רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 10 בפברואר 2013

כלי יקר - עני שאינו רוצה לעבוד מטיל עצמו על הציבור לא חייבים לעזור לו

הנושא הזה מעסיק רבים ובמיוחד עתה ערב פורים ועל כולם עסקנו בענין בפרשת השבוע, מה עושים עם מי שטוען כי הוא עני, אחד שלא עובד, האם צריך לעזור לו לו כן או לא. לכאורה כן, כי מדובר בעני. אבל ה'כלי יקר' מדגיש, כי מי שמציעים לו עבודה ולא רוצה לעבוד הוא מעדיף לחיות מכספי ציבור, אחד כזה לא צריכים לעזור לו, עד כדי כך שמותר לך לחדול מלעזור לו

הסיבה שאני כותב על כך עתה, מפני שאנו מתקרבים לפורים ויש הטועים נותנים מתנות לאביונים לשנוררים מקצועיים מי שמיומם הראשון חיו מן השנור לא הולכים לעבוד וסבורים כי לשנור נועדו. כאלו השאלה היא אם מותר בכלל לעזור להם, יתכן ועושים פשע, מפני שזה מעודד אותם שלא לעבוד

כן, מי שמחפש עבודה ולא מוצא, מי שלא רוצים לקחת אותו לעבודה מאיזו סיבה שהיא הסיפור אחר. אבל מי שבשיטה לא עובד, מפני שלעבוד זה לא מתאים בימינו בעידן המחבלים, אסור לעזור להם

כן, מי שלומד בכולל, להם תעזרו, אבל מי שרק רשום בכולל אבל מסתובב בטל ולא לומד, צריך שאלת חכם אם עושים מצוה כשעוזרים לו, אולי עדיף שילמד ויבין כי הגיע הזמן לעבוד ולפרנס את המשפחה

4 תגובות:

  1. סליחה על דברי הכפירה אבל למה שיהיה צריך לפרנס את מי שחושב שאם הוא לומד בכולל אז כולם צריכים לפרנס אותו?
    אולי גם הוא בגדר של "וען שהוא עני כי אינו עובד"?
    גם אני מכיר בחשיבות לימוד התורה אבל שכ"כ הרבה (ציבור שלם מחונך שזה האידיאל המוחלט) חיים כך בשנור?
    נקודה למחשבה...

    השבמחק
  2. וכתב רבנו בחיי אבן פקודה בספרו,
    "ואמר אחד מן החכמים: האלוקים ירחם עבד - שפרש מן
    העולם, ולא היתה פרישותו - למשא על אוהביו, וסילק מעליהם
    טרחו - והתעסק באבריו במיני המלאכות, כמו שנאמר (תהלים
    קבח, ב) יגיע בפיך בי תאבל אשריך וטוב לך. (חובות הלבבות, שער הפרישות)

    השבמחק
    תשובות
    1. תיקון-
      בשורה אחרונה (תהלים קכח, ב) "יגיע כפיך כי תאכל"

      מחק
  3. וכמובן יש לזכור דברי הרמב"ם בד"ה אל תעש תורתך קרדום לחפור בו

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.