רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 7 בדצמבר 2023

על בתי חב"ד ועל תימחור והמחרה

 


מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
 
 
קודם שאפצה בי לדבר בקדושי ארץ, ה"ה שלוחי חב"ד די בכל אתר ואתר, אשל נעלי מעל רגלי ואקדים את הוקרתי האישית לרבים מהם שעזרוני בכל עת ומקום בו נעזרתי בהם. מעשיהם הכבירים בהיותם מגדלור יהדות בכל פינה אינם זקוקים לאישורי או המלצתי. אני מרגיש צורך להקדים הקדמה זו, משום שבהמשך אדבר דברים נכוחים לגבי מה שאדבר.
 
כל אדם שעושה משהו בעולמנו מונע מכמה מניעים, לרוב יש מניע אחד שבולט מעל האחרים ואנחנו מיחסים למעשה כולו את המניע הבודד ההוא. בפועל מניעי האדם מרובים ורבודים ולעיתים קרובות תתקשה נפש ישרה לענות לעצמה 'מי גדול ממי?'. החפץ חיים היטיב להדגים את הדבר בספרו על החנווני בשכנותו שנאבק קשות עם ספק החלב שלו בבוקר, כשהסתבר שהיום יש חוסר בחלב והוא יקבל פחות ממה שהזמין. החנווני מתווכח בכל להט עם הספק ומנסה בכל דרך להביאו לכך שיתן לו ארגז נוסף. ייתכן שהחנווני תאב לעוד ממון וכל המניע שלו הוא הוספת הרווח שלו מהארגז הנוסף. אבל, ייתכן שהחנווני הוא צדיק וכל מענייניו היא האלמנה קשת היום שחלילה לא יוותר לה חלב והתינוק היתום יבכה. איני יודע כמה מאיתנו במדרגה של להחזיק ראש על בכיו העתידי הספקאי של יתום, אבל אפשר להבין צידקות שכזאת. רובנו נמצאים אי שם באמצע. המניעים שלנו מעורבבים וקשה לבודד מניע אחד כבלעדי. פעם הסברתי כאן את עניין לימוד הזכות על הזולת, שזו משימה בלתי אפשרית בחיי היום יום. מה זכות יש לנו לומר על מכה רעהו בסתר ובגלוי, רק משום שהפקיר דעתו למסיתים שהחליטו שזו טובת ודרישת דער אייבישטער?... (עיין שם).
 
יש פעמים שנדהמתי מפשטות ההטבה והחסד של החבדניק המקומי. פעם נקלעתי שלא במתוכנן לעיר בירה אירופית והיה איתי מקפיד על חלב ישראל בדווקא (ואינו סומך על פסקי ר' משה פיינשטיין זצ"ל) ועוד יותר מקפיד על קפה-עם-חלב בבוקר. בקיצור, נאלצתי לבקש מאותו חבדניק אם אפשר לקבל ממנו כוס חלב. הוא אמר לי שאינו בביתו, אבל יש שם בייביסיטר והוא יאמר לה לתת לי. בקיצער, הגעתי לביתו ואכן היתה שם מישהי שהתעקשה לתת לי בקבוק שלם ('ככה אמר הרב') ולא הסכימה בשום אופן לקבל תשלום ('ככה אמר הרב'). בסופו של דבר שילמתי לו כמובן כהנה וכהנה (הוא טען שמסורת בידו מהרבי שליטא שכשעושים חסד, עושים אותו הכי גדול וטוב שאפשר).
 
 
אקדים הסבר קצר על המושגים 'תימחור' ו'המחרה'. 'תימחור' הוא חישוב העלויות הישירות והעקיפות הנדרשים להגעה להצעת המוצר לצרכן. 'המחרה' הוא המחיר אותו אפשר לקבל עבור אותו מוצר. למכור מתחת לתימחור, פירושו במונחים כלכליים זה להפסיד כסף. ובמונחים של 'ופרצת' פירושו לסבסד את המוצר לצרכן.
כדי למכור מעל מחיר העלויות (כולל רווח מתבקש), צריכה להיות לכך סיבה. בכלכלת שוק נמצא את זה כאשר חברה רוצה להכניס מוצר חדש לשוק וסופגת הפסדים בהתחלה, כדי ליצור ביקוש למוצר. בכלכלת-יהדות נמצא את זה כאשר רוצים לגרום ליהודי להעדיף אוכל כשר, על שאינו.
 
לצערי, יש מקומות שהסכום הנדרש אינו הגיוני כלכלית. מדובר במדינות עניות שעלויות המחיה בהן זולות מאוד ומלבד העוף שעלות יבואו גבוהה, שאר המוצרים עולים פרוטות. ובכל זאת יש בתי חב"ד שדורשים מחירים אירופאיים לסעודות השבת.
במקרה אחד, נסעתי עם חבר לחו"ל ונזדמנו לבית חב"ד שם המחירו מחיר סעודה בקרוב לארבעים יורו ובסוף עוד הוסיפו 4 יורו, בטענה שזה מה שעולה להם לגבות את הכסף דרך כרטיס האשראי. בתכלס יצא לנו ששילמנו 160 יורו לשתי הסעודות (שלישידעס היה און דה האוס...), בערך עלות מחיה מלאה של כל השבוע.
 
פעם בקשנו לחמוק מהתשלומים המופרזים ובקשנו אם אפשר לשאול פלטה לשבת. 'כן, ענו לנו, אפשר. תמורת 30 יורו לשבת'. צריך להבין משהו בכלכלה. אמור להיות יחס בין עלות המוצר לבין עלות שכירותו. לדרוש רבע ממחיר עלות הפלטה, בתמורה ליום אחד, זה שווה ערך להשכרת מכונית במחיר של 30,000 ₪ ליום!! כאן לא מדובר אפילו בהמחרה אלא בניצול ציני של מצוקת אורח מזדמן. באותו מקרה הצעתי לבית החב"ד שארכוש כמה פלטות ואשאיר אצלם לקיים בהן מצוות גמילות חסד וזאת לע"נ הרבי זצ"ל. הם סירבו כמובן. לא הסבירו אם זה יותר לעילוי נשמתו זה שיעשקו כך את האורחים, או שסבורים שהרבי שליט"א אינו צריך לעילוי נשמה.
 
חוזר ואומר, דווקא לאור גמילות החסדים המופלאה של בתי חב"ד, נכון שמי הדברים נוגעים אליו, ישים אל לב אם לא התבלבל קצת בין המשימות והמטרות. נכון שבית חב"ד צריך לכסות את הוצאותיו ואיני דן או שופט אם מחירי המכולת בבית חב"ד אכן נועדו לכסות את העלויות, אלא שיש מקומות שפשוט מנצלים את התלות המוחלטת של יהודים שומרי מצוות שנקלעו לאזורם.
 
ואני בטוח שכל הדרוש תיקון יתוקן ורק הערתי להסב שימת הלב.
 
ושוב יאמר. הצבעתי על נקודה בתוך ים של אור שמפיצים שלוחי חב"ד די בכל אתר ואתר. אם תרצו, דברתי על אחוז אחד וכנגדו יש 99% שהם אור מזוקק – וגם באותם מקומות שראוי שיבחנו את עצמם, מטרותיהם ומה נדחה מפני מה, עדיין רבה עשייתם וזכויותיהם לאין שיעור מהמלעיזים עליהם. כולל אותי, כמובן. ולוואי שאגיע לקרסוליהם ושיהיה חלקי עימהם.
 
 
חרדי בעולמו
 
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.