"היום בתניא" שבת קדש טו אדר
תניא "לקוטי אמרים",
המשך פרק לד עמ' 86
שושן פורים, שנה פשוטה
מכון לה' גם במשך כל היום:
לעיל למדנו, כיצד נעשה האדם "מכון לשבתו יתברך" פעמיים ביום, בעת שהוא קובע עתים לתורה. ובקטע שלפנינו מציע התניא שני דרכים שבהם ניתן להגיע למעלה זו גם במשך "שאר היום כולו":
א. על ידי "מחשבה טובה" - שבה הוא מחליט, "שאם ירחיב ה' לו עוד" (ויתאפשר לו), הוא ילמד כל היום. וכידוע ש"מחשבה טובה כו'" (= מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה) - כך שעם מחשבתו הטובה, הוא נעשה "מכון לשבתו יתברך" במשך כל היום כולו.
ב. בנתינת צדקה - שהיא ממדותיו של הקב"ה, וכפי שאמרו רז"ל "מה הוא רחום וכו'" - כאשר העוסק במשא ומתן כל היום, נותן מיגיעו חומש (20%) לצדקה (כמצוה מן המובחר). הנה, סכום זה "מעלה עימו את כל ארבע הידות (=החלקים האחרים) לה'". שכל הכסף שהרויח במשך היום מתעלה בקדושה - והיות שכך, שכל יגיעתו (בעסקיו) במשך כל היום, היא עבור ענינים שכולם יתעלו בקדושה. יש לראות איפוא, את כל היום כולו כ"מכון לשבתו יתברך".
והנה: כשם שבקרבנות, בהקרבת בהמה אחת היה עולה לה' כל החי אשר ממנו נלקחה הבהמה. ובהקרבת "עשרון סלת אחד בלול בשמן", היה עולה לה' כל הצומח אשר ממנו הורמה המנחה. כמו כן, עם הממון הניתן לצדקה, עולה לה' להיות מכון לשבתו יתברך, כל הממון אשר ממנו הוא נתרם.
...
לב נשבר גם בשעת השמחה:
כפי שלמדנו בפרקים קודמים (החל מפרק כז), בדרך כלל על הבינוני להיות בשמחה. אולם, לעתים עליו גם "להיות נבזה בעיניו נמאס ובלב נשבר וברוח נמוכה".
וכאן מוסיף התניא: כי למרות שהשמחה והלב הנשבר הן שתי תכונות הופכיות. יכול הבינוני בעבודתו את ה', לעסוק בשני תחומים אלו ביחד, ואפילו באותה השעה.
שכן, אם שתי הרגשות הללו, "היותו נבזה בעיניו" והשמחה, היו נובעים מחמת אותה נקודה. היינו באמת מתקשים להבין, כיצד יכולים הם להיות כאחד.
אבל מאחר שהרגשת הלב הנשבר, נובעת מצד מצב נפשו הבהמית. ואילו היותו בשמחה, נובע מצד נפשו האלוקית. אין כל פלא בכך, ששתי תנועות אלו, יכולות להיות באותה השעה.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
*מוסדות תורה רבים מעונינים לקבל כתרומה את ספרי הרבים על התניא ותורת חב"ד - כל השתתפות תתקבל בשמחה.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד 0544960839
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.