היה כדאי כל מה שקרה במאבק בין הצדדים הנאבקים על מי שיחלק את האוכל בקרעסטיר, בשביל שסוף סוף נבין ונקלוט כי אין כאן כל ענין של 'קברי צדיקים' תפילות וישועות ודומיהם, יש כאן ביזנעס ענק שכל צד מבקש לבנות עליה ולעשות כסף, הציבור כציבור מאמין כי הוא מגיע בהמוניו על מנת להתפלל ולהשיג ברכות וישועות, כאשר מעשית מי שפיתחו את כל המושג הזה של נסיעה לקבר ביארצייט כל עניינם היה לגרוף סכומי עתק, ובציבור החרדי של זמנינו זה כל כך קל כאשר עוסקים ב'קברי צדיקים'
לכאורה אם כל הענין של ר' ישעי' ב"ר משה היה לחלק אוכל, אז מה צריך להפריע למי אם יש עוד מישהו שמחלק אוכל? אדרבה יירד קצת העומס מהם. להכין כל כך הרבה אוכל עולה כסף, ואם יש עוד אחד שמחלק אוכל יאכלו פחות אצלו וזה ייקל עליו. אבל לא, הם מעדיפים שיעלה להם כפול וחלילה שמישהו אחר יהיה בביזנעס הזה, מכונת איסוף הכספים למטרה הזו היא ענקית ולא רוצים שזו תתחלק בין כמה, הם רוצים הכל אצלם, ועל כך המאבק. אין כל הגיון אחר מדוע למנוע מפרידלנדר לחלק אוכל אם לא החשש שהוא יעשה כסף על חשבון חלוקת האוכל
קשה היה לרבים להבין כי מדובר בביזנעס ענק ולא בענין גדול שלשם כך משקיעים, כאילו שיש מי שמשקיע מכספו. כן, תורמים לאוכל, הנה ראינו אתמול איך שיהודי תרם את כל האוכל לכל השנה, מדובר בהוצאה ענקית, אלו שמנהלים את המקום רוצים שהכסף הזה יהיה אצלם ולא יתחלק חלילה עם עוד אחד, על כך המאבק ולא על שום דבר שקשור בקדושה טהרה או כל מה שמצדיק להבריח יהודי מן המקום
קשה להבין יהודים שהיו שם השנה אם יבואו לשם שוב, כל ילד מבין כי צדיק אמיתי לא רוצה שבגלל קברו יחיו במחלוקת, כאשר פורצת מחלוקת כזו לא שווה כל הענין של להגיע לשם. ההיפך, בימי השנה אולי עדיף לבא כאשר אין מחלוקת. ביום היארצייט כאשר מביאים משטרה נגד הצד האחר שמחלק אוכל, זה מוכיח כי אין כאן לא קדושה ולא אידישקייט ולא טובת הצדיק, מבקשים להבטיח כי העסק כולו שלהם ולא שיתחלקו עם אחרים
כל מי שהיה במקום השנה ונתן יד למחלוקת, לא רק שלא עשה טוב הוא גרם רעה לעצמו ולצדיק שמצטער על מה שעושים לו ביארצייט שלו. מחלוקות מן הסוג הזה מבריחים את הברכות והישועות מן המקום. מעניין שלא נמצאו רבנים כלשהם שניסו למנוע את המחלוקת. הצד של פרידלנדר הזמין את הצד של רובין לדין תורה התחמקו וכלל לא התייחסו לצו שאוסר את מניעת חלוקת האוכל מן הצד האחר
אם עד כה רק מעטים ידעו את האמת המתחוללת מאחורי הקלעים בנעשה שם, הפעם זה יצא החוצה בענק, והשאלה היא האם זקוקים אנו לעוד מקום של מחלוקת בכלל ישראל, או לא שווה כל הענין הזה אם צריכים לעבור מחלוקת כזו. איני נכנס כאן למי שצודק, מפני שאם יש מישהו שבטוח שהוא צודק מדוע הוא לא מזמין לדין תורה את הצד האחר. מצד הדין והדרך הישרה הנושא הזה חייב לידון בפני בית דין מוסכם, וזה היה צריך להיעשות הרבה קודם. מי שחסמו מן הצד האחר את חלוקת האוכל היו חייבים להזמינו לדין תורה לפני כמה חדשים ולמנוע זאת ממנו ולא עשו זאת, כנראה מפני שהאמינו כי לא יצליחו
עד שלא נשמע את שני הצדדים בבית דין מוסכם על שני הצדדים או בזבל"א המקום יהיה במחלוקת. שולטים במקום הבעלים, ואם לטענתם המקום שייך להם ולא לאף אחד אחר ואין רשות לעשות שם דבר בלעדיהם שיביאו צו של בית דין על כך. הבעיה היא שאותו מי שמבקש לחלק את האוכל ביקש לקנות שטח במקום שאינו חלק מן המקום ושם מנעו זאת ממנו באמצעות המשטרה המקומית
אם היה מי שחשב שבקרעסטיר באים לאכול ולזלול לשיר וליהנות במקום, אז עכשיו הוסיפו עליהם מחלוקת קשה, ובכל השנה יעסקו במחלוקת ויגיעו בשנה הבאה עם רוח של מלחמה ומחלוקת למקום, ומה הועלנו, האם לשם כך צריכים קברי צדיקים?
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.