רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 31 במרץ 2023

 
"היום בתניא" יום ו' ט' ניסן
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק ל"ט (עמוד 104)
שנה פשוטה


להתעלות לאצילות:

לעיל למדנו, שעל ידי אהבה ויראה טבעיים,  מתעלה הנשמה לעולם היצירה. ועל ידי אהבה ויראה שכליים מתעלה הנשמה לעולם הבריאה? וכיצד איפוא ניתן להתעלות לעולם האצילות?

...
עולם האצילות:

נקדים, שאת עולם האצילות מאפיינת העובדה, שהוא "למעלה מהשכל וההשגה וההבנה" של שכל הנבראים.

מהראוי להדגיש, כי בנוסף לכך שעולם  האצילות בכללותו הוא אלוקות. הנה, גם את החב"ד שבספירות המתגלים באצילות, אין להשוות עם החב"ד שבבריאה. שכן, החב"ד של הקב"ה המתגלים באצילות, הם למעלה משכל הנבראים.

...
מדור הצדיקים הגדולים:

עולם האצילות שהוא למעלה משכל הנבראים, משמש כמדור לצדיקים הגדולים שעבודתם היא בבחינת "מרכבה" - עבודה "על-שכלית", הגבוהה  גם מאהבה ויראה שכליים.

נזכיר שהעבודה שבבחינת "מרכבה", מהווה ביטול נעלה לבורא, "ביטול במציאות", ביטול שהוא למעלה מטעם ודעת.

וכמבואר בפרקים קודמים, ביטול נעלה זה נקרא בשם "מרכבה". בהיותו דומה לביטול הסוס כלפי רוכבו (שעם רתימתו במרכבה הוא מתנהג כרצון הרוכב עליו).

והנה, הביטול שבבחינת מרכבה של הצדיקים (אודותם אנו מדברים כאן) שמדורם באצילות. הוא כדוגמת מדרגת האבות, הנרמזת בדברי חז"ל שאמרו "האבות הן הן המרכבה" - כביטוי לכך, שבאופן זה, היתה עבודתם והתקשרותם לה' כל ימיהם.

...
מי שאינו כצדיקים הגדולים:

אדם ששורש נשמתו קטן מלהכיל באופן קבוע את העבודה שבבחינת מרכבה (שיש לראותה כעבודה תמה). וכן הוא מתקשה להיות באופן קבוע בביטול שעבודה זו מביעה. אלא, שרק לפרקים, בזמנים שהם עת רצון למעלה,  יש בו את הביטול הזה שבבחינת מרכבה - כגון בתפילת שמונה עשרה, ובפרט בעת ההשתחוות.

הרי שאדם זה, כשם שעבודתו הקבועה היא בשכל ובהשגה (מדרגת ה"בריאה"), ורק לפעמים יש בו את הביטול שבבחינת מרכבה (מדרגת ה"אצילות"). הנה, כך גם בעלות נשמתו למעלה, מדורה הקבוע של הנשמה הוא ב"בריאה", ורק לפרקים בעת רצון היא תעלה ל"אצילות".
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.