רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 17 בספטמבר 2021

לשמוע אל הרינה ואל התפילה

 

מאת יהודי פשוט

בזמנו זה היה כל כך פשוט וטבעי שבימים הנוראים היה רבי שלמה רוזין עובר לפני התיבה בשכר באייטי סיקס של רבי געציל שם התפללתי בתחילת שנות השבעים. רבי שלוימה שויחט הגבוה הכחוש ובעל גבענת של צורה היה מתפלל אצלנו בסאטמאר בימות החול אחרי שכבר חזר ממלאכת יומו בבית השחיטה, שורה ומפטפט עמנו במקווה ומתפלל באחד המנייינים המאוחרים, וכבאבאבער בלו״נ הוא היה מתפלל בשבתות בבאבאב.

אני זוכר שני הנאות שהיו לו לרבי שלוימה הזקן. לא היה אדם מאושר ממנו כשנמצא לו המקווה כשהוא לוהט ממש, ועוד יותר מכן כאשר באלא המסכן היה פונה אליו ושואל אותו: ניי אלטע שלוימה וואס מאכט דיין הויקער.. ורבי שלוימה היה זורח מאושר ולוקח עמו את חיוכו הביתה אחרי התפילה.. אוי מיין הויקע.. מיין אלטע הויקע..  

אבל סיפור חייו של רבי שלוימה שויחט היה פחות מרנין. אמנם מקטעי זכרונות שהיה סח לנו במקוה לא הצלחתי להרכיב תמונה מלאה, אך בשעתו די היה לנו ממה ששמענו כדי שנשתנק בגרוננו ויחמיץ בנו לבבנו, ומעולם לא היעזנו לחקור אותו בפרטים. אף כי לא הזכיר את הדבר פשיטא שהוא למד בישיבה טובה בגליציה אחרת מניין הייתה לו ידיעתו הנפלאה בכל מסכתות הש״ס.  ולפי מניין השנים מסתבר שהיה נשוי והיו לו ילדים עד המלחמה.

הוא היה שח רק באירועים נקודתיים בבריחתו מהנאצים, הוא חי תקופה בסיביר, חלה בשחפת ושרד מחמלת אישה נכריה שריחמה על השלד שעוד נשם ואספה אותו לביתה והיא ובעלה טיפלו בו במשך חודשים עד שחזר לאיתנו. הוא הגיע למחנה עקורים ונישא לאיגן מיגן שלו (כך הוא כינה לה לרעייתו בחיבה) צדקנית ואשת חיל שטיפלה בו עד סוף ימיו כאם טובה בבנה יחידה.

רק השנים שחלפו לימדו אותי עד כמה שתפילתו של רבי שלוימה משכה את הלב וריפאה את הנפש כי מאז לא נמצא לי שום דומה לדומה לו. כאשר רבי שלוימה היה עובר לפני התיבה חשתי שלבבו בוער כתנור אך בקולו הרך הוא היה מפזר עלינו רק חום נעים וחדוות היום. עליו אפשר היה לומר כי אכן פרקו נאה זקנו מגודל קולו ערב והוא מעורב בדעת עם הבריות.  הוי כמה שאהבתי כל תנועה ותנועה שבקולו, ולו לא התביישתי הייתי גם מאמץ דלעצמי את ההברה הגליציאית השורשית של תפילתו שערבה לי כל כך.  

רבי שלוימה לא השאיר אחריו צאצאים ואת רכושו כתב למוסדות באבוב. רק מדי פעם כשני נקלע לבית העלמין שבאנפילד אני ניגש למצבת קבורתו שלצד קבר רעייתו ואומר לו: יישר כח און אגוט יום טוב רבי שלוימה.. ומדמה שהוא עונה לי כדרך שהיה עונה לי ברוחו הטובה: גיי דיע דו גייל״ע לץ... 
תנצבה

יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.