רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 15 במרץ 2024

"היום בתניא" שבת קדש ו' אדר ב'

 

"היום בתניא" שבת קדש ו' אדר ב'
תניא ליקוטי אמרים
סיום פרק ל"ה
שנה מעוברת
 

בחינות שונות של השכינה:
להבנת דברי הינוקא הנ"ל (בפרק לה) אודות השכינה השורה על גופו של היהודי. הבה ונקדים,  שבגילויי השכינה בחינות שונות, כגון:
א. מה שאמרו רז"ל ש"על כל בי עשרה שכינתא שריא". שהשכינה שורה על כל עשרה מישראל, גם כאשר אינם עוסקים דוקא בתורה ובמצוותיה. וזאת עקב מעלת הביטול הנמצא בנשמת כל איש ישראל.
ב. כאשר האדם עוסק בתרה, שאז, נפשו האלוקית עם שני לבושיה הפנימיים (שהם כח הדיבור והמחשבה),  נכללים באור ה' ומיוחדים בו ביחוד גמור, ועליהם שורה השכינה.
...
השראת השכינה בקיום המצוות:
לעומת הנ"ל, על ידי המצוות המעשיות, נמשכת בחינת שכינה מיוחדת  על המרכיבים התחתוניים שבאדם:
א. על כח המעשה של נפשו האלוקית.
ב. על כח הגוף ממש שבעשית המצוה.
ג. על כח הנפש החיונית  המלובש בעשית המצוה.
ד. על כללות הנפש החיונית, הנמצאת בכל הגוף.
ה. על כללות הגוף של מקים המצוה.
...
הבהרת דברי הינוקא:
נקדים, שעל פי ההלכה,  כ"נר" יחשב,   רק כאשר הגוף המאיר משולב  משמן ופתילה. כשהשמן נמשך אחר הפתילה.
 ובמקביל, גם הפתילה עצמה  נשרפת לאט לאט, והיא נכללת באור המאיר.
והנה, הינוקא בדבריו, אינו מתיחס לכל הבחינות של השראת השכינה. אלא,  על זו השורה על הגוף  ועל הבחינות התחתונות הנ"ל שבאדם.
והוא מסביר, שכדוגמת אור הנר שאינו מאיר ונאחז בפתילה בלי שמן.  כך אין  בחינת שכינה זו שורה  על גוף האדם שנמשל לפתילה, אלא על ידי השמן המיוחד (היכול להתחבר אל הגוף ולהאיר בו). שהוא (לא עצם הנשמה ולא לימוד התורה, אלא)  המצוות המעשיות והמעשים הטובים שהאדם עושה.

חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.