רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 30 בנובמבר 2018

החייט הקבלן והשווער...

מאת הרב ישראל אהרן קלצקין


לידידיי היקרים לקוראי הגליון מעדני הפרשה הע"י.
ראשית אפתח בשבח והודיה לקב"ה שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה, באירושי בתי תחי' בשעטו"מ עב"ג הבה"ח אברהם אביש ני"ו בן מחותני הנגיד החסיד הרב משה חיים פאנצער שליט"א מבארא פארק.
 
יהא רעוא שיעלה ויפרח לאילני רברבי בכרם בית ישראל, ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל.
 
במדרש בראשית רבה איתא 'יוסף קטנן של שבטים היה ונזדווגו לו ג' מלאכים, הדא הוא דכתיב 'וימצאהו איש, וישאלהו האיש, ויאמר האיש' והטעם שבאו ג' מלאכים כבר נתבאר בתחילת וירא, משום שאין מלאך אחד עושה ב' שליחויות.
 
וקשה: הרי המלאך הראשון לא עשה שום דבר רק 'וימצאהו איש' ובזה נסתיימה שליחותו, שהרי את השאלה 'מה תבקש' כבר שאל המלאך השני, ויש לבאר, מה שליחות יש ב'וימצאהו'?
 
והתירוץ: משמע מכאן, כי כאשר איש תועה בשדה ואינו מוצא לו מקום, ולפתע 'וימצאהו איש', היינו, מישהו מתראה אליו, למישהו איכפת ממנו, מישהו מזדהה איתו, זה לבד כבר שליחות, והשאלה 'מה תבקש' זה כבר שלב נוסף של הזדהות וזה כבר שליחות נוספת.
 
ב"ה החתן דנן ואביו הם מסוג האנשים שיודעים להופיע כשצריך ולתת את הגוט ווארט כאשר מאן דהוא זקוק לזה, ולהזדהות עם כל יהודי בכל מצב.
 
במסיבת הלחיים פונה אלי יהודי ואומר לי: תהיה מאושר בחתן המופלג שהמזווג זיווגים זיכה אתכם, כאשר תמהתי מדוע הוא אומר לי את זה, ביאר את דבריו ואמר: שמע סיפור שקרה לי.
 
וכה סיפר לי: לפני זמן מה נפגשתי עם בחור שהציעו לבת שלי. לכתחילה ידעתי כי איננו רשכבה"ג אך רציתי לראות אם הוא יודע דברים בסיסיים, החלטתי ללכת על הכי קל. שאלתי אותו מהברייתא דרבי ישמעאל שמתפללים כל בוקר.
 
מה זה 'גזירה שווה'? שאלתי. הבחור ענה מיד: 'חייט שגוזר את הבדים באופן שווה וסימטרי'.
מה זה 'בנין אב'? הוספתי לשאול. הבחור שוב הפגיז ללא היסוס: אבא שהוא קבלן בנין (קונסטרוקשן בלע"ז)
ומה זה 'קל וחומר'? שאלתי בשלישית: הבחור חייך וענה לי: א' גרינגער שווער...
 
(לדוברי עברית בלבד: גרינג היינו קל, חומר מלשון קושי, כי שווער יש לו 2 משמעויות באידיש. גם קשה וגם אב של בן הזוג)
 
שידוך כמובן לא יצא משם, אבל בדיחה נאה כן נוצרה.
 
שבת שלום ומבורך
ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.