הרה"ח עוסק בצ"צ באמונה חיים שאולזון שליט"א
שלום וברכה
אחד"ש
מצורף בזה חלק משיחת כ"ק אדמו"ר ליל
שבת חול המועד סוכות שנת ה'תשנ"ב
סימן י ,
ויש לקשר ענין זה עם מה שכתב הרמב"ם אודות ימות המשיח
בסיום וחותם ספר ההלכות , ובהקדם ביאור הטעם לסדר וחלוקת ההלכות בפרק האחרון ,
שלאחרי שהרמב"ם מבאר פרטי הענינים דימות המשיח [ בג' הלכות ראשונות ] ,
ומסיים הענין [ בהלכה ד' ] שלא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח , , אלא כדי
שיהיו פנויין בתורה וחכמתה , , כדי שיזכו לחיי העולם הבא , מוסיף [ בהלכה האחרונה ]
ענין חדש , ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא
קנאה ותחרות ,שהטובה תהיה מושפעת הרבה וכל המעדנים מצויין כעפר , ולא יהיה עסק כל
העולם אלא לדעת את השם בלבד , שנאמר כי מלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים – דיש לומר
שבהלכה האחרונה מוסיף [ בקיצור וברמז ] גם על דבר התקופה השניה דימות המשיח שיהיה
שינוי מנהגו של עולם , החל מהשינוי העיקרי דתחיית המתים , כמו שנתבאר בארוכה במקום
אחר , ועל פי המבואר לעיל החילוק
שבין ימות המשיח לתחיית המתים ,שבימות המשיח תהיה שלימות העבודה דקיום המצוות ,
ציווי להאדם , ובתחיית המתים יבטל הציווי להאדם [ מצוות בטלות ] , ויתגלה ענינם
האמיתי שהם רצונו של הקדוש ברוך הוא [ הלכות של תורה ] – יש לומר ,
שענין זה מרומז גם בהחילוק בלשון הרמב"ם בב' ההלכות האחרונות , בהלכה ד' כותב
לא נתאוו החכמים והנביאים ימות
המשיח , , אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה , , כדי שיזכו
לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה , ששם מבאר בארוכה שהטובה בעולם הזה , עד
לשלמותה בימות המשיח , היא , בשביל שלימות העבודה דקיום התורה ומצוות , כדי לזכות
למתן שכרן של מצוות בעולם הבא , מה שאין כן בהלכה ה' , שמוסיף ענין חדש בנוגע
לאותו הזמן שיהיה בתקופה השניה , אינו כותב שמעמד ומצב זה הוא בשביל איזו מטרה
ותכלית , כדי כולהו , ויש לומר הביאור בזה , בתקופה הראשונה דימות המשיח , בזמן
דהיום לעשותם בתכלית השלימות [ שאודותה מדבר בהלכה ד' ] – כיון
שישנו ציווי להאדם , מודגשת בעיקר התועלת של האדם על ידי קיום המצוות , מתן שכרן
של מצוות , כדי שיזכו לחיי העולם הבא , מה שאין כן בתקופה השניה דימות המשיח ,
כשיחיו המתים – כיון שיתבטל הציווי להאדם ,
ויתגלה ענינם האמיתי שהם רצונו של הקדוש ברוך הוא , ומצד רצונו
יתברך יהיו האדם והעולם [ בדרך ממילא ] בתכלית השלימות , לא
יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את השם בלבד , , כי מלאה הארץ דעה את השם וגומר , מובן
שמעמד ומצב זה אינו בשביל איזו מטרה ותכלית , כדי כולהו , אלא הוא עצמו המטרה
והתכלית , ועל פי זה יש לומר , שגם לדעת הרמב"ם עיקר ושלימות השכר הוא בעולם
התחיה [ כהפסק דין בתורת החסידות ] , אלא שלא כתב זה בפירוש , כמו שלא כתב בפירוש
אודות התקופה השניה דימות המשיח כשיחיו המתים , כיון שתכלית ומטרת חיבור ספר
ההלכות , שיהיו כל הדינין גלויין לקטן ולגדול בדין כל מצוה ומצוה , נשלמת בסיומה
של התקופה דהיום לעשותם , ואף על פי כן , כיון שענינו האמיתי של חיבורו הוא הלכות
של תורה , כפי שהם מצד רצונו של הקדוש ברוך הוא – לכן בהלכה
האחרונה , שהיא הסיום והסך – הכל דספר ההלכות , רומז
הרמב"ם אודות המעמד ומצב דעולם התחיה , שאז יתגלה
ענינם האמיתי דהלכות של תורה , שאינם בשביל האדם [ כדי
שיזכו לחיי העולם הבא ] , אלא דעת בוראם , דעה את השם , שזהו עיקר ושלימות השכר – שמציאות
האדם והעולם בטלה ומכוסה לגמרי בדעה את השם , כמים לים מכסים , בברכת
התורה משולם צפניה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.