הרה"ח עוסק
בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת
כ"ק אדמו"ר שבת פרשת קרח ה'תנש"א
סימן א ,
ג' תמוז הוא היום בו
נשתחרר כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר [ בשנת תרפ"ז – פרז"ת ] מהמאסר
בבית האסורים [ שפאלערקע בלענינגראד ] , בתנאי שיסע מיד לגלות , בעיר מקלטו
קאסטראמא לשלש שנים , בשעתו עדיין לא ידעו אם זהו דבר טוב וכיצד ישתלשל הדבר [
כיון שהגם שעיר מקלט הוא מאסר קל יותר מבית האסורים , אף על פי כן הרי זו גלות עם
כל ההגבלות שבזה , ועדיין נותרה הסכנה שיכולים להתחרט וכולהו ] , אבל לאחר מכן ,
ביום י"ב תמוז ,
קיבל [ בקאסטראמא ]
את ההודעה שמשחררים אותו , ותעודת החופש תינתן לו למחרת , י"ג תמוז , ואז –
כאשר השתחרר לגמרי – נתגלה , שג' תמוז היה האתחלתא דגאולה , נוסף על כך שיצא אז
מבית האסורים והוגלה לעיר מקלט [ עונש קל יותר ] – נודע אחר כך שהגלייתו לקאסראמא
באה במקום העונש דהיפך החיים רחמנא ליצלן שנפסק לו לפני כן , דבר שהיה מעמיד בסכנה ונוגע – רחמנא ליצלן
– לכל המשך הענין דהרבצת התורה וחיזוק היהדות בכלל והפצת המעינות חוצה בפרט ,
ותמורת זה הקלו את העונש והגלו אותו , עד שזה הוביל לכך ששחררו אותו לגמרי
בי"ב – י"ג תמוז , ובגלל נס זה נקבע יום זה כחג הגאולה מדי שנה בשנה ,
נשאלת שאלה פשוטה , כיון שהגאולה הרי היתה נס מהקדוש ברוך הוא [ שלכן צריך להיות
יודו להשם חסדו ונפלאותיו לבני אדם ] – מדוע לא היה זה מלכתחילה נס בתכלית השלימות
, שהגאולה השלימה תבוא בשלימות בבת אחת , ולא כפי שהיה בפועל , שזה השתלשל בשלבים
, קודם התחלת הגאולה – היציאה מבית האסורים – בג' תמוז [ אבל – מגלים אותו לגלות ]
, ורק לאחר כמה ימים , שלימות הגאולה בי"ב – י"ג תמוז ? יתירה מזה , גם
לאחר י"ב י"ג תמוז לא היה שלימות הנצחון על הצד שכנגד [ במדינה ההיא ] ,
וכפי שרואים בפועל שנותרו אז גזירות שונות על בני ישראל במדינה ההיא עד שבעל
הגאולה היה צריך [ כביכול ] לנסוע משם , והמניעות ועיכובים נותרו שם במשך כמה וכמה
שנים לאחרי זה , ורק עתה , בשנים הכי אחרונות – למעלה מששים שנה לאחרי הגאולה [
בשנת תרפ"ז ] – רואים את התוצאה מגאולה זו – הגאולה דכל בני ישראל ממדינה
ההיא [ וכדלקמן ] , ובודאי הסדר בזה – שהגאולה באה בשלבים – הוא בהשגחה פרטית , עם
טעם בדבר , ובפרט שזה קשור עם המאסר והגאולה דנשיא בישראל , וגאולה כללית לכל בני
ישראל [ כפי שבעל הגאולה כותב , לא אותי בלבד גאל הקדוש ברוך הוא בי"ב תמוז ,
כי אם גם את כל מחבבי תורתנו הקדושה , שומרי מצוה , וגם את אשר בשם ישראל יכונה ]
,
סימן ב ,
ביום דג' תמוז – שנים
רבות ודורות רבים הרבה הרבה דורות לפני זה – היה נס , ביום זה אמר יהושע שמש
בגבעון דום , וידם השמש גומר עד יקום גוי אויביו , כיון שהכל הוא בהשגחה פרטית ,
ובכל שנה חוזרים על עצמם הענינים כפי שהיו בפעם הראשונה , צריכים לומר שבודאי ישנה
שייכות בין שני הנסים שקרו בג' תמוז , שמש בגבעון דום , והתחלת הגאולה דכבוד קדושת
מורי וחמי אדמו"ר [ כדלקמן סימן ז' ] , על דרך השאלה הנזכרת לעיל בנוגע לג'
תמוז [ מדוע לא היה זה מלכתחילה נס באופן דגאולה שלימה ] , נדרשת הסברה גם בנוגע
להנס דשמש בגבעון דום , כיון שקורה כאן נס , ונס גדול כזה כעצירת השמש [ שזהו
מהנסים הגדולים ביותר שקרו אי פעם , עד שהפסוק אומר ולא היה כיום ההוא לפניו
ואחריו ] בכדי שיהושע ובני ישראל יוכלו להמשיך במלחמה על ידי ראיית האויבים
ורדיפתם [ כי בעת ההיא עמד השמש נוכח גבעון וחשש פן ישקע בעונתו ולא יוכלו לרדוף
אחרי האויב באישון הלילה , ולזה אמר להשמש שלא ילך מהלכו וימתין עוד נוכח גבעון ,
במקום שהוא עומד ] – הרי הנס היה יכול כבר להיות נס בשלימות , שבמקום לעצור את
השמש בכדי שיוכלו להלחם [ בדרך הטבע ] לאור היום , היה הנס צריך להיות [ זאת אומרת
שיהושע היה יכול וצריך לבקש מהקדוש ברוך הוא ] שמלכתחילה ינצחו במלחמה [ ולא
יזדקקו כלל לעצירת השמש , או באופן שגם בלילה יוכלו להלחם , על דרך ולכל בני ישראל
היה אור במושבותם כאשר היה חושך אצל המצריים וכיוצא בזה ] , וכמו שכתוב בפסוק
שלפני זה שהשם השליך עליהם אבנים גדולות מן השמים גומר ? וגם בעצם הנס שויעמוד
השמש – יש לחקור באיזה אופן היה הנס , האם היה זה רק בנוגע לפרט שנוגע למילוי
תכלית הנס – שאור השמש [ אור היום ] ימשיך להאיר , שלזה נדרש רק ש [ גלגל ] השמש
עצמו ייעצר וימשיך להאיר על הארץ [ ועל דרך זה וירח בעמק אילון ] , או הנס היה בכל
הסדר שלו
[ הקשור עם מהלך השמש ] , זאת אומרת שהנס עצר גם
את כל הענינים הקשורים עם מהלך השמש – הסיבות לזה [ מהלך גלגל היומי , ובמילא –
מהלך כל הגלגלים , שנעשה על ידי סיבוב גלגל היומי , המקיף ומסבב את הכל ] וגם התוצאות
מזה , וסיבוב הגלגלים הקטנים בגלגל השמש עצמו , וכיוצא בזה , החילוק בי שני אופנים
אלו הוא , האם זהו נס שמשדד – שובר – את הטבע , על ידי זה שעוצרים רק את השמש [
והירח ] בלבד , או נס שפועל בטבע השמש , ובמילא גם בכל סדר המהלך הטבעי של השמש [
הקשור עם מהלך כל הגלגלים ] , ויש לומר שזהו על דרך שני הסוגים בנסים ,
[ א ] הנס אינו משנה טבע הדבר , כהנס דמכת דם ,
שכשהמים נתהפכו לדם נשארו הם במהות מים , וכשהנס נפסק , נתבטל ממילא שינוי המים
לדם , ובנדון דידן – שוידם השמש היה רק נס ביחס להשמש עצמה ,ואחר כך חזר הסדר
הקבוע דמהלך השמש בתוך מהלך שאר הגלגלים ,
[ ב ] נס שמשנה את טבע ומציאות הדבר [ כהנס דידו
מצורעת כשלג , שלאחר הנס היתה הצרעת על היד באופן טבעי ] , ובכדי להחזירו לטבעו
הקודם זקוקים לנס נוסף ,
בברכת התורה משולם
צפניה

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.