תניא "שער היחוד והאמונה"
המשך וסיום פרק יב עמ' 178
שנה פשוטה
כדוגמת אור הירח:
הירח נחשב לעצם חשוך, המקבל את אורו מהשמש. ובכל זאת, אין להשוות את אור השמש המאיר בלילה דרך הירח, אל אור השמש המאיר ישירות ממנה ביום.
וכך גם בענין הבריאה. אין להשוות את האור הנמשך לנבראים הפרטיים המקבלים את חיותם על ידי החילופין והתמורות, עם האור הנמשך לנבראים המקבלים את חיותם ישירות מהאותיות עצמם - כך, שהנבראים המקבלים את חיותם על ידי החילופין והתמורות, נחשבים לפחותי הערך לעומת הנבראים המקבלים את חיותם מהאותיות עצמם.
...
נקודה נוספת - הדיבור שבמאמרות בשילוב האור משם הוי':
נקדים, שעל הנאמר בזהר שהלבנה "לית לה מגרמה כלום" (אין לה משל עצמה כלום). מבואר בחסידות, שאין הפירוש, שאין ללבנה שום אור ממש משל עצמה. אלא, שאין הלבנה יכולה להאיר (עם האור שיש בה) עד שתקבל אור מאור השמש.
וכן הוא גם בנמשל, בדיבור העליון שבעשרה מאמרות (שהוא בחינת המלכות היורדת לעולמות "בריאה יצירה ועשיה", שגם עליה נאמר ש"לית לה מגרמה כלום"). הנה גם כאן, אין המלכות יכולה לרדת ולברוא בריאה שהיא "יש מאין", עד שתקבל את הכח המיוחד לזה משם הוי' (המורה בין השאר, על בחינת מהותו ועצמותו יתברך).
הוה אומר: שכדוגמת הלבנה שאינה מאירה בלילה (עם האור העצמי שלה), אלא לאחר שהיא מקבלת את הכח המיוחד לזה מהשמש. הנה כך הוא, גם בצירוף האותיות עצמם שבמאמרות (אלו המהוים את הנבראים שרמתם גבוהה), וגם בחיות הפרטית הנמשכת לכל פרטי הנבראים (שהם "פחותי המעלה") - הרי שבכל אחת מהבחינות הללו, עצם ההתהוות של "יש מאין" היא רק בכח עצמותו יתברך (המשולב בחיות המצומצמת הנמשכת בדבר ה' שבמאמרות).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
לזכות העם היושב בארץ הקדש יצ"ו
"שער היחוד והאמונה"
החלק השני שבתניא
שהוא כנגד חומש שמות
- סיכום כללי-
בחלק זה של התניא שנים עשר פרקים המוקדשים למצות אחדות ה' - ובהם למדנו על מהותה של מצוה זו, כפי שהיא עולה מדברי הזהר והאריז"ל, והיסודות שהציב הבעש"ט בנושא זה.
באופן כללי נראה, כי רבנו מתמקד כאן בשתי נקודות המשולבות זו בזו:
א. בששת הפרקים הראשונים א-ו מבואר: כיצד ברא הקב"ה את עולמו, בריאה שהיא "יש מאין" - שללא החיות האלוקית המפעמת בקרבו, אין לו לעולם שום קיום כלל.
ובפרטיות יותר אף מודגש: שאין לדמות כלל את החיות האלוקית המהוה ומחיה את הנבראים, לנשמה המחיה את הגוף (שהרי לגוף יש גם חיות עצמית משלו). אלא, לאור השמש הנמשך מהשמש, שהוא מקור חיותו הבלעדית.
ב. בששת הפרקים האחרונים ז-יב מבואר: כיצד האור שצומצם ונמשך מטה לצורך הבריאה, לא נותק לעולם ממקורו.
שכן, גם הספירות המתגלות בעולם האצילות (לאחר שנאצלו נמשכו והתגלו בו אחר ה"צמצום הראשון"), וגם בחינת המלכות ודבר ה' שבעשרה מאמרות (היורדים מטה יותר ומהוים ומחיים את העולמות "בריאה יצירה ועשיה" בפועל ממש), קשורים ומיוחדים ממש עם "עצמותו ומהותו יתברך" (וכנאמר בזהר ש"איהו וגרמוהי חד").
...
אדמו"ר הזקן ואחדות ה':
באופן כללי הבה ונדע, כי "אחדות ה'" הוא אחד הנושאים המרכזיים המתבארים בתורת חב"ד.
וכפי שכותב אדמו"ר האמצעי: " נודע לכל באי שער אור תורת אמת, שהיה יוצא מפורש מפי קדוש עליון כבוד אדוני מורי ורבי ז"ל (= אדמו"ר הזקן), בכל דרשותיו מידי שבת בשבתו בכל ימי חיים חיותו, ברבים וביחידות ליחידי סגולה. הכל היה לקבוע אחדות ה' הפשוטה במוח ולב כל אחד כפי אשר יוכל שאת. בכל אחד לפום שיעורא דיליה (=לפי כושר קליטתו), בפנים מסבירות ומאירות בנפש השומע והמקבל".
והרבי המהר"ש אמר לבנו הרבי הרש"ב: "לאב הסבא (אדמו"ר הזקן), היה מסירות נפש שלחסידים תהיה הכרה והרגשה פנימית ביחודא עילאה והבנה בדעת עליון".
...
לקוראי "היום בתניא":
עם סיום לימוד חלקו השני של התניא, נאחל לכולנו "חזק חזק ונתחזק" בהמשך הלימוד בשלשת חלקי התניא הבאים ("אגרת התשובה", "אגרת הקדש" וה"קונטרס אחרון").
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
מחבר באור התניא "משכיל לאיתן", שנכתב בהוראת הרבי וברכתו.
לזכות העם היושב בארץ הקדש יצ"ו

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.