רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 10 במאי 2024

האהרוני וטירופו - האם התפילה המאוחרת מפריעה לך? או משהו אחר - בסאטמאר הרבה יותר גרוע


הוא התפרץ וזה קרה בשבת בשביל שלא יקליטו אותו, חסידיו וגבאיו זו תקופה די ארוכה חוששים מכל נאום שלו, את מי יתקיף ואיזו דייסה הוא יבשל להם, ובשבת שעברה הוא התנפל על המשפיעים ובעיקר על המשפיע מברסלב שאותו תפס בעוון נורא שהוא מקיים בבית מדרשו כמה מניינים, דבר שמקובל בכל כך הרבה מקומות. הוא נתפס על זמני התפילות, לטענתו בשבת מותר להתפלל רק ב-9.30 והוא מוכן להתפשר על 10, אבל מאוחר יותר הוא לא מרשה, ועדיף בעיניו שלא יתפללו כלל מאשר חלילה יתפללו ב-11 או 12, ולטענתו ישנם מי שמתפללים שם בשעה 1, ובשל כך הוא תובע לסגור להם את בית הכנסת

אז בואו ונעשה כאן סדר. ראשית מה הקפיץ אותו באמת ולאחר מכן ניגש לטענתו. הוא שמע כי יותר מדי 'משפיעים' מסתובבים בקרית יואל והוא חושש מהם מפני שהם לוקחים לו חסידים. כידוע בכל חסידות גדולה האדמו"ר מאבד חסידים במיוחד את מי שאין להם קשר ישיר עמו, הם מחפשים מישהו קרוב עם מי שיוכלו לדבר ולשמוע, והרבה מן הסאטמארים פונים למשפיעים ביניהם גם מברסלב

האהרוני שמע על מי שהתקרבו לאותו משפיע וקרא עליו למלחמה, הוא החליט לעשות לזה סוף, ואיך עושים זאת? בשיטת סאטמאר. מי שאינו יודע מהי שיטת סאטמאר עליו ללמוד את פרשת מלחמתו של האהרוני ברבנית האלמנה וכל מה שעשה לסגור את בית המדרש שלה, הוא לחם בכל כוחו לסגור, הוא ניהל מאבקים מן הסוג האפל ביותר עד שסגר, ואלו שהתפללו שם הקימו בית מדרש משלהם בשם 'בני יואל', את ההיסטוריה תמצאו באריכות ב'די חרדישע וועלט' עיתון באידיש שכותב שורות אלו ערך וכתב בכל שבוע באותן שנים

האהרוני חיפש להם 'עבירה' כדרכה של סאטמאר, על מנת שיוכל עם ה'עבירה' הזו להתלבש עליהם והוא מצא, הוא שמע כי ישנם מי שבשבת קמים מאוחר, ומתפללים בבית הכנסת של אותו משפיע ברסלבאי המקיים בית כנסת בנוסח 'שומרי שבת' בבורו פארק ו'לנדאו' בפלטבוש ששם מניינים אחד אחרי השני עד לערב ממש, מתחילים משעה מאוד מוקדמת והמניינים רצים אחד אחרי השני בכל חצי שעה מנין. ככה גם במונרו יש בבית הכנסת ההוא מניינים ואם מי איחר בבית הכנסת שלו, פונה לשם ומוצא מנין מתפללים

אם סדר זה לא מוצא חן בעיניו מדוע בכל השנים הוא שתק ולא דיבר נגד בתי הכנסת שהזכרתי, שם מתפללים רבים מחסידי סאטמאר. מי כמוהו יודע שיש הרבה חרדים וסאטמארים שמתפללים מאוחר, וגם אם זה לאחר זמן תפילה, הסאטמארים הם האחרונים לזעוק על 'זמנים' לא שכחתי את מלחמת סאטמאר ויזניץ-מונסי על הזמנים, בויזניץ מתפללים מוקדם בליל שבת ובסאטמאר מתחילים שעה אחרי הזמן וגורמים שרבים מאנשיהם נכשלים במלאכות שיש בהם חילול שבת, לא מסתכלים על השעון מאמינים שיש עוד זמן, זה לא מפריע לאהרוני, אבל שישנם קומץ שמתפללים מאוחר על זה הוא יסגור בית כנסת

אם האהרוני היה רק מוחה נגד המנהג הזה, לא הייתי כותב כאן מילה, מפני שזכותו למחות ולהסביר מדוע צריכים להיזהר ולהתפלל מוקדם יותר כולל בשבת. אבל לקרא למלחמה לסגור את בית הכנסת בגלל שמתפללים בחצות היום, זו הרחקת לכת

כאן אזכיר לאהרוני, שבודאי יודע, ואם אינו יודע שיתעניין. ישנם רבי'ס שהמנין הקבוע שלהם בכל יום הוא בשעה 12. לדוגמא הרבי ממונקאטש בבורו פארק מתפלל שחרית בשעה 12. ויש רבי'ס ביניהם גיסו שלעיתים מתפלל שחרית אחר הצהריים והיו ימים שהיה מתפלל שחרית קרוב מאוד לשקיעה, ולא ראיתי שהוא קרא למלחמה עליהם

גם אם יטען שהוא עושה זאת רק בעיר שהוא טוען כי הוא המרא דאתרא שם ולכן בכוחו לעשות כך, ברגע שיש כל כך הרבה שנוהגים כך בכל העולם היהודי, אין זו הדרך להתנהג כך. תסביר מדוע לדעתך עדיף לא לעשות כך. אבל עליך גם לקחת בחשבון שבעבר היו הרבה 'עובדים' שלקחה להם התפילה שמנה שעות לפחות, הם סיימו שחרית רק בארבע אחר הצהריים. ישנן בכמה חסידויות כאלו גם בימינו אם כי הם מעטים ולא שומעים עליהם. לא סוגרים בית כנסת בגלל תפילה בשעה מאוחרת

אנשי קרית יואל העירו לי השבוע, כי מאבקו של האהרוני הוא באותו משפיע בלבד, וכי הוא לא מסלק את המשפיעים האחרים מברסלב רק את אותו אחד שעמו יש לו חשבון. עוד הם הוסיפו כי אנשי אותו משפיע עלו לאדמו"ר האהרוני להתחנן ולבקש על נפשם שלא יסגור להם את בית הכנסת

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.