רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 8 במרץ 2021

"היום בתניא" יום ב' כד אדר

"היום בתניא" יום ב' כד אדר
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק לז  עמ' מז שנה פשוטה

"זאת ועוד אחרת":
בתחילת  הפרק התבאר, כיצד עם קיום המצוות המעשיות, עולים ונכללים בקדושה: החיות של הדבר אשר בו מתבצעת המצוה. וכן, כח נפש החיונית המתלבש ומשולב בעשית המצוה.
והחל משיעור התניא של היום, נלמד, כיצד על ידי "מעשינו ועבודתנו", העולם כולו עולה ונכלל בקדושה.
...
העליה למאכלים, לדם ולכללות החיות שבעולם:
כמאכלים וכמשקאות הכשרים, שלפני אכילתם היו תחת ממשלת קליפת נוגה וינקו את חיותם ממנה.  כך גם הדם המתהוה ומתחזק מאכילתם, גם הוא משתיך כמובן לקליפה זו, שהיא קליפת נוגה.
והנה, בעת קיומה של  כל מצוה במעשה או בדיבור, בשעה שכח הנפש החיונית מתעלה ונכלל בקדושה. הוא גורר עימו גם את חיות המאכלים והמשקאות שאכל ושתה (שהתוספו בו ונעשו לדמו), שיכללו גם הם עימו בקדושה.
ועוד יותר: עם קיום המצוות מעלה האדם, לא רק את החיות שבמאכלים ובמשקאות שנהנה מהם באופן ישיר. אלא גם את כל חלקי הבריאה, שהביאו וסייעו לגידולם  והכנתם של המאכלים והמשקאות עד שנעשו ראויים לאכילה, שבעקיפין נהנה האדם גם מהם (כך  שגם הם עולים ונכללים עימו לקדושה).
...
תרי"ג המצוות והנפש החיונית:
באופן כללי, לתרי"ג המצוות מעלות רבות ומגוונות. ובדבריו כאן מתיחס רבנו להשפעת המצוות על הנפש החיונית, בהבהירו: הן את התועלת הצומחת לנפש החיונית, בשמירת ה"לא תעשה". והן את מה שפועלים בנפש החיונית, עם קיום "מצוות  העשה".
כידוע, כל העבירות (החמורות והקלות) יונקות את חיותן משלשת הקליפות הטמאות. ועם עשית העבירה, גם הנפש החיונית (שהיא מקליפת נוגה) יונקת מטומאה חמורה זו (של ג' הקליפות הטמאות).
והנה, עם קיום מצוות עשה, נמשך "אור אין סוף" למטה, המעלה ומקשר גם את כללות הנפש החיונית שתהיה מיוחדת בו יתברך. אולם, הנכשל ב"לא תעשה" וטימא את נפשו החיונית בטומאת הקליפות הטמאות. הרי שמעתה, אין הנפש החיונית יכולה לקלוט כראוי את האור העליון הנמשך על ידי מצוות העשה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
*ולעילוי נשמת אביה, חותני, הרה"ח ר' בנימין הלוי ז"ל לוין מכפר חב"ד, שנפטר  כ"ד אדר תשכ"ד. יהי זכרו ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.