רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 25 בפברואר 2021

עריקים בימין למען השמאל


מאת פישל קדוש

הצלחת השמאל לנצל טרוניות אישיות של בכירי ימין, כדי לגייס עריקים (בתחילה ליברמן ואחריו סער ובנט), במטרה להזיז סוף סוף את הקרחון המאיים של ממשלת הליכוד עם נתניהו בראש, העמידה את ביבי במצב בלתי אפשרי.
אם בבחירות האחרונות הליכוד ושותפיו, כולל 'ימינה', הגיעו ל-58 מקומות בלבד, הרי כאשר מורידים מהסך הכולל את המנדטים שגורע סער, שהיה מחופר עמוק בסניפי הליכוד, התוצאה עגומה מאד, ועל אדן הזינוק למערכת הבחירות מצא עצמו נתניהו במצב בלתי אפשרי. גוש ימין נטו עמד על 41 בלבד, והאופק מעונן. 
המהלך הראשון הגיע בצורת פיצול ימינה, שיחד עם הקדם קמפיין חיזק את הגוש נטו, שהיום עומד על קרוב ל-50 מנדטים, ובסקרים אחרים על 50 ואולי עם פלוס קטן. 
זה היה המהלך הקטן, המהלך הגדול –והעיקרי- של מערכת הבחירות הוא הערבים, שבכל המערכות האחרונות נתנו לשמאל 'פור' יצוק בבזלת של 15 מנדטים, שהוא יסוד התיקו בישראל. בלעדי הקול הערבי, אין מצב לערער על גוש הימין. 
מהלך ניטרול הקול הערבי שהוביל נתניהו, הוא לא פחות מגאוני ובוודאי תחבולה לגמרי לא צפויה ("בתחבולות תעשה לך מלחמה"), והוא התגובה הישירה על הצלחת השמאל בלכידת העריקים. אף גורם פוליטי לא שיער כי דווקא הערבים, החצר האחורית הבטוחה של השמאל, יכשילו את "המהלך הגדול" התורן מבית היוצר של אסטרטגי השמאל, עליו שקדו שנים.
נתניהו פועל בתנועת מלקחיים. מצד אחד קרץ במישרין לקול הערבי שמאס בקיבעון 'המשותפת' והעביר רבבות קולות ערביים לליכוד, ומצד שני פיצל את 'המשותפת' עצמה, כשם שפיצל את 'ימינה'. 
התוצאה קרוב ל-2 מנדטים ערביים (לפי סקרי הליכוד יותר) שבוחרים ישירות ליכוד, ועוד רשימת רע"ם שאינה מסתירה את תוכניתה ללכת עם נתניהו, ולפחות לפי הסוקרים הערביים עומדת על כ-4. 
גורמים יודע דבר בליכוד אומרים שהמהלך התרומם בזכות השת"פ של איחוד האמירויות בתמיכה שקטה של סעודיה (שחוששת מברית ביידן-איראן), שפרסו מטרייה על הכוחות בתוך הציבור הערבי, שבשלים לשינוי, ומתרצים אותו אכן בשלום שהביא ביבי. 
אם רע"ם עוברת היא מנטרלת כליל את הכוח הערבי כבסיס הרל"ב (רק לא ביבי), אך גם אם לא, הקולות שינתנו לה מתפזרים בין כלל המפלגות (כולל בן גביר), ובכל מקרה 'המשותפת' מאבדת כמחצית מכוחה, לכל הדעות מהלך משנה משחק.
גם ה'חשיפה' כי ח"כ הליכוד פוטין מולא נמצא בקשר עם איזור אבו מאז (שלא דחה עקרונית את האפשרות לתמוך בביבי), מסייעת מאד ללגיטימציה של הליכוד בציבור הערבי (מעצם הנכונות של רמאללה לדון בתמיכה בליכוד), ומאידך מביכה את 'המשותפת'.
החשיפה לא היתה כה תמימה כפי שנראה, ולא סוג של הישג עיתונאי וסקופ מדהים של 'ידיעות', אלא תרגיל לקידום מבצע ניטרול התמיכה הערבית האוטומטית בשמאל, ו'ידיעות אחרונות' מצא עצמו שותף לו, בשרות האויב הוותיק, ביבי. 
מהלך של 'וין – וין'. זאת כי הימין מלכתחילה רואה בעין יפה כל מהלך להחלשת 'המשותפת', ואילו הערבים מקבלים סיוע בהפנמה, שהליכוד ורע"ם אינם האויב. אולי להיפך.   
ע"פ השמועות עד הבחירות עשויים לצוץ עוד מהלכים באיזור חצי האי ערב, שכנראה ישפיעו על הלך הרוחות בציבור הערבי, ולהבדיל אא"ה הבדלות גם בציבור היהודי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.