כבר תקופה שהאהרוני מסתובב עם בטן מלאה על הברסלבים. מעטים ידעו על כך, אלו שסובלים מן הברסלבים שגנבו להם את הילדים קיוו שזה יקרה, והשבוע זה קרה. הורים אהרונים שבורי לב סיפרו לאהרוני כי אחד בשם יואלי ראטה המנהל כת ברסלבאית משלו גנב להם את הילדים והפך אותם מסאטמארים לברסלבאים, הוא הבטיח להורים לטפל בעניין, וניצל את ה'שבע ברכות' שעשו השבוע לבני הישיבה, שם הקדיש את נאומו הארוך לענין ברסלב ואיך להתייחס אליה, האם מדובר במקור טוב או שמא במשוגעים, האם טוב להיות באומן בראש השנה או שמא מדובר במקום שמדרדר את האדם מחליש אותו כי הוא מאמין שיש לו הבטחה כי למרות שחטא רבי נחמן יוציאו מן הגהינום
האהרוני ציטט את רבי יואל וביקש לעשות ברור כי אינו מדבר נגד רבי נחמן זצ"ל הוא היה יהודי קדוש היה נכדו של הבעל שם טוב, את דבריו הקדיש נגד שיטתו של רבי נחמן שלדעתו היא מופרעת וגורמת את ההיפך מן הטוב. אם ברסלב היו יהודים מן הסוג של הרב שכטר שהיה מביא עמו אלפים לאומן אפשר להבין, אבל כאשר כל צרוע וכל זב מגיע לראש השנה לאומן חלקם בעלי עבירה גדולים, שלא הרצינות של יום הדין מעניין אותם אלא הכייף והמיוחד בלהיות עם על כך הרבה אנשים ואין זה משנה עוד כמה טוב אתה מתפלל ומשקיע בראש השנה, מה שחשוב הוא שרבי נחמן יוציא אותך מן הגהינום, זה מחליש את האדם
עוד הוא אמר כי המציאות שנמצאים שם הופכים למשפיע של ברסלב ואינו רוצה כי בישיבה שלו יהיו משפיעי ברסלב. הוא סיפר כי אחד מן החסידים שלו נסע לאומן לראש השנה, ונודע לו כי לקח עמו גם את בנו הבחור שלומד בישיבה, כאשר חזרו הוא אמר לבחור לא לשוב לישיבה מפני שברגע שהיית שם הפכת למשפיע ברסלבאי ואינו רוצה כל השפעה ברסלבאית בישיבה
הוא דיבר על תורתו של רבי נחמן, לטענתו רבי יואל אמר כי אין להכניס את ספרי ברסלב לבתים הסאטמארים ואף ציווה להוציאם מבתי הכנסת והמוסדות הסאטמארים, האהרוני הסביר כי לאומן מגיעים משוגעים חולים וסוטים יצורים שכל עניינם הוא שרבי נחמן יוציאם מן הגהינום, ולכן אין שם המקום לחסיד סאטמאר, שהמקום מחליש אותו ודווקא בראש השנה
האהרוני הביא כמה מן הותיקים המבוגרים מי ששמעו את רבי יואל מתבטא נגד ברסלב אלו אמרו כי מדובר במשוגעים כך שמעו מרבי יואל, והאהרוני אחר כך חיזק את הדברים בטענה כי שיטת ברסלב הייתה אולי טובה אם יהודים מן הסוג של הרב שכטר היו כאלו. אבל במציאות הקיימת בברסלב היום, מדובר באוסף של משוגעים ביניהם מי שהם מגולחים או כאלו שמביאים עימם יצורים מסוכנים שלא עושים טוב. הוא דחה את השיטה של לבא לאומן לראש השנה על מנת שרבי נחמן יוציאם מן הגהינום, הוא לעג לדברים ואף אוסיף כי אינו בטוח בכלל שרבי נחמן אמר כך, קיימת שמועה כזו אבל האם היא נכונה, זה כבר ענין אחר
שמעתי את כל דבריו, ולא אכנס לויכוח על התופעות של ראש השנה באומן בחלק מן הדברים הוא צודק. עשה רושם מדבריו שמה שמפריע לו שנוסעים לשם עשרות אלפים, הוא רוצה שאליו יגיעו הכי הרבה ולא לאומן. הוא אמנם סייג בין האנשים הטובים לבין הרוב הגדול שמגיע לשם רק בשביל החוויה של כייף ובשביל שרבי נחמן יוציאם מן הגהינום, אבל ביקש להבהיר בצורה הכי ברורה כי הוא מתנגד לתורת ברסלב וכי אינו רוצה שילמדו את ספרי רבי נחמן מפני שהם הופכים את האדם למשוגע
האמת היא כי אם הייתי מסיר את השם ברסלב ומחליפו בסאטמאר, אז נכון שבראש השנה אף אחד בסאטמאר לא הבטיח להוציאו מהגהינום, אבל מה שבטוח שדווקא בראש השנה בסאטמאר מכניסים מתפללים לגהינום בשל התנהגותם האלימה לפחות בעבר, וממה שהם אומרים אחד על השני, וקללותיהם על יהודים שאינם סאטמארים. עוברי עבירות יש בסאטמאר לא פחות מאשר בברסלב, ואם האהרוני אינו יודע, עוברי העבירות הסאטמארים גרועים פי כמה, מפני שהם לבושים בשטריימל ובעקיטשע משחקים יהודים טובים בעוד שאותם מי שנוסעים לאומן מגיעים בלי כובע ובלי חליפה נראים כמו שאינם צדיקים גדולים ואינם מרמים אף אחד
איני בא חלילה כאן לעודד את הנסיעה לאומן, ואיני בא להחליש את התפילות של סאטמאר בראש השנה. מה שחשוב לזכור כי אין שלמות במקום כלשהו, בכל מקום יש חוטאים, בכל מקום יש חסרונות, ובכל מקום יש שגעונות, ואזכיר כאן לאהרוני את הרמב"ם שכותב כי אלמלא המשוגעים לא היה קיום לעולם. טוב שיש משוגעים, ככה אנחנו מצליחים, בדרך כלל כל משוגע הוא עולם בפני עצמו ובתחומים אחרים וככה יש מן הענין תועלת. אבל אם לפסול את לקוטי מהר"ן מול 'על הגאולה ועל התמורה' איני יודע אם הציבור היה בוחר יותר ב'על הגאולה ועל התמורה' מאשר ב'לקוטי מהר''ן'
איני ברסלבר ואיני סאטמארי, ולכן איני צד בויכוח הזה. אבל כמי שחי את החיים החרדיים ולמד היסטוריה חרדית מאז קיומה ועוד לפני כן מאז מלחמת חסידים מתנגדים ובקי בשלש מאות השנים האחרונות בעולם היהודי, לא מצאתי מקום אחד ויחיד שאין שם חסרונות ובעיות עם מה שצריכים להתמודד. סאטמאר היא רחוקה מאוד מלהוות סמל ודוגמא ממי ללמוד, גם אם יש בסאטמאר ארגונים מועילים ומקדישים מכוחותיהם בתחומי החסד, וזה תפקידם כי יש להם עשירים יותר ממקומות אחרים, עדיין בתחומים אחרים הם סמל של לכלוך ואחרונים להטיף מוסר לאחרים
בכל מקום יש טובים ויש מי שלא טובים, בכל מקום יש דברים מועילים ומיוחדים ובכל מקום יש כתמים שקשה לנקותם, אז אנא אהרוני את הדרשה שנתת יכולת בכמה מילים, כי שיטת סאטמאר אינה שיטת ברסלב, ומי שחסיד סאטמאר ינהג על פי מנהגי סאטמאר כולל בראש השנה, ולא מלכלכים קהילה קדושה בדרך כפי שעשית. אני האחרון להיות באומן בראש השנה, מעולם לא דרכתי שם וממעט לנסוע לקברי צדיקים מפני שדרכי שונה, אני מאמין באחד ויחיד ולא באף אחד אחר, בכל יום אני חוזר על הפסוק ואומר בכוונה 'ארור הגבר אשר יבטח באדם', אבל לומר כי מי שנוסע לאומן גרוע יותר ממי שנוסעים לקרעסטיר ולעוד מקומות כאלו, חלילה
מה שחמור מאוד בדברי האהרוני הוא מעולם לא השקיע בתיקון המעשים רעים בתוככי סאטמאר כפי שהוא משקיע בלגנות את ברסלב. סאטמאר מתמודדת עם בעיות קשות בתחום גברים שהופכים לנשים ולהיפך, ונשירה חזקה, לא שמעתי את האהרוני מקדיש זמן לדרשות בתחומים שזקוקים לתיקון גדול בסאטמאר. בטרם אתה מטיף לאחרים תטיף קודם לעצמך
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.