"היום בתניא" ה' שבט
תניא "ליקוטי אמרים"
פרק כ'
שנה פשוטה
⛳
"אנוכי" ו"לא יהיה לך":
את שני הדיברות הראשונים שנשמעו מפי הגבורה במעמד הר סיני, יש לראות כ"כללות התורה כולה":
"אנכי ה' אלקיך" - הדיבור המביע את מצות האמונה בה', כולל את כל רמ"ח מצוות העשה.
ו"לא יהיה לך אלקים אחרים על פני" - הזהרת התורה שלא נאמין באל אחר זולת ה' יתברך, כוללת את כל שס"ה המצוות המפורטת ב"לא תעשה".
...
הקדמה למתבאר בפרק:
רעיון זה, מהווה (בין השאר), הקדמה למתבאר בהרחבה להלן:
א. שהאמונה שב"אנכי", באה בעצם לידי ביטוי, בכל אחת ממצוות ה"עשה".
ב. שאיסור העבודה זרה שב"לא יהיה לך", מתבטא גם (בדקות)
בכל אחת ממצוות "לא תעשה".
ובמישור הרחב יותר מובן: שאת תוקף האהבה המסותרת וכוח מסירות הנפש שבה, צריך היהודי לעורר ולנצל, לא רק בקיומם של שני הדיברות הראשונים, אלא גם בשמירת התורה כולה (כמבואר בהרחבה בששת הפרקים שלפנינו כ-כה).
...
"אחדותו של הקב"ה":
כדי להבין, כיצד בכל עבירה יש תסמונת של "עבודה זרה". מבהיר אדמו"ר הזקן, שיש צורך להזכיר בקצרה את "ענין ומהות אחדותו של הקב"ה" - שהקב"ה נקרא יחיד ומיוחד, כך היה לפני בריאת העולם וכך גם לאחר הבריאה.
כנאמר "אני ה' לא שניתי" - שהתהוות העולמות, העליונים והתחתונים, לא פעלו בבורא שום שינוי.
וזאת משום "דכולא קמיה כלא חשיב" - שכן, המשכת החיות ממנו יתברך להחיות את העולמות, היא (לא מבחינת עצמותו יתברך, אלא) מבחינת זיו והארה בלבד מאורו הגדול, מ"אור אין סוף".
(שהוא כזיו השמש הנמשך מהשמש. ולא כמים המגיעים לברז בבית מהמאגר העירוני, שכל טיפה היוצאת מהברז מחסירה טיפה במאגר).
נציין, שענין זה מבואר בפרטיות בשלושת הפרקים שלפנינו כ-כב. ורק עם הידיעה המקיפה של הנושא בקצרה, נקבל את ההסבר להבנת הקשר של כל עבירה ל"עבודה זרה".
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.