ממתק לפרשת בחוקותי תשפ״ד
פרשת השבוע פותחת בסדרת ברכות שיקוימו בעם ישראל אם יקיימו את המצוות וילכו בדרך התורה אך מיד לאחר סדרת הברכות פותחת התורה בסדרה של תוכחה ואזהרות שייקרו לעם ישראל אם חלילה לא ילכו בדרך זו.
קשה מאוד לקרוא תוכחה זאת ולהישאר אדישים, מסופר על רבי דובער הרבי השני של חב"ד שאביו אדמו"ר הזקן היה קורא בתורה כל שבת וכאשר שבת אחת לא היה בעיר בפרשת התוכחה ומישהו אחר קרא, שמע את הקללות והתעלף, כששאלו אותו מה קרה הרי זו לא פעם ראשונה ששמעת את הקריאה הזו?, ענה "כשאבא קורא זה נשמע ברכות" ונשאלת השאלה אם בפסוקים אלו טמונים ברכות למה אנו צריכים לשמוע אותם כקללות?
בגמרא מסופר על רבי שמעון בר יוחאי שאמר לבנו אלעזר ללכת ולבקש ברכה מיונתן בן עמסיי ויהודה בן גרים שברכותיהם מתקיימות, הלך אליהם ואמר להם "אבי שלחני אליכם להתברך" אמרו לו" תזרע ולא תקצור, תכניס ולא תוציא, תוציא ולא תכניס ויהא שולחנך מבולבל" חזר לאביו שבור ומאוכזב ואמר לו למה שלחתני? להתברך באתי ויצאתי מקולל, חייך רבי שמעון ואמר לו "ברכות גדולות בירכו אותך" והסביר לו, תזרע ולא תקצור הכוונה שתוליד בנים וחלילה לא ימותו, תכניס ולא תוציא הכוונה שיתחתנו בניך וייכנסו לביתך ולא תוציאם לעולם, שתוציא את בנותיך שיתחתנו ולא תחזירם לעולם כי נישואיהן יהיו מוצלחים ויהא שולחנך מבולבל מהנכדים הרבים שירעישו.
שואל הרבי מליובאוויטש אם רצו החכמים לברכו למה לא לברך בצורה שגם הוא יבין? ומוסבר שהברכות שלהם היו ברכות נעלות מאוד ובגלל היותם ברכות כל כך נשגבות הלבישו אותם במלים שנשמעות כקללות כדי שהרע שבעולם לא ינסה להפריע לברכות להתקיים, רבי שמעון בר יוחאי, היה בכוחו לראות את הפנימיות של הדברים ולהבין שאלו ברכות.
כך גם בפרשתנו בפסוקים אלו ישנם ברכות גדולות רק שהם מכוסים וכדי לגלותם צריכים להתאמץ, ולדוגמא אחת מהתוכחות הכתובות בפרשה היא "וכשלו איש באחיו" שבפשטות הכוונה היא שכאשר אחד חוטא גם השני סובל מכך אך בתורת החסידות מוסבר שהברכה היא כאן שמכיוון שישראל ערבים זה לזה הרי כשיהודי נכשל כולנו מרגישים שזה כישלון שלנו ולכן נעזור ונסייע לו בכל מה שצריך.
וזה בעצם הלימוד שלנו מהפרשה, להסתכל תמיד על הפנימיות של כל דבר ושל כל אדם ולדעת שגם מה שנראה ברובד החיצוני קללה יכול להתגלות כברכה גדולה וככל שנאמין יותר ונתאמץ יותר נצליח להוריד את הברכה שתתקיים בפועל כפשוטו.
במצב שעם ישראל נמצאים כיום בארץ ובעולם יש הרגשה שקוללנו ולא יודעים לאן זה ילך, בואו נלמד להסתכל לפנימיות ולהבין שהקב״ה מתכנן לטובה ובפנים טמונה ברכה ועם מבט חיובי שלנו נסייע להפוך את הקללה לברכה,
כמו המבט על המצב כך גם המבט על אנשים שחושבים אחרת מאיתנו וחיצונית לא נראים לנו הכי טוב, עלינו לזכור שישראל ערבים זה לזה ואם נסתכל לפנימיות נראה את הברכה שבכל אדם ונוכל לסייע לו לגלות אותה.
יהי רצון שנזכה לראות את הטוב הגלוי בניצחון גדול ובגאולה אמיתית ושלימה בקרוב ממש.
שבת שלום
הרב נחמיה וילהלם
בית חב״ד בנגקוק תאילנד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.