לכבוד הרב הגאון לוחם מלחמות ה׳ בעוז ובגבורה רבי חיים שאולזאון שליט״א
כל טוב לכולכם
הגיע
לידינו חומר רב ערך, שמכיל את הפרוטוקול של נאומו המפורסם של משה אריה
פרידמן בפני שופטי בית המשפט לחוקה בבריסל השבוע, בשפה הפלמית ובתרגום
לעברית.
היות
והיה כמה שמועות על מה שנאמר או לא נאמר שמה, והדבר עורר עניין רב, אני
מעביר אליכם את החומר שקיבלנו, ואושרו סופית כאותנטי ומדוייקת, ע״י
כמה מידידי שהיו נוכחים בדיון בבריסל.
כבוד הנשיא, גבירותיי ורבותיי שופטי בית המשפט לחוקה
קוראים לי משה פרידמן, וביחד עם אשתי לאה רוזנצווייג מהווים צד שלישי בהליך המשפטי הנוכחי.
אקדים שאכן יש לנו אינטרס בפסק הדין של התיק הזה. יש לנו ביחד שמונה ילדים,
מתוכם ששה שכעת הם עדיין בגיל בית הספר והם גם לומדים בבית ספר באנטוורפן.
העניין והאינטרס שלנו כפולים:
ראשית, אנחנו כאן כמובן לטובת הילדים שלנו, ובהרחבה גם לטובת כל הילדים שלומדים בבתי הספר בפלנדריה.
אשתי ואני שנינו יהודים ממוצא יהודי ומכירים גם טוב מאוד את הבעייתיות שצד התובעים מתייחסים אליה בדיון הנוכחי.
בניגוד
לתפיסות המאוד עדתיים ואפילו מפחידים של הצדדים התובעים, אנחנו תומכים
נלהבים בחינוך עולמי לילדים, גם לילדים שלנו, על מנת לתת להם את מרבית
הסיכויים והאפשרויות להתפתח ברמה המקצועית וברמה האישית בתוך החברה שלנו.
אנחנו
משוכנעים שיכולים ליישם ולהגשים את זה בשלמות, גם בבתי הספר החרדים. לא
חייב להיות שום התנגדות בין חופש הדת ובין הזכות לכל ילד לקבל ולהנות
מחינוך מתאים ועולמי. בהקשר הזה אין שום נפקא מינה אם מדובר בבתי ספר
יהודים (חרדים) או בבתי ספר מוסלמים או בבתי ספר קתוליים או בכל בית ספר
אחר.
יתר
על כן, יש מספיק בתי ספר שמהווים דוגמה למופת של השילוב של לקיים את חוק
החינוך חובה, ללמד לימודי הליב״ה הנדרשים ממשרד החינוך הפלמי ונתינת חינוך
דתי לילדים.
טובת הילדים שלנו לבד מספיקה כבר כדי לדחות את התביעות של צד התובעים.
כאלמנט
שני אנחנו סבורים שיש לנו אינטרס בזה שנוכל לחיות בחברה בה כולם שווים
לפני החוק ושבה חלים אותו חוקים לכל אחד. אנחנו תושבים מלאים ממדינה זו
ורוצים לחיות במדינה בה קיים פתיחות בחברה, ולחיות במדינה שכל תושביה, גם
אם הם שייכים למיעוטים או קבוצות דתיים, נוהגים כבוד זה לזה. זאת חייב
להיות אצלנו צורת החברה החדשה ולכן מאוד חשוב לעשות ברור לכולם שבחברה כזאת
יש חוקים שחלים על כולם, וכל שכן בכל מה שנוגע חינוך ילדינו. זאת לא חייב
ואי-אפשר להתנגד לשום אמונה דתית.
לסיום, אנחנו חושבים שכל דיחוי של יישום החוק יתן איתות שלילית לעבר צד התובעים והחוגים שהם מייצגים.
ניתן היה להניח שסביר לאשר דיחוי כל שהוא ושלא יכריחו חוק חדש מהר מדי, אבל
ככה זה לא נראה מזווית צד התובעים. הם רואים כל צורה של דיחוי כניצחון
בנוגע דעתם שהדת היהודית וחוקי חינוך הפלמי כביכול לא הולכים ביחד.
גבירותיי ורבותיי שופטי בית המשפט,
לטובת הילדים שלנו, לטובת החברה שלנו, וגם כאיתות ברורה לצדדי התובעים ולכל הכתות השונות אנחנו מבקשים מכם לדחות את בקשת התובעים.
אני מודה לכם.
למי שמעוניין בנאומו בפלמית כנסו כאן:
מעניין מאד, מתוכן נאומו בשפה הפלמית נראה שהוא דווקא הביע תמיכה בחרדים, ומציע לבית המשפט לתת יותר זמן לההורים
השבמחקלהכין את ילדיהם להבחינות אצל וועדת משרד החינוך.
כל הכבוד לו!
על פניו נראה שהוא בWin Win Situation
השבמחקלפחות במה שנוגע לפרשת דיוני בית המשפט ללימודי ליב״ה.
מעמדו נראה טוב ואפילו טוב מאד.
ללא קשר לתוצאות פסק הדין, שלא ישנה שום דבר כלפיו!