רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 4 במאי 2018

החרדים התפרקו מחרדיות

מאת אבישי בן חיים

"לא האמנתי בתיאוריית 'התפרקות החרדים' שלך, עד שראיתי מה קורה לנו ביום העצמאות ויום הזיכרון השבוע".
ואז אבישי בן חיים כותב לכך תגובה: ההתפרקות תלך ותתגבר. מרגע שהתפרקו אבנים בחומות גטו ההתבדלות, התפרק שלטון המרנים וחשוב הכי הרבה, כך אני חושב לפעמים: פורק אידיאל הקסם של חברת הלומדים. התורה הגנה על החרדים באמת, לא מיסטית. בלי אידיאל לימוד התורה אין לחרדים על קו התפר איך לעמוד מול קסם המהפכה הציונית והישראליות. לחרדים שאין אידיאל של חיי תורה ואין התבדלות ממשית, אין איך לעמוד מול קסם הציונות. עולם התורה החרדי שנוצר במדינת ישראל היה מפלאי התרבות היהודית בכל הדורות - נתן תשובה מפוארת לציונות. מי שכבר לא מחוברים אליו עומדים חסרי אונים ועם עגלה ריקה מול הציונות והישראליות. לכן יותר ויותר יוצאי החברה החרדית הולכים שבי אחריה ויותר ויותר ויותר ויותר יימשכו אחריה בעתיד. ברמות שונות, כולל חילון.
ועוד דבר. זה שחרדים צעירים פתאום רואים טקסים ומתפעלים מהרוח היהודית שמרחפת מעל פני הישראליות ציונית פתאום, וחושבים שדווקא בגלל זה אפשר להתקרב? אז זה לא באמת פתאום, אלא זה בסיס הציונות וזה מה שלמעשה הפחיד את ההוגים החרדיים הגדולים ומרחיקי הראות: זהות היהודית אלטרנטיבית הסוחפת שהציונות מציעה.
תחזית התפרקות מבנה החברה החרדית (התפרקות מבנה החברה החרדית! לא העלמותה חלילה) היא כבר לא תחזית, רק בשבוע שעבר נערך במכון הישראלי לדמוקרטיה דיון מרתק על התופעה שאני קורא לה כבר כמה שנים ''התפרקות שיטת הממשל של שלטון המרנים'' והם קראו לה''סוף עידן הגדולים''. התפרקות שיטת ממשל שלטון המרנים ובכללה פירוק המונופול וההגמוניה של העיתונות החרדית הממסדית מאפשרת ל''אליטת המשנה החרדית'' המונהגת על ידי האתרים החרדיים תחנות הרדיו החרדיות וחלק מהעיתונות החרדית העצמאית לעצב לוח שנה חדש עבור חרדים לא מעטים, מעל החלטות גדולי הרבנים החרדים. אז גדולי הרבנים החרדים החליטו נגד קביעת ימי חג וזיכרון ובטח נגד קבלת ימי חג וזיכרון שנקבעו על ידי ישראל הציונית חילונית, אבל אליטת המשנה קבעה הפוך.
החרדיות הייתה תנועת אלטרנטיבה והתנגדות לישראליות ולציונות, ממילא נדמה שיוצאי החברה החרדית ההולכים שבי אחרי הישראליות והציונות חווים תהליך התפרקות אידיאולוגי, גם אם לא יודו בכך וימצאו תירוצים מבית מדרשו השופע של הרב קוק להסביר למה עכשיו כבר מותר להיות ציוני. אני יותר ויותר מהרהר בכך שיש להדגיש הסיבה להתפרקות הקסם החרדי אל מול קסם הציונות והישראליות, היא המערכה של אליטת המשנה להביא להתפרקות ההגמוניה של אליטת בני התורה ועולם הישיבות.
העתיד יכריע מי ינצח בקרב ההיסטורי הגדול על לבותיהם וזהותם של החרדים המתפרקים על קו התפר. זה לא הרצל שהבהיר היטב ''הציונות היא קודם כל שיבה אל היהדות'', אבל בפועל רצה מדינה יהודית במטרה להציל את היהודים. הקרב האמיתי הוא בין שניים מגדולי אויבי האידיאולוגים החרדים, שניים שחשבו (בצורה שונה לגמרי) שתפקיד הציונות הוא להציל לא דווקא את היהודים, אלא את היהדות עצמה: הרב קוק אבי הציונות הדתית ובעיקר אחד העם אבי הציונית התרבותית - חילונית. כמעט לא יאומן כמה גדולה הצלחתו של אחד העם וכמה גדולה הצלחתה של הציונות החילונית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.