רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 בדצמבר 2025

'אתה חונן' לפני 'השיבנו' אבל 'אתה קדוש' לפני 'אתה חונן' משיבים המנדליסטים לאהרוני


האדמו''ר האהרוני מסאטמאר קנה לעצמו 'מפטיר' עם דרשתו נגד ברסלב, בברסלב לא חסרים מי שיודעים להכות בחזרה והוא חטף מכל עבר. אבל מי שניצבו מן הצד ונהנו במיוחד מסיפורו של הרבי האהרוני על מה שר' יואל מסאטמאר אמר לפני שישים שנה כי 'אתה חונן' לפני 'השיבנו', ווארט שלא חדש בכלל, גדולי ישראל השתמשו במילים אלו מאה שנים לפני כן ועוד בתקופת חסידים מתנגדים כאשר מתנגדים הטיפו נגד מי שביקשו להפוך לחסידים, היו אלו המנדליסטים שמאוד אהבו את הסיפור כי 'אתה חונן' קודם ל'השיבנו', וכמוצא שלל רב הם יצאו בהכרזה כי האהרוני צודק, אבל שלא ישכח כי 'אתה קדוש' בא לפני 'אתה חונן'

כזכור אחת הטענות נגד רבי מנדלי היה שהוא החדיר את הענין של 'קדושה' ברבי', היה זה אחיו ר' ישראל מויזניץ שאסר שיכתבו עליו 'הקדוש' כקונטרה נגד ר' מנדלי, הוא חשב שיקנה בכך נקודות, אבל ר' מנדלי שמח שהוא השאיר את ה'קדושה' בשבילו והוא ה'הייליגער' בויזניץ, כאשר חסידיו אומרים שחסידי ר' ישראל  ילעגו ואצלנו תהיה הקדושה

האהרוני בודאי ישיב כי 'אתה קדוש' שייך לשלשת הברכות הראשונות ולא לבקשות ששם הראשונה הוא 'חונן הדעת', ובכל זאת האם מפני ש'אתה חונן' בא קודם אנשים עושים בחכמה בינה ודעת, או שדוקא השגעונות הם אלו אשר מובילים אותם בנימוק של דעת

האהרוני דיבר על המשוגעים בברסלב, הם בטוחים כי הם החכמים ואילו האהרוני הוא זה שאין לו דעת. בעולמם של משוגעים השפויים הם המשוגעים, הענין הוא שכל אחד מסתכל על השני בעינים שלו, ומה שמשוגע אצלך אצל השני שפיות, וכן להיפך, וכאשר נלמד את הקורה ברחוב החרדי מקצה לקצה, נמצא כי בכל מקום ישנם משוגעים לדבר מסויים, אלו משתגעים כאן ואלו במקומות אחרים, לכל אחד נימוקים מצויינים מדוע דרכו היא הטובה, ולא נשנה אף אחד, וכאשר יש שינוי, בדרך כלל זה מגיע מפגיעה קשה שמשנה חיים

בעבודת ה' נמצא אנשים עצבניים בריסקערס למשל שאינם בטוחים כי עשו את הנכון, וישנם חזון איש'ניקעס שאינם בטוחים כי אכלו שיעור וכי במספיק זמן, נמצא מי שיחמירו בענין זה ואחרים בעניינים אחרים, אצל החסידים נמצא בכל מקום דרך אחרת, וגם אם לא יזלזלו בדרכו של האחר המציאות היא שכל אחד מאמין כי דרכו או דרך הרבי שלו היא הנכונה והמדוייקת יותר ואילו האחרים פחות מהם. העולם החרדי כולו בנוי ממשוגעים לאותו דבר, כל אחד משקיע את זמנו וכוחו בענין אחר, וטוב שכך

היה זה כאשר הרבי ר' יואל בא לנחם את הרבי מחב"ד כשישב שבעה על אמו, ר' יואל שאל את הרבי מדוע חב"ד אינה עוסקת בכשרות, ותשובתו של הרבי הייתה, תפקידה של סאטמאר להכין אוכל כשר, ותפקידה של חב"ד להכין יהודים שיאכלו כשר. ר' יואל נהנה מן התשובה של הרבי

טוב שיש לנו משוגעים והרבה כי רק בזכות המשוגעים הללו יש כל כך הרבה מוסדות וארגונים המטפלים בנושאים אחרים, כאשר עוברים על קהילה קהילה נמצא שם דברים שאין במקומות אחרים, וטעות עשה האהרוני כאשר דיבר על המשוגעים של ברסלב, אותם משוגעים השמחה היא זו שמחזיקה אותם שלא יפלו לשחת. נכון ישנם רבים שמסתכלים עליהם כמשוגעים, אבל אם זה מציל יהודים שישמרו על עצמם כיהודים שומרי מצוות מדוע לא, טוב שיהיו משוגעים, שירקדו ישמחו ויתבודדו ויאמרו את 'התיקון הכללי', מה צריך להפריע אם מישהו אומר כל יום כמה מזמורי תהילים

השאלה הכי קשה שהאהרוני לא שאל, האם הציבור שלו וכאלו שקרובים לסוג הקהילה שלו הם שפויים? האם הם הולכים בדרכיו של הקב"ה ועושים את רצונו, או שמא הם בנו לעצמם משהו אחר שאין לו זכר בתורה. האם התורה בנויה מ'ווייסע זאקן' (גרביים לבנות) או סטראקעס? איני מזלזל באף אחד בעניינים אלו, היהדות החרדית לכל קהילה תלבושת אחידה, אבל האם זו התורה שהקב"ה נתן לנו?

מספרים - אמנם בבדיחות הדעת, אבל יש בזה הרבה אמת - שפעם הקב"ה בא לוילימסבורג ואמר כי הוא מבקש את התורה שלו בחזרה, הוא העמיד משאית גדולה באמצע השכונה וביקש שכל אחד עד סוף החודש יחזיר את התורה למשאית. הקב"ה בסוף החודש בא למקום ומצא שם גרביים לבנות סטראקעס גארטלאך שטריימלים ועוד דברים כאלו ושאל האם זו התורה שנתתי לכם?

אז נכון שבברסלב יש הרבה משוגעים, אבל בסאטמאר לא פחות, וההבדל ביניהם, שהסאטמארים אומרים על הברסלבים כי הם משוגעים, ובברסלב מאמינים כי דרכה של סאטמאר היא של משוגעים - אני אוהב משוגעים, מפני שהם יוצרים ועושים ומשפיעים, והלואי שירבו עוד הרבה משוגעים שיקדישו את חייהם לנושא וענין ולא יוותרו עד ליום האחרון של חייהם, רק זו תשיג את המטרות שלפנינו

ובאשר לאימרתו של האהרוני כי שיטת ברסלב היא 'ווילד', בוא וראה מי הצליחו ומי לא. מי שפעלו בשקט ושיקול הדעת סיימו את עתידם עם כלום, ומי שהיו 'ווילד' הצליחו וברסלב היום היא מן החסידויות הכי גדולות בעולם. גם אם נכון שיש שם מכל הסוגים, אבל זו החכמה בבניית בנין, הקב"ה יצר את עם ישראל עם 12 שבטים וכל נשיא הקריב ביום אחר אותן הקרבנות אבל בנוסח אחר ובניגון אחר. עם ישראל בנוי מהרבה סוגי אנשים עובדי ה', ואם האהרוני אינו מבין שאם אין לפחות 11 שבטים שהם שונים מסאטמאר, וכך צריך להיות, הוא לא שווה כלום, ככל הנראה אינו מכוון טוב ב'חונן הדעת'

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.