רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 10 במאי 2019

מתוך שיחת האמרי חיים והבית ישראל

בס''ד
מתוך שיחת רבנו האמ"ח זי"ע עם הבית ישראל מגור אלול תשכ"ט
ה'בית ישראל' הושיט את ידו לרבנו ואמר: "יהב ליה ידיה ואוקמיה, לא הן ולא שכרן" (ברכות ה:). רבנו מגיב על-כך: "כעת יש לי בקשה אחת, שאוכל להתפלל אי"ה במוחין, ליותר מכך אני לא זקוק, רק להתפלל". ה'בית ישראל' משיב: "על התפילה הנני מסכים במאת האחוזים, אך אין צורך להיות שליח-ציבור בשל כך, גם מישהו אחר יכול להיות". רבנו: "אין כוונתי עתה אודות להיות ש"ץ דווקא, הנני מתכוון רק שאוכל להתפלל במוחין". ה'בית ישראל': "ד' שפתי תפתח... הש"ץ יוציא את הרבי ידי-חובה..."
כאן שואל ה'בית ישראל': "היכן יתפללו?" והמשמש בקודש משיב כמסוכם מראש: "אנו מקווים שכאן בבית". ה'בית ישראל' נחרץ ואומר: "לא רק שמקווים כך, כי אם למעשה יתפללו כאן; לא די שהרבי עומד איתן בדעתו נגד פקודת הרופאים, והינך רק מקווה?! הרבי חייב להתפלל בביתו, שלא יצטרך להתאמץ ולעלות". כשרבנו שומע את חילופי הדברים, נענה ואומר: "וכי אני עולה בעצמי? הרי מעלים אותי על כסא"... ה'בית ישראל' פונה לרבנו ואומר: "צריך להקשיב לדברי הרופא; "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" נאמר גם לרבי מויזניץ"... רבנו מגיב על-כך: "צריך להודות לרבש"ע על חסדיו הנגלים והנראים, וגם על הנסתרים".

רבינו זי"ע: הנכם כבר עומדים בוודאי לאחר התפילה?
ה"בית ישראל": אצלנו אומרים סליחות לפנות בוקר, כאשר חשוך עדיין.
רבינו זי"ע: גם אצלנו נהגו לומר כן.
ה"בית ישראל": מתפללים עם ה"נץ".
- (מתרעם על המשמשים שאינם משגיחים כדבעי): השמשים אינם "בסדר"; למה הסכמתם שהרבי יאמר את הסליחות (כש"ץ, בביהמ"ד) אמש?!
אבי ז"ל, כאשר היה כבר חלוש - שהרבי יהיה בריא אי"ה - בשנותיו האחרונות, נהג לומר "לך ה' הרחמים והסליחות" ואפילו לא נכנס לביהמ"ד.
רבינו זי"ע: מלפנים, כן היה מתפלל לפני ה"עמוד"?
ה"בית ישראל": לא, הוא אפילו לא נכנס לביהמ"ד.
רבינו זי"ע: כאשר היה בריא, כן היה אומר סליחות לפני ה"עמוד"?
ה"בית ישראל": כן כן, כשהיה בכוחותיו כן. אך זקני לא נהג כן, ה"שפת אמת" וה"חידושי הרי"ם" לא היו אומרים סליחות לפני ה"עמוד", הם היו מתפללים (שחרית) רק בשעה אחת עשרה בסליחות הראשונות וב"זכור ברית".
רבינו זי"ע: בימים הנוראים הוא היה מתפלל לפני ה"עמוד"?
ה"בית ישראל": אף פעם לא. דומני שבכל ה"חדר" לא, לא הרבי ר' בונים, לא הרבי מקאצק, לא ה"חידושי הרי"ם", אף אחד לא. ה"שפת אמת" אפילו לא התפלל בציבור; הוא היה מתפלל תפילה בזמנה.
רבינו זי"ע: בן כמה היה ה"שפת אמת"?
ה"בית ישראל": בן נ"ז וחצי. ה"שפת אמת" למד הרבה, הוא היה שקדן, מתמיד. היה לי דוד ר' משה בצלאל.
רבינו זי"ע: הכרתיו מהכנסיה הגדולה.
ה"בית ישראל": בהלוויה (של השפ"א) אמר אבי לאחיו (רמ"ב), שלאבא היתה אריכות ימים. השתוממו כולם - בגיל נ"ז וחצי הוי אריכות ימים? - היו לו ימים ארוכים - אם היה ביכולתו להשתתף בכל השיעורים; היו לו חמש פעמים ביום שיעורים עם תלמידים. אריכות ימים - היום היה גדול; שיעורים עם תלמידים
ועם צאצאים, חמש שיעורים בכל יום... (כאן נעמד הרה"ק ללכת).
- שלרבי יהיה רפואה שלימה ואריכות ימים, שנים בריאות, כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה, שנתראה בבריאות. שהרבי עוד יזכה להתפלל לפני ה"עמוד", אך לא בר"ה זה; פעם אחת צריך לוותר.
המשב"ק: הרבי מגור אומר שהגיע במיוחד לבקש שהרבי לא יעלה (לביהמ"ד).
רבינו זי"ע (דוחה דבריו בתקיפות): הרבי מגור בא להביא לי רפואה שלימה.
ה"בית ישראל": שהרבי יסייע לי, כנגד הרופא אסור ללכת - "ורפא ירפא".
רבינו זי"ע: האם כל הרופאים שווים בדבריהם? אחד אומר כך ופלוני אומר כך.
ה"בית ישראל": לפני ה"עמוד" אף אחד אינו ממליץ להתפלל.
רבינו זי"ע: וכי הם מתפללים?
ה"בית ישראל": נו, אדרבה, והרי כאן כן מתפללים... השי"ת יעזור שיהיה "שומע כעונה". הרי מגיע גם יום כיפור.
רבינו זי"ע: ונענועים, ו"אתה הראת".
ה"בית ישראל": די במנין, כוונתי רק ל'עולם' (הגדול, שלא יטריחו), "כולם נסקרים בסקירה אחת" (ר"ה יח.), בר"ה... אפילו עם שבשדות. השי"ת יעזור שנתראה בבריאות, כתיבה וחתימה טובה ושנה טובה ומבורכת, ורפואה שלימה.
(נעתק מקלטת "קולו בקודש" חלק א-ב)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.