"היום בתניא" יום ג' יד סיון
תניא "שער היחוד והאמונה"
סוף פרק ד עמ' 158
שנה פשוטה
הסוגרים המרובעים שבסוף פרק ד:
נקדים, שבתוך סוגרים מרובעים שבתניא, נוהג אדמו"ר הזקן להתיחס לפרטים שונים שיש בהם כדי להוסיף בהבנת הנושא המתבאר (אף כי אין זה המקום המתאים להסבירם בהרחבה).
ובסוגרים המרובעים שלפנינו, בסוף פרק ד'. מודגשים מספר נקודות המצוינות בקבלה, שיש בהם כדי להביע את המיוחד בענין הצמצום וההסתר.
...
הנקודה הראשונה:
בעוד שהחיות נקראת בשם אור, הרי שהצמצום נקרא בשם כלים - וכדוגמת הכלי שמכסה על מה שבתוכו, כך בחינת הצמצום מכסה ומסתירה על האור והחיות השופע בה.
...
הנקודה השניה:
"הכלים הן הן האותיות" - שבעשרת המאמרות שבהם נברא העולם.
...
הנקודה השלישית:
שורש הכלים הוא חמשת אותיות מנצפ"ך- שהן אותיות סופיות (שכל אות סופית מבליטה בצורה חדה שכאן מסתימת המילה הקודמת ואי אפשר לחבר את אותיותיה למילה הבאה, ענין המביע צמצום והגבלה).
כשלעניננו: "חמשת אותיות מנצפ"ך, הן חמש בחינות של גבורות, המחלקות ומפרידות את ההבל והקול (שלמעלה) בחמשת מוצאות הפה, להתהוות עשרים ושתים האותיות (המשולבות בעשרת המאמרות שבהם נברא העולם).
...
הנקודה הרביעית:
החסדים והגבורות שבאצילות, הכוללים את האורות והצמצומים שבהם ועל ידם נברא העולם, שרשם גבוה יותר, בבחינת "עתיק יומין" (שלמעלה מאצילות). כששורש חמשת הגבורות שבאצילות, הוא בבחינת הגבורה העילאה שבעתיק יומין. ושורש החסדים שבאצילות הוא בבחינת החסד שבעתיק יומין.
ונצין, שבשורשם בבחינת "עתיק יומין", החסד והגבורה הם כדבר אחד ואינם הופכיים - ובהתאם ברור ומובן, מה שאור החסד יכול להצטמצם (ולבוא לידי גילוי) על ידי הגבורה (שמשלימה את ענינו של החסד).
...
סיום בשאלה!?:
כידוע, נמנעו חסידים מללמוד ספרי חקירה. מהחשש, שמא לפני לכתו לישון יתעורר הלומד בשאלות על הקב"ה ומחמת עיפותו את התשובות הוא ידחה למחר, אבל בינתיים הוא ירדם ויישן עם הקושיא.
והנה אנו רואים שכאן מסים רבנו את הפרק עם שאלה - שכן, השאלה המוצגת לפנינו היא לא על מציאות הבורא אלא על הנבראים. ממה נובע המצב, שבו הנבראים אינם בטלים במציאות אל בוראם? - וללכת לישון עם שאלה כזו זה לגמרי לא נורא.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה לחבריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.