שימו לב איזו עבודה משקיעים להוכיח כי כל עניינו של ישעי' ב''ר משה זה אוכל ופרעסעריי, מביאים כל כך הרבה תפנוקים כאילו שזה עניינו. עושים מהכנת הטשולנט ענין גדול, רבנים נכנסים להיות בעירבוב הטשולנט, חותכים את הבשר עם ניגונים, וכל כך הרבה נוהרים להשתתף בפרעסעריי של שבת גדולה בקרעסטיר
אין שורות אלו באות חלילה לפגוע בגדלותו של ר' ישעי' אלא באלו שמעוותים את תדמיתו. נכון שהוא היה מכניס אורח גדול ודאג ליהודים שיהיה להם מה לאכול וזו זכות גדולה, אבל לעשות מן האוכל עיקר כאן מעוותים את תדמיתו
מעניין היה אם לא היו מחלקים אוכל בציונו של ר' ישעי' ב''ר משה האם גם אז היו המונים נוסעים לשם, או שרוב הבאים היו מעדיפים להישאר בבית או לנסוע לציונים של אחרים. נער הייתי וגם זקנתי ולא זוכר נהירה לקרעסטיר עד לשנים האחרונות, כל הנושא הזה של נסיעות לקברי רבנים החל כאשר עברתי את מחצית שנותיי לפחות, וכאשר אני לומד איך התפתחו הדברים האלו, הרבה כסף יש כאן, סוחרים מצאו דרכים איך לעשות כסף, פיתחו פרעסעריי ועוד דברים כאלו, כל מי שרוצה לברוח מן הבית לשבוע עשרה ימים עשה זאת עם תירוץ מצויין הוא נוסע לקברי צדיקים. כשהייתי צעיר התירוצים האלו לא עבדו לא קנו דברים כאלו. היו כמה חסידויות שלראש השנה והימים הנוראים נסעו לרבי'ס, ברסלבערס לאומן, זה קרה לאחר שפתחו את הגבולות, אבל הקברים שבשנים האחרונות מארגנים נסיעות לקבריהם לא שמענו אז עליהם למרות שיכלו להגיע שם
הדור שלנו מפתח נסיעות לקברים, סגולות, ועוד כל מיני דברים שלא ראינו ושמענו מעולם, כאשר הכל בסופו של דבר סובב סביב כסף שלטון וכוח ואין לזה דבר עם יהדות אמיתית שבעבר סלדה מן הדברים האלו. כל נושא הנסיעות לקברי צדיקים היה במחלוקת קשה. הליטאים פסלו זאת עד כדי שכאשר היו עוברים לצד בתי קברות של גדוליהם ולא נכנסו לבית הקברות. מסופר על הנגיד משה רייכמן מקנדה שהציע להרב שך לקחת אותו במטוס פרטי לוילנא ליום היארצייט של הגאון מוילנא והוא לא הסכים, בטענה כי הוא היה הרבה בוילנא ולא רחוק מקברו של הגר"א ומעולם לא דרכה רגלו בקברו, ומדוע שיסע עתה במיוחד מהארץ כאשר יכל להיות שם כל כך הרבה ולא עשה זאת
לא אכנס כאן למחלוקת של כן או לא לעלות לקברי צדיקים, השאלה שאני מצב כאן הוא, האם מותר להגזים בתחום הזה, רק מפני שמי עושה כאן הרבה כסף
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.