מאת: חֲרֵדִי
בְּעוֹלָמוֹ
כמדומני שסיפרתי כאן על מפגשי בילדותי עם ר' גדליה נאדל זצ"ל. באותה פעם, ניסיתי 'להשוויץ' בפניו בלימוד והוא לא התפעל ממני (באותה נקודת זמן גם ליבי לא נמשך אחריו) וכשנודע בסביבתי שהלכתי אליו (לא ידעתי שצריך לשמור זאת בסוד) חברו עלי רעי ומורי וסבבוני ב'דעת רבותינו' ובכחשי פסוקים, עד שהבטיחו שלא אשוב לשם.
באותם ימים היה מעניין יותר להכנס לסטייפלר, ששמח כשבאת לדבר איתו בלימוד על ספריו וגם אצל הרב שך לא היה תור. בפעם הראשונה שבאתי אליו, ראיתי ספסל לממתינים בחוץ (כמו שהיה אצל הסטייפלר, ספסל אחד. לרוב פנוי). רק אח"כ הסתבר לי שזה בכלל לא לממתינים לרב שך, אלא לממתינים לנויבירט...
מ"מ, עברו שנים ולא זכרתי את הגרג"נ זצ"ל ולא הייתי מודע לעוצמת גדולתו.
באחד הימים הזדמנתי לשבת ב'פאנל' שקיימו רבנים מיזרוחניקים. עד היום איני בטוח מדוע הושיבו אותי שם ואני מניח שהמארגנים שכחו שאני אמור להיות שם באותו יום ובאותה שעה, כשקבעו את הפאנל. ישבתי בשולי הפאנל ובאמת כמעט לא הפנו שאלות אלי, אלא לרבנים המוכרים להם. עיקר השתתפותי היה בכך שהשותפים האחרים פנו אלי - ולא התלמידים.
אחד התלמידים הפנה שאלה ל'ראש הישיבה שליט"א' בדבר גיל העולם. באותה שעה, לא שמעתי מעולם שיש נדנוד ספק בדבר ולא צפיתי את הבאות. להפתעתי ולתדהמתי ראש הישיבה התחיל להסביר שיש שיטות בדבר. יש האומרים שהעולם קיים 5,700 שנה וי"א שקיים מיליארדי שנים. דעתו האישית של 'ראש הישיבה' היא שהעולם קיים מיליארדים שנים ובעוד כמה מאות שנים כולם יסכימו על כך. חד וחלק.
הגם שהייתי אורח, הרגשתי כאילו כלי הדם
שלי 'מתפוצצים'. הייתכן? מי שנושא שם ותואר רב בישראל יפיץ דברי כפירה כאלו???
ועוד לצעירי הצאן? כבר תהיתי על הראשונות שבכלל הסכמתי לבוא לשם לעיתים. היה ברור
לי שחובתי לקום ולעשות מחאה וחככתי בדעתי איך לעשות זאת בדרך שתשמע גם נחרצת וגם
מכבדת.
למזלי ולשמחתי, קם אחד המשתתפים בפאנל והרים קול זעקה ומחאה, איך ייתכן דבר כזה וחובה למחות וכו' וכדו'
בפעם הבאה שהגעתי לשם, תפס אותי ראש
הישיבה לשיחה רצינית. 'תראה, אני לא רציתי לפגוע בך, אבל איני יכול לשקר
לתלמידים'. 'לשקר?' תמהתי, 'הרי זה בדיוק מה שעשית!'. הוא בקש שנדבר לפני שאני
הולך, כדי שיוכל להסביר לי עמדתו ודעתו. אני מודה שלא הייתי מומחה לסוגיית גיל
העולם. לא חשבתי שיש מה לדון בדבר שהוא פשוט וברור ומסורתו ללא ויכוח.
בתו"ד, טען לי 'ראש הישיבה' שיש גם חרדים שסוברים כמותו. עובדה שר' גדליה נאדל ככה לימד את תלמידיו, טען. הופתעתי מאוד והחלטתי לברר את הדברים. שאלתי מישהו שאמור היה לדעת והלה התחמק ממני בדרכים כל כך יצירתיות, עד שהבנתי שכנראה אכן יש דברים בגו.
כפי שרק הקב"ה יודע לסבב את עולמו, נוצר מצב שעזרתי למישהו מהמשפחה. (שלא בכוונה ושלא בידיעה שהוא מהמשפחה בכלל. סתם עשיה במסגרת הקמת ישיבה נוספת). ברגע שנודע לי שהלה ממש מהמשפחה ובמשפחתו מלאים רגשות הכרת הטוב, אמרתי לנצל את המצב ולבקש מהם ללמוד תורה.
סוף דבר היה שקבענו חברותא קבועה מידי שבוע וכך במהלך כמה שנים למדתי מתורתו של ר' גדליה. כשנוכחתי כמה פשטות וישרות יש בסברותיו של ר' גדליה בושתי וגם נכלמתי פעמיים. פעם אחת, על כך ששקלה אצלי הידיעה שיש גדול חרדי שלומד שהעולם קיים שנים רבות (על שדעתי תלויה בעובדה שהוא 'חרדי'!) ופעם שניה שהייתי אטום משמוע את האפשרות הזאת.
כשטענתי מדוע לקבל דעתם של כופרים ומהרסים במקום לאמץ את דעת ('אמונת' ליתר דיוק) הפרופסורים החולקים, תשובת הרב נאדל היתה נוקבת: "אכן יש אחוזים בודדים בין המדענים שסבורים שהעולם לא קיים מיליארדי שנים, אבל בין שאינם דתיים (יהודים כגויים) יש 100% הסכמה. לכן, אני מניח שאלו שאינם מסכימים, עושים זאת מתוך יר"ש ולא מתוך המדע". עוד הוסיף 'הרופא שעל תרופותיו אתה סומך, מסתמך על אותם כלים מדעיים, בגבשו את דעתו על הנושא. אם לא תקח תרופות, יהיה היגיון בלהמשיך ולהחזיק בעיקשותך'.
איני נכנס כאן לגופא של סוגיא, כי כיום מקובל שמי שחושב אחרת מהמקובל, הוא כויפער. אבל מה שלקחתי ממנו - ועל זה אני מעז לקרוא לעצמי קצת תלמידו - זה את הדבקות בישרות הלב ויושר הסברא. לקח לי זמן להבין ולהפנים שאני נצמד לאמונות, שלא היו עוברות אצלי את מבחן האמת, לולי שבאתי עם דעה מוצקה מקודם.
אני לא צריך להסכים לדעתו שאברך שמפעיל מזגן בבית, מאבד את זכותו למלגת הכולל, אבל אני יודע להבחין באמת הנוקבת של שיטתו - לעומת הדרשות החוצבות על בטחון, הסתפקות וכדו', בעוד בתיהם והנהגתם - עֲשִׁירוּת ונהנתנות.
איך אמר ר' הלל זקס, זצ"ל? 'מי שאומר שהח"ח קנה בגד שיהיה מזומן לו לקראת משיח, במקום לתת את הכסף הזה לעניים, מדבר לשה"ר על הח"ח'.
אנשי אמת אבדו.
חרדי בעולמו

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.