שלום וברכה מורי ורבותי!
ערב שבת שלום, שבת פרשת ויחי!
ובפרשתנו יוסף מגיע עם שני בניו, מנשה ואפרים, לאבין הזקן יעקב. הוא מבקש ממנו לברך אותם בטרם ימות.
ואז מברך יעקב את הברכה המדהימה והנפלאה הבאה שבה מברך כל אבא את ילדיו בעיקר בלילי שבת: "יְשִׂמְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה" (בראשית מח, כ).
רק רגע! אם אפרים בפני עצמו הוא בחור מדהים, מספיק היה לומר "ישימך אלוקים כאפרים", אם מנשה בפני עצמו הוא בחור מדהים, מספיק היה לומר "כמנשה", מה זאת אומרת "יְשִׂמְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה"? רצית להזכיר את שניהם, תאמר: "ישימך אלוקים או כאפרים או כמנשה".
"יְשִׂמְךָ אֱלֹקִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה", כביכול אומר הקדוש ברוך הוא: "הברכה של יעקב נועדה להיות כזו שתאמר לכל אחד תהיה גם כמו אפרים וגם כמו מנשה".
מה היה באפרים שלא היה במנשה, ומה היה במנשה שלא היה באפרים?
ובכן רבותינו מלמדים אותנו שאפרים, בניגוד למנשה, לא היה צמוד לאביו בתעשיה המצרית. הוא ישב בבית המדרש ולמד תורה, וכאשר יעקב הגיע, הוא נצמד ליעקב ולמד איתו תורה יום יום ושעה שעה.
מנשה, לעומתו היה יד ימינו של אביו בעסקים, הוא ניהל איתו ביחד את הממשלה, הוא דאג לכך שהאוכל יגיע לכל הרעבים, הוא דאג לכך שכל מי שצריך את אבא, תתואם לו פגישה מספקת והוא גם דאג לתעל את הפגישה ולהביא את הדברים אל גומרם לביצוע מושלם.
מנשה היה "העסקן" שבחבורה, אפרים לעומתו היה התלמיד החכם שבחבורה.
אומר יעקב אבינו ליוסף בנו: "אתה זוכר ששמתי את ידי הימנית על אפרים ואת השמאלית על מנשה? כי העיקר הוא מי שלומד תורה, הוא חשוב הרבה יותר מאותו אחד שרק משמש כעסקן. אבל למרות זאת אני אומר לך, שאני רוצה שכל אחד מעם ישראל יהיה גם כמו אפרים וגם כמו מנשה".
"וַיָּשֶׂם אֶת אֶפְרַיִם לִפְנֵי מְנַשֶּׁה" (שם), ברור שאני רוצה קודם כל שיהיו כולם כמו אפרים, תעמלו ותעסקו בתורה הקדושה, אבל אני רוצה גם מעבר לזה שתהיו קצת כמו מנשה, אני צריך בכם את האחוזים של זיכוי הרבים, את האחוזים של האכפתיות מאנשים אחרים, את האחוזים של ההוא שיודע לפתור בעיות רוחניות וגשמיות.
כי זה חשוב גם לאחר הכח הגדול של אפרים תלמיד חכם!
ברכת שבת שלום ומבורך ממני ומכל צוות החיזוק היומי העולמי האוהב, מעריך, מוקיר, מעריץ ומה לא?...
וברוכים תהיו!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.