רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 21 ביוני 2024

"היום בתניא" שבת קדש ט"ז סיון

 

"היום בתניא" שבת קדש ט"ז סיון
"שער היחוד והאמונה" 
פרק ה' 
שנה מעוברת
שיתוף מידת הרחמים:

על עומק פנימי יותר אודות מהות הבריאה, לומדים אנו בתחילת פרק ה' (בשער היחוד והאמונה), מדברי חז"ל שאמרו, כי "בתחילה עלה במחשבה לברוא את העולם במידת הדין, ראה שאין העולם מתקים, שיתף בו מידת רחמים" - מאמר שממנו  ניתן להבין, שהעולם נבנה בפועל על ידי החסד והגבורה (החסד שממנה נמשכת החיות, והגבורה שענינה צמצום), לא לפני שיתופה בבריאה של מידת הרחמים.

שכן, ראה הקב"ה שאם הבריאה תהיה רק עם בחינת "הגדול והגבור", הרי שאז  יהיה ההסתר כה גדול עד שלא יוכלו ישראל לקיים את התורה והמצוות (והלא ידוע שעיקר בריאת העולם היתה בשביל התורה והמצוות שישראל יקיימו).

מה עשה הקב"ה? שיתף לבריאה את מידת הרחמים - שיתוף שאיפשר שיהיה בעולם גילוי אלוקות שהוא למעלה מהטבע, "על ידי צדיקים ואותות ומופתים שבתורה".
...
הצדיקים והאותות:

אודות הנאמר בתניא בענין גילוי האלוקות ש"על ידי צדיקים ואותות ומופתים שבתורה", מצינו שני פירושים:

א. שלפנינו שני ענינים שונים,   התגלות אלוקות  הנעשית על ידי הצדיקים שמקיימים תורה ומצוות. והתגלות אלוקות הנעשית על ידי האותות והמופתים שבתורה.

ב. שכונת רבנו היא להתגלות האלוקות שעל ידי נסים, הן נסים שנעשים על ידי צדיקים והן נסים שהם מהאותות והמופתים שבתורה - שעל ידם רואים את ההשגחה פרטית ובאים  על ידי זה לידי קיום התורה והמצוות.
...
פרסום המופתים:

נוסיף, כי בענין זה כותב הרבי אל חותנו הרבי הריי"צ:
"למרות שבעבר, נמנעו  זקני חסידי חב"ד מלהתפאר במופתים שראו אצל הרביים (ואף ראו בזה פגיעה בכבוד החסידות), נראה שבתקופתינו יש לראות את פרסום המופתים כחובה...".

שכן, "כאשר המופת נראה לעיני בשר, הוא מעלה את האדם מבירא עמיקתא לאיגרא רמה (ולא רק לפי שעה).
 ...
חבר  נכבד:

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.