רשימת הבלוגים שלי

יום רביעי, 1 ביוני 2016

*דבר תורה אשר קידש כבוד האדמו"ר רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א ליום רביעי כ"ד אייר התשע"ו*

*"איש על דגלו באתת לבית אבתם יחנו בני ישראל"* (ב, ב).
הנה מובא בספרים הקדושים בשם מדרש, אל תקראו באותות אלא באותיות, לפיכך אמר בלעם *"מה אקוב לא קבה א-ל"*. וכן מובא בספר עשרה מאמרות, שעל הדגלים היו כתובות אותיות האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב.
דהיינו על זו הדרך, בדגל אחד היה כתוב אות א מאברהם אבינו, אות י מיצחק, ואות י מיעקב. ועל דגל השני היה כתוב ב מאברהם, צ מיצחק, וע מיעקב. ועל דגל השלישי היה כתוב ר מאברהם, ח מיצחק, וק מיעקב. ועל הדגל הרביעי היה כתוב מ מאברהם, ק מיצחק, ב מיעקב. נשארה האות ה מאברהם, שהייתה פורחת באויר ומחופפת על ישראל שלא ישלוט עליהם שום רע ע"כ.

והנה, על פי דברים קדושים אלו צריכים להקשות קושיה חזקה ביותר, מובא בזוהר הקדוש שהדגלים היו כמין מ סתומה, ומביאים לזה ראיה מדברי הנביא (ישעיה ט, ו) סתומה, *מ"למרבה המשרה"* שכך הדגלים הלכו כמין מ סתומה שיש להם ארבע דפנות, כך בני ישראל הלכו במדבר.
אם כך צריכים להקשות, מדוע הקב"ה השאיר את האות ה שהיא תהיה חופפת ושומרת ‏על עם ישראל מאות ה של אברהם אבינו,  היה צריך להשאיר את האות האחרונה מ מאברהם אבינו, שהיא תהיה חופפת ולא האות ה. כך או כך, האות מם כדברי הזוהר הקדוש בני ישראל הלכו בצורת מם, ואם האות מם מאברהם אבינו הייתה נשארת, גם נשארת לשמור עליהם וחופפת עליהם, וגם הלכו בצורת מם. הדבר יותר מסתדר, ויותר נראה לעין ויותר טוב.
מדוע דילגו על האות מ ושמו את האות ה שהיא תהיה חופפת ושומרת על בני ישראל, ולא האות מם שזה הסדר של האותיות שאות מם נשארת מיותרת משמו של אברהם, והיא היתה צריכה להיות חופפת ושומרת על בני ישראל?
אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, אם היו שמים את האות ה ומשאירים את האות מם שהיא תהיה חופפת על בני ישראל, היה כתוב על הדגל ההוא קב"ה קבה שהוא לשון קללה, וזה מה שאמר בלעם *"מה אקוב ולא קבה א-ל"* לכן הקב"ה הניח את האות מם שלא יצא האותיות קבה, *"ולא קבה א-ל"* שזו קללה קשה ביותר וקללה לא טובה, והקב"ה השאיר את האות ה שהיא תהיה חופפת ושומרת על בני ישראל.
ולכן בלעם הרשע, כשראה את הדגלים ראה איך הקב"ה מקפיד ולא נתן למילים קבה שיהיה כתוב על הדגל של בני ישראל,  ואז יהיה לו כח לשלוט על בני ישראל. ולכן אמר *"מה אקוב לא קבה א-ל"* שהקב"ה לא קבה ומגן על בני ישראל, ושומר על בני ישראל שאפילו באותיות לא יהיה אף פתח של קללה להיכנס ולהשפיע על עם ישראל.
ומהדגלים לומדים יסוד גדול ביותר, שכל אדם צריך להכיר את מקומו. וכמו שאנחנו רואים במתן תורה אחד מהמ"ח דברים שהתורה נקנית בהם, המכיר את מקומו (אבות ו, ו) שכל אדם צריך להכיר את מקומו, ומתי שבן אדם מכיר את מקומו זה מהדברים שגורמים לאדם להשיג את השגות התורה הקדושה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.