"היום בתניא" יום ג' כא טבת
תניא "לקוטי אמרים",
תחילת פרק יד
שנה פשוטה
להשתדל להיות "בינוני":
לאחר שהכרנו את ה"בינוני" כפי שהיא "באמיתת שם התואר", מביע רבנו את מסקנתו בתחילת פרק יד: "והנה, מידת הבינוני היא מידת כל אדם, ואחריה כל אדם ימשוך, שכל אדם יכול להיות בינוני בכל עת ובכל שעה".
מידת הבינוני, התנהגותו ועבודתו שיכים לכולם. לא נדרש מכל אחד להגיע למדרגת הצדיק, אבל כל אחד יכול להיות בינוני. "ואחריה כל אדם ימשוך" - ואחר מידה זו צריך כל אחד להימשך.
הוה אומר: אף שאין הבינוני יכול למנוע את בואו של היצר אליו. הרי שבכל הקשור להתנהגות המעשית, עליו לשאוף להיות במדרגת ה"בינוני" "שלא עבר ולא יעבור על שום עבירה לעולם".
...
ניתן להתגבר על תאוות הלב:
רבנו מבהיר, שאצל הבינוני קימת הפרדה בין רגשות לבבו למעשיו בפועל.
שכן, מהבינוני לא נדרש להפוך את לבו (=את יצרו הרע), אלא כאמור רק לשמור על פעולותיו - דרישה האפשרית לביצוע אצל כל אחד ואחד.
...
שנאת הרע:
שנאת הרע הוא תחום נוסף ב"עבודה".
הצדיקים, שנאת הרע שלהם, הנובעת מגודל ה"אהבה בתענוגים" (אותה הם קבלו במתנה מלמעלה), היא אמיתית, "אמת לאמיתו".
מה שאין כן הבינונים (שלא זכו למתנת האהבה בתענוגים), אינם יכולים להגיע בעבודתם, למצב שבו שנאת הרע שלהם תהיה אמיתית, בבחינת "אמת לאמיתו".
ויצוין, כי האהבה בתענוגים שבה זוכים הצדיקים, היא מעין התענוג שבו הם מתענגים על ה' בעולם הבא - ועל זה נאמר "עולמך תראה בחייך", שהצדיק זוכה, שאת עיקר עולמו שהוא העולם הבא, הוא רואה כבר בעולם הזה.
...
גודל שנאת הרע אינה שוה בכולם:
במישור הרחב יותר, מסביר התניא שיש נשמות שונות, וכפי שאמר איוב "ריבונו של עולם בראת צדיקים, בראת רשעים".
בראת נשמות של צדיקים (שיכולים לשנוא את הרע בתכלית ולהפוך את החושך לאור).
ובראת רשעים, נשמות של "בינונים" (= נשמות שיצרם הרע הוא כיצר הרשעים), הצריכים כל החיים לעסוק באתכפיא סטרא אחרא (= בכפית הרע בלבד).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה, חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.