רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 21 ביוני 2024

"היום בתניא" יום ו' ט"ו סיון

 

"היום בתניא" יום ו' ט"ו סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ד' (עמוד 158)
שנה מעוברת

הסוגרים המרובעים שבסוף פרק ד':
נקדים, שבתוך סוגרים מרובעים שבתניא, נוהג אדמו"ר הזקן להתיחס לפרטים שונים שיש בהם כדי להוסיף בהבנת הנושא המתבאר (אף כי אין זה המקום המתאים להסבירם בהרחבה).
בסוגרים המרובעים שלפנינו, בסוף פרק ד', מודגשים מספר נקודות המצוינות בקבלה, שיש בהם כדי להביע את המיוחד בענין הצמצום וההסתר, כדלהלן:
...
א. בעוד שהחיות נקראת בשם אור, הרי שהצמצום נקרא בשם כלים - וכדוגמת הכלי שמכסה על מה שבתוכו, כך בחינת הצמצום מכסה ומסתירה על האור והחיות השופע בה.
...
ב.  "הכלים הן הן האותיות" - שבעשרת המאמרות  שבהם נברא העולם.
...
ג. שורש הכלים הוא חמשת אותיות מנצפ"ך- שהן אותיות סופיות (שכל אות סופית מבליטה בצורה חדה שכאן מסתימת המילה הקודמת ואי אפשר לחבר את אותיותיה למילה הבאה, ענין המביע צמצום והגבלה).
כשלעניננו: "חמשת אותיות מנצפ"ך, הן חמש בחינות של גבורות, המחלקות ומפרידות את ההבל והקול (שלמעלה) בחמשת מוצאות הפה, להתהוות עשרים ושתים האותיות (המשולבות בעשרת המאמרות שבהם נברא העולם).
...
ד. החסדים והגבורות שבאצילות, הכוללים את האורות והצמצומים שבהם ועל ידם נברא העולם, שרשם גבוה יותר, בבחינת "עתיק יומין" (שלמעלה מאצילות). כששורש חמשת הגבורות שבאצילות, הוא בבחינת הגבורה העילאה שבעתיק יומין. ושורש  החסדים שבאצילות הוא בבחינת החסד שבעתיק יומין.
ונצין,  שבשורשם בבחינת "עתיק יומין", החסד והגבורה  הם כדבר אחד ואינם הופכיים - ובהתאם ברור ומובן, מה שאור החסד יכול להצטמצם (ולבוא לידי גילוי) על ידי הגבורה (שמשלימה את ענינו של החסד).
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.