רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 19 בספטמבר 2017

אין לו לחם לאכול אבל נוסע עם 6 ילדים לאומן

שאלה כנה לחסידי ברסלב!

כאחד שמעורב באחד מהקופות שעוזרים לעשרות משפחות נזקקות מאוד, שבדרך כלל נותנים בכל ערב שבת סכום כסף לקנות לצורכי שבת, שבלא זה אין להם כלום לשבת, בכל שנה לפני ר"ה יש לנו הדילמה מוסרית הזאת.
לדוגמא מקרה די קיצונית יש משפחה עם 11 נפשות שעוזרים להם כל שבת עם סכום של 300₪ ולטענתם מבלי זה אין להם כלום לתת לילדים, עכשיו התברר שנוסע עם 6 ילדים לאומן, שאמור לעלות כ4000$, והשבוע מתקשר לאירגון שהוא משאיר את אשתו והבנות בבית, ואין להם כלום לחג, האם לדעתכם יש מצוה לעזור למשפחה כזאת?

וכזאת יש הרבה משפחות שהם מסובכים בחובות וחייבים הרבה כסף לגמחים ולאנשים פרטים ונוסעים עם כל המשפחה לאומן.

לא שח"ו יש לי נגד הנסיעה באומן, מי שיש לו כסף ומרגיש התעלות מצידי שיקח מטוס פרטי ויסע, אבל אנשים שחיים על קופת ציבורי, ואנשים שחייבים כ"כ הרבה חובות, האם יש בזה בכלל איזה ענין?

ראשית ידוע שר' נחמן היה מאוד חריף נגד לקחת הלוואות, ובכלל אם יש אפשרות להשיג כסף מתי שאתם רוצים באמת למה שלא תסתדרו לבד במשך כל השנה, אדם שיכול לקנות כרטיסים ב4000$ למה שלא יוכל לתת עוד 100$ לאשתו לחג. האם רבינו לא ישמח יותר שתתן הסכום הזה שיכול לפרנס כמאה משפחות לעניי העיר?

לפרנס הבית זה חיוב מה"ת. ושמחת בחגך אתה וביתך וכו' זה גם מה"ת, להחזיר חובות זה עשה ולאו, האם אומן כ"כ חשוב שדוחה הכל?

אבל מבחינת הקופה יש לנו ממש דילמה מוסרית, כי במציאות אנשים עוזבים את הבית, ולא משאירים כלום למשפחה, ובלי התמיכה לא יהיה להם כלום בחג.

הבעיה העיקרית שיש לחץ חברתי, אני אישית שאלתי הרבה אנשים שמקבלים סיוע למה הם נוסעים, והם אמרו לי שלא רוצים לנסוע, ונוסעים רק בגלל לחץ חברתי אדיר בקהילה.

שאלתנו לרבני ברסלב למה לא יוצאים במכתב חריף נגד אלו שנוסעים לאומן ולוקחים הלוואות מבלי שידעו מאיפה להחזיר שיש בזה מצוה הבאה בעבירה ובכלל זה נגד דעת רבינו שמדבר כ"כ חריף נגד הלוואות.
ידוע שר' לוי יצחק בנדר מברסלב היה מאוד חריף נגד אלו שלוקחים הלוואות בגלל נסיעה לאומן, והוא אמר שזה כמו שיורקים בפרצוץ של הרבי.

ויש לציין שיש כמה משפחות מברסלב באמת יר"ש שאין להם כלום, ונשארים בבית בחג, בגלל הסיבות הנ"ל. וחבל שהם מועטים.

אולי יש דברים שלא זכיתי להבין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.