"היום בתניא" יום ג' יב תמוז
"אגרת התשובה"
המשך פרק ג עמ' 184
שנה פשוטה
⛳
ההוראה לבעלי נפש:
למרות הנאמר "חטאך בצדקה פרוק". הנה, "כל בעל נפש החפץ קרבת ה' להשיבה אל ה' בתשובה מעולה מן המובחר" כשנכשל בעוונות החמורים, ינהג כדלהלן:
א. את סדרת התעניות פעם אחת, יחמיר על עצמו לצום ימים שלמים. אבל כדי שריבוי התעניות לא יזיק לבריאות גופו, מציע לו אדמו"ר הזקן:
1. לדחות את התעניות לימים הקצרים שבחורף.
2. לפזר את התעניות למספר שנים.
3. לאכול מעט, כשלש שעות לפני נץ החמה.
ב. את סדרת התעניות בשתי הפעמים הנוספות, מציע אדמו"ר הזקן למי שריבוי התעניות יכול להזיק לו, לצום חצאי ימים - וכל שני חצאי ימים יחשבו כיום אחד של תענית.
ג. הבא לחוש לשיטת המחמירים, הסוברים, שעל האדם להתענות בפועל את סדרת התעניות המיועדת לעבירה שבה נכשל, כמספר הפעמים שחטא - הנה, כאשר הוא לא יכול לצער את נפשו בתעניות הללו (הנוספות על שלשת הסדרות), הוא יכול להמירם בצדקה.
...
תיקון הנפש בעוונות הקלים:
בעוונות הקלים, גם אם התעניות לא מזיקות לבריאות גופו, אלא הוא "לא מצי לציעורי נפשיה" (שכן, בעקבות התענית הוא יתקשה לעבוד את ה' כראוי) - הרי שבמצב זה:
א. גם את מספר התעניות שבסידרה הראשונה, הוא יוכל לפדות בצדקה.
ב. גם כאן, אם חטא את אותו חטא מספר פעמים, בבואו לחוש לדעת המחמירים. עליו איפוא לפדות בצדקה, את כל התעניות שהיה עליו לצום לדעת המחמירים.
...
בזבוז הכסף לצדקה - להעמקה:
נקדים, שבצדקה ישנם ענינים שונים. פעמים הנתינה, היא לצורך העניים שנתקלים בהם. פעמים נדרש מהאדם לתרום למטרות חשובות (גם כשאין לפנינו עניים), וזאת כדי שהאדם ירגיל את עצמו לעשות מעשים טובים. וכן, יש מצוה של מעשר כספים, ויש מצוה של נתינת "חומש" מרוחיו. ויש מצב שעליו אמרו "המבזבז אל יבזבז יותר מחומש".
אולם הצדקה שלפנינו, שבאה לפדות את נפשו מתעניות וסיגופים, ענינה שונה לחלוטין. ויש לראותה כהוצאה שבאה לרפא את נפשו - שאינה נופלת בחשיבותה מכל הוצאה כספית אחרת שהיא לצורך רפואת גופו ושאר צרכיו.
וכמבואר להלן באגרת הקדש (סוף פרק י'), כשם שלרפואת הגוף אין הכסף נחשב "וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו". כמו כן, מי שחטא וצריך לרפא ולתקן את נפשו, יכול לפזר צדקה למטרה זו בלי גבול.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
התודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.