאומר שהוא ועוד כמה מחברי מועצגה"ת דגל לא ראו את כל פרטי החוק. ההקלטות נחשפו בדרשות ובכתובים שעשו מהם מטעמים.
דגל התורה טיפלה במהירות בניצני המרד שהחל להתפתח. אישים בכירים בדרג הרבני של התנועה נשלחו לראשי הישיבות האמורים והציגו את החוק במלואו, על יתרונותיו ועל חסרונותיו. מלאכתם לא היתה קשה במיוחד. בפרט לאחר שהציגו ראיות לכך שכל פרטי החוק היו לעיני מרן הגראי"ל שטיינמן וקיבלו את אישורו.
את ההצלחה היחסית שלהם נחלו משלחות הקנאים במגרש השס"י. מקורביו של יו"ר התנועה הרב אריה דרעי אומרים שאת הלחץ שניכר על פניו במשך כמה שעות השבוע הם זוכרים רק מליל ההמתנה המיוסרת לתוצאות הבחירות. דרעי, אומר לנו אחד המקורבים. נראה כמי שהשמיים עומדים ליפול לו על הראש.
האירוע המצער הנ"ל נרשם באור ליום שני השבוע, פחות מח"י שעות לפני תחילת הדיון על חוק הגיוס המחודש. המקום: ביתו של נשיא מועצת החכמים הגר"ש כהן בעיר העתיקה בירושלים. אורח מוזמן נוסף: חבר הכנסת יואב בן צור. הרקע:  שינוי דרמטי בעמדתו של בעל הבית בכל הקשור לחוק הגיוס החדש.
בדרך לעיר העתיקה עשה דרעי קצת שיעורי בית שהבהירו לו עד כמה מלאכת השכנוע שלו עומדת להיות קשה. לגר"ש כהן יש מחותן הנמנה על חוגי העדה החרדית הספרדית ( כן. יש דבר כזה) שאינם הולכים להצביע בבחירות. אם לא די בכך הוא זכה לנכדים בני תורה יקרים שאיך שהוא יצא שרבים מהם משתייכים לזרם הנקרא בעגה הישיבתית " מחבלים".( הקשר בין המחלוקת בפונוביז לפלג הירושלמי "שווה" מאמר בפני עצמו.), לא קשה לנחש איזה תמונה שחורה משחור הציגו בני המשפחה בפני נשיא מועצת החכמים. לתוספת חיזוק פקדה את ביתו בשעות הבוקר של יום ראשון משלחת של רבני הפלג שהתריעו על גודל הסכנה.
מעבר לטענות הידועות נגד החוק ( יעדים. הסכמה עקרונית לגיוס. חשש מפני העתיד) נגנו המתנגדים גם על הכינור העדתי. לטענתם כל החוק הוא סוג של מזימה לפטור את בני הישיבות האשכנזיים מגיוס ולשלוח לצבא בני ישיבות ספרדים תמימים.
הכיצד יעשה דבר כזה במדינת חוק מתוקנת? הנה ההסבר שהוצג בפני נשיא מועצת החכמים וקודם לכן גם בפני חבר המועצה הגר"ש בעדני. החוק, לטענתם מבוסס על יעדים( מה שנכון נכון) ועל פיתויים להתגייס בדמות מסלולים מותאמים לחרדים. על מי יעבדו הלחצים והפיתויים? שימו לב לתשובה. "לא על המגזר האשכנזי שמלומד במלחמות אדאולוגית מאז ימי ההשכלה באירופה אלא על הספרדים התמימים בנתיבות ובביתר עילית. משפחות ששולחות את ילדיהן לתתי"ם וישיבות קדושות אך לא ממש מבינות מה רע אם אחרי כמה שנים בישיבה הבן ילך לצבא ומשם לעבודה". סוף ציטוט של אחד מחברי המשלחת. כלומר: האשכנזים ישארו ללמוד והיעדים יושגו מתוך בני התורה הספרדים.
דרעי שקלט את רוח הדברים עוד בדרך לבית נשיא המועצה הבין שמחכה לו עבודה קשה. אבל רק כשנכנס לשם הבין עד כמה. הוא עוד לא הספיק להתיישב בכסא וכבר נחתה עליו ההודעה הדרמטית: זה חוק גרוע מאוד שיפגע בתלמידים שלנו ואסור להצביע עבורו.
האיש נשם עמוק עמוק והתחיל לדבר. כבוד הרב, כך דרעי, כל הסכנות שיש בחוק הזה קיימות כבר בחוק שעבר אצל הממשלה הקודמת. יש שם יעדים. יש שם פיתויים. כל ההבדל הוא שבחוק של לפיד עוד שנה וחצי אם אנחנו לא עומדים ביעדים הם ישלחו צוי גיוס לכל בני הישיבות ללא יוצא מן הכלל. המשפחות האשכנזיות אולי יעמדו בזה שהילדים שלהם יצטרכו להתחבא מהצבא אבל הרבה משפחות ספרדיות תמימות לא יעמדו בזה שהבנים שלהם עריקים מהצבא. החוק החדש נותן אורכה של שבע שנים שגם אחריה לא יצאו צוי גיוס לכולם אלא רק שר הבטחון יחליט.
אבל הגר"ש כהן לא הרפה. "מה שלפיד והרשעים הצביעו היה בלעדינו. אבל אם אנחנו מצביעים כעת על החוק זה מוריד את הערך של לימוד התורה. בחורים בישיבות יחשבו שבגלל שהצבענו בעד החוק הזה יש היתר ללכת לצבא"
דרעי: כבוד הרב. עוד לפני החוק החדש הזה התגייסו לצבא בשנה האחרונה אלפיים ושלוש מאות חרדים ולפי הנתונים של הצבא בשנה הבאה יבואו עוד יותר. מאיפוא באים כל המתגייסים האלה. חלק גדול הם נושרים מהישיבות . בחורים שלא טיפלו בהם ומצאו את הדרך לרחוב. חלק שני זה אברכים שלא היה להם כסף לשלם במכולת. בגלל שקיצצו בקצבאות. הכוללים לא משלמים הרבה חודשים. מה יעשו המסכנים. הלכו והתגייסו לשח"ר וכל מיני מסלולים של הצבא שיש להם פרנסה.
הגר"ש כהן: אני ראש ישיבה ואתה צודק. חלק מהבעיה שלנו זה נושרים. מה עושים עם זה.
דרעי: האמת שזה בעיה שלנו. לא של הצבא. יש משגיחים שעובדים כמו בסרט נע של פס יצור. כל מוצר פגום שהם רואים הם מוציאים החוצה. מה שאנחנו בכנסת יכולים לעשות זה לטפל בהם אחרי שהם יוצאים. הנה. בתקציב החדש יש עשרות מליוני שקלים לטיפול בנוער נושר שש"ס השיגה. אם נטפל בהם כמו שצריך הם לא ילכו לצבא אלא יחזרו לישיבות או למוסדות מיוחדים בשבילם.
הגר"ש כהן: אני שומע.
דרעי: יש לנו גם בעיה קשה עם המצוקה הכלכלית של האברכים שדוחפת אותם לצבא. גם בזה ברוך השם  טיפלנו. החזרנו את קצבאות הילדים. יש הבטחת הכנסה לאברכים. יש עוד מאות מליוני שקלים לכוללים שיוכלו לשלם לאברכים. בשנה הבאה בעז"ה עוד נגדיל את התקציב לישיבות. אבל אם נצביע נגד חוק הגיוס לא נקבל שום דבר.רק צוי גיוס לכל עולם התורה בעוד שנה וחצי.
ובלי מובאות ממרן זצ"ל כמובן אי אפשר. דרעי סיפר שבשנת 92, כאשר הוקמה ממשלת השמד הידועה של רבין ואלוני, אחת הסיבות שהניעו את מרן להורות לש"ס להצטרף היה החשש מגיוס בני הישיבות. בקואליציה של רבין היה אז את רפאל איתן הידוע בשמו רפול שרץ לבחירות וקיבל שמונה מנדטים בגלל ההבטחה לגייס חרדים. מרן חשש מזה ולכן אמר לנו להצטרף- חשף דרעי בפני הגר"ש כהן את מובאות ההסטוריה.
בסופה של השיחה חזרה לדרעי הנשימה. ההוראה החדשה שקיבל היתה תמיכה של החכי"ם בחוק אך במקביל להמשיך ולעקוב אם אין פיתויים לבני הישיבות להתגייס. דרעי קיבל את ההסתייגות באהבה. אם יש רוב לחוק החדש מלחמת גוג ומגוג עם החילונים נמנעת ואפשר לישון בשלווה. לפחות עד פסיקת הבג"ץ הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.