רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 19 באפריל 2024

רגעים של השבוע - פרשת מצורע-שבת הגדול


 רגעים של השבוע - פרשת מצורע-שבת הגדול

 

הנכד שנרדם כמו סבו וקם לבוקר של נסים / אמת הבניין והתפילין על המטוס / האורח למטה שגילה כי הצוחק הוא על מישהו שמעליו / בניין מרובע ושחור בעולם עגול וצבעוני

 

 

א. הנה לא ינום ולא יישן שומר ישראל

 

גם אני לא עצמתי עין במשך שעות ארוכות, כמו רבים מאד שישבו, עמדו או שכבו, וחיכו לראות מה יעלה עם האיום של האיראנים להפציץ את ישראל. 

 

מוצש"ק הקודם, היה לילה בלתי נשכח, לילה שהזכיר לי את פתיחת מלחמת המפרץ בשנת תש"נ; חיכינו לאזעקות כשיפלו חלילה הסקאדים הגרעיניים של סאדם חוסיין מעיראק - ובאמצע הלילה אכן נשמעו יללות האזעקה שהבריחו את כולנו לחדר שהכנו כמו בכל בית בישראל - "חדר אטום" שמו. בבוקר אמי שתחי' מטלפנת לאביה ז"ל ומתברר כי הוא ישן לו שנת ישרים, לא שמע כלום ולא נכנס לפחדים מיותרים...

 

ובחזרה למוצאי שבת שהייתה - באיזו שהיא שעה, כבר לא החזקתי את עצמי ער, ונרדמתי. למחרת בבוקר אני קם, ונדהם לשמוע על הנסים העצומים שהיו לעם היושב בציון. 

 

פעילות ההגנה האווירית של ישראל בשיתוף צבאות ארה"ב והקואליציה הבינלאומית, הצליחה ליירט את רוב מהטילים והכטב"מים ששוגרו לשטח ישראל מאיראן: 150 טילים שנשאו כמות כוללת של 46 טונות חומר נפץ, ועוד 200 כטב"מים שנשאו כמות כוללת של ארבע טונות חומר נפץ.

 

זכינו השנה - שחודש ניסן החל עם נסים ונפלאות כאלו, ובו פרש עלינו השם יתברך ברחמיו הגדולים את סוכת שלומו, וזיכנו בנס גלוי. מתקפת איראן על כל כלי המשחית שלה, התנפצה כאילו לא היתה כלום.

 

אי אפשר להבין איך יותר ממאה טילים בליסטיים מכווני מטרה, שכל אחד מהם נושא פצצה של חצי טון, עשרות טילי שיוט ומאות כלי טיסה ללא טייס - לא פגעו אפילו בבית אחד בישראל!

 

מתוך 120 טילים בליסטיים ששוגרו, רובם התפוצצו מחוץ לגבולות ישראל או על כני השיגור. החצי השני יורט ברובו בידי האמריקאים והבריטים - מראה שהניסים היו גדולים פי כמה, ממה שהיו כאלו שניסו להתרברב בפאר ההצלחה וב'כוחי ועוצם ידי'.


וכמו בכל עניין ונושא, הנה ציטוט מדברים נפלאים שאמר הרבי באחת השיחות: "...לא צריך ושלא יצטרכו להגיע לנסים שקוראים בעיתונים, שגוי יירה "טיל" למעלה, וגוי מחסידי אוה"ע יירט אותו, וכיו"ב כיוון שאצל יהודים, ובפרט בארץ הקודש, יש ריבוי נסים בכל יום ויום... נסים בעניינים טובים, בטוב הנראה והנגלה".

 

כששמעתי את הנסים, עלו וצפו מול עיניי, המילים מתוך הפזמונים שיש נוהגים לומר בליל הסדר: "אז רוב נסים הפלאת בלילה" ובבקשה מה' יתברך "קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה", במהרה בימינו, אמן!

 

 

ב. הדחיפה של שמאי

 

ביום שלישי נערכה אסיפה, שחיש מהר גם נהפכה להתוועדות חסידית, בהשתתפותם של תלמידי הישיבה גדולה. וזאת לקראת נסיעתם לעריכת סדרים במקומות ציבוריים בערי השדה של רוסיה, בהן אינם נמצאים רבנים ושלוחים קבועים. 

 

להגיע למקום חדש, בו צריכים תוך שבוע להכשיר ולסדר הכל לחג, לדאוג למנייני תפילות, קריאת התורה, השמעת דברי תורה - כל אלו ועוד, לא קלים לבחור שזכה להיוולד ולגדול בבית בו מעניקים לילדים חינוך יהודי מלא, אך לתלמידים שלא זכו לכך בילדותם - הקושי שבעתיים. 

 

לשם כך ישבו התלמידים עם אנשי מקצוע ועם הצוות החינוכי של הישיבה, ואף הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א הגיע ודיבר בפני הנאספים. 

 

בדבריו שאל הרב: הגמרא במסכת שבת מספרת, "מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו (שמאי) באמת הבניין שבידו". והשאלה עולה: מה באמת רצה וענה לו שמאי?

 

הוא מותיב לה והוא מפרק לה: "אספר לכם סיפור שקרה איתי לפני פורים השתא, ותוכלו מזה להבין מה רצה שמאי", המשיך הרב שליט"א, ובמתק לשונו תיאר להם באריכות מעשה של בדידי הווה עובדא. לא אביא את כל פרטי הסיפור המרתק מפני אריכותו, אלא את תמצית העניין, בכדי להבין את המענה לגבי השאלה על שמאי:

 

"בטיסה חזרה מארצנו הקדושה למוסקבה, היתה הפעם הגישה מהטרמינל למטוס באוטובוס ולא במעבר השרוול הרגיל. בדרך דרשתי בשלומם של הנוסעים לצידי, ובטיסה עצמה, עברתי להציע להניח תפילין לנוסעים היהודים. אחד מהם אמר לי ישירות: 'לא הייתי מסכים לבקשתך, לולי התעניינת בי בדרך לכאן'. יצרתי עמו קשר, ומתברר כי הוא מתגורר לא רחוק ממני! בפורים הוא כבר סעד אצלנו בבית, הוא מניח תפילין, קובע שיעורי תורה, וכמובן את חג הפסח הוא יחגוג כמו יהודי".

 

כשאדם נדחף באמת הבניין, הוא מרים את הרגל. שמאי רוצה לומר לו: 'אתה רוצה להיות יהודי? הרם את רגלך, עשה צעד אחד'!

 

"תלמידים יקרים, עצם זה שיהודי הגיע לליל הסדר, זה צעד ראשון נפלא שהוא עשה. עלינו מוטלת החובה לנצל את המומנטום עד הסוף. עם צעד אחד שלו, אנו יכולים להפוך את לבו, ולגרום לו לעשות עוד צעדים רבים ומשמעותיים לנשמתו היהודית"!

 

 

ג. בדחי רבנן

 

יהודי יקר בשם ר' משה זיסולץ, פגש פעם את הרב יחיאל טאובר ממונסי, ושאלו מה הניע אותו ואת אחיו הרב עזריאל, להתעסק עם יהודים שלא שומרים תורה ומצוות, ללמדם ולקרבם לתורה ויהדות, לצד העסקים המסועפים והרבים.

 

הוא סיפר על שיעור חסידות שהיו שומעים בספר התניא מפי ה'חוזר' רבי יואל כהן ע"ה, וכשלמדו בפרק שני על הנפש האלוקית של כל יהודי, הבנו את גודל הפוטנציאל של כל יהודי והאפשרות הגלומה בכל נשמה יהודית.

 

חסיד חב"ד הצליח לשכנע את ר' יחיאל לנסוע ולפגוש את הרבי בקראון הייטס. הוא לא הכיר את הדרך ושיטת חסידות חב"ד, אבל השתכנע. נסע, נכנס לכמה דקות להתוועדות של הרבי, אך התחרט וחזר מיד על עקבותיו.

 

וכאן סיפר ר' יחיאל סיפור הפלא ופלא: "באחת השבתות שארגן אחי, ביקשו ממני לארח בביתנו משפחה של בעלי תשובה, במהלך הסעודה, שוחחנו והתעניינו היכן גדלו, איפה למדו ומתי החלה ההתקרבות ליהדות.

 

האשה גוללה את סיפור חייה, השנאה שהייתה לה לדת ולמצוות, עד ששוכנעה שוב ושוב מחברתה לבוא לראות אי-פעם בית כנסת מבפנים. כשהייתה בברוקלין הסכימה לבוא, ונכנסה לעזרת נשים בבית הכנסת 770, בעת התוועדות חסידית.

 

'לא הבנתי כלום, רוב הגברים לובשים בגדים שחורים, מדברים שפה שאני לא מבינה ורציתי לעזוב' - כך היא תיארה לנו את מפגשה הראשון עם יהודים חרדים. לפתע הרבי אמר 'מילתא דבדיחותא' וכל הציבור צחק ושמח. 'לא הבנתי כלום, אבל הרגע הזה שינה את חיי, ראיתי וחשתי שמחה אמיתית ועמוקה' - כך היא סיימה לתאר את תחילת דרכה ליהדות. 

 

משהו במוחו של הרב טאובר התחיל לצלצל ולדפוק חזק. מיד בירר אצלה את השנה והתקופה ועוד כמה שאלות, ומתברר לתדהמתו כי זו בדיוק אותה התוועדות שבה הוא עצמו הגיע לראשונה, ובעקבותיה לא שב לבקר עוד את הרבי, רבי שבמקום לומר דברי תורה והתעוררות הוא מספר בדיחה וכל הקהל צוחק...

 

מסיים הרב טאובר את דברים הנרגשים: "אף פעם לא סיפרתי זאת, כי לא רציתי לבייש חסידות גדולה. אבל הפעם הבנתי, שבאותן דקות ספורות שביקרתי לראשונה בחיי ב-770, חש הרבי שיש בעזרת נשים בחורה שחיוך ושמחה ימשכו את נשמתה. רק שנים אחר-כך, הבנתי שבליובאוויטש אין סתם צחוק!".

 

את הסיפור המדהים שמעתי שלשום מידידי המשפיע והשליח בישיבה במוסקבה הרב אלעזר מרדכי גרוסמן, בשם אביו ששמע זאת מר' משה זיסוביץ עצמו. 

 

ויהיה סיפור זה - היום, יום הבהיר י"א ניסן, לזכות ולרפואת הרב מנחם בן-ציון בן גוטע פערל גרוסמן שיחיה. 

 

 

ולתמונת השבוע שלי: התפילין שבתוכ-'ם'

 

הוא החל זאת בתקופת הקרונה - פרויקט שנראה היה גרנדיוזי ובלתי נתפס - ואתמול, ראינו איך החלום התגשם בצורה ובאופן מפליא. 

 

וכמו תמיד אצל מר ברוך בן-ציון גורוביץ, הכל מחושבן, מסודר, וקשור: צורת הבניין החדש, העיצוב בפנים, המתנות לשותפים ומעל הכל: התאריך. ערב י"א ניסן - יום הולדת הרבי, הוא הגיש מתנה יפהפייה: בניין חדש לבית הכנסת ובית חב"ד בשכונות 'מעטישי', בשילוב ספר תורה חדש ומהודר.

 

שמחו משפחת גורוביץ וידידיהם הרבים, שמחו יהודיי מעטישי, והצטרפנו ידידים ומכירי טובה רבים ממוסקבה, שבאו אתמול לחוג ולשמוח בשמחה הגדולה. 

 

"אין מרובע מששת ימי בראשית", ציטט הרב הראשי הרב לאזאר שליט"א בדבריו מתוך התלמוד הירושלמי, לא לפני ששאל: מדוע התפילין מרובעות ושחורות, בעקבות כך, שבתכנון אדריכלי-מקורי עוצב ונבנה הבניין בדומה לקופסת תפילין. 

 

והמשיך הרב: "על פי הזוהר הק' הסוד של התפילין והריבוע שלהן נמצא בפסוק 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם'. במילה 'בתוכם' מסתתר רמז מיוחד: אלוקים שוכן 'בתוכ-ם', בתוך ה'מם הסופית' המרובעת – צורה שמזכירה את המבנה הריבועי של בית המקדש".

 

"הקב"ה ביקש דווקא מבני אדם, לבנות בית מרובע, כי עגול וצבעוני - זה כבר עשה בששת ימי בראשית. מרובע ושחור, הוא מבקש מאיתנו בני אדם".

 

"כמו שהמדרש מדגיש, בפסוק לא נאמר 'ושכנתי בתוכו (במקדש)', אלא 'בתוכם' - והכוונה היא שאלוקים שוכן בתוכנו, בתוך בני ישראל עצמם, בליבו ובנשמתו של כל אחד".

 

לאחר שכיבדני מר גורביץ לכתוב אות בספר תורה, הגשתי לו תעודת הוקרה והערכה, ובו כתבתי: "ברכת מזל טוב מזל טוב לידידנו רב הפעלים לתורה, חסידות וגמילות חסידים, רודף צדקה וחסד, מר ברוך בן ציון גורביץ שיחי'.

 

ביום שמחתך הגדול והמרגש עת הנך זוכה לראות את פרי יוזמתך ועמלך שקרם עור וגידים, עד להשלמתו המפוארת של: המרכז היהודי במעיטשי בשילוב חגיגת הכנסת ספר תורה מהודר, ביום הבהיר י"א בניסן, יום הולדתו של הרבי נשיא דורנו".

 

"התלמוד במסכת 'תענית' מפרש את דברי שלמה המלך: "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעיטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו" ('שיר השירים' ג-יא) - "ביום חתונתו" - זה מתן תורה, ו"ביום שמחת לבו" - זה בנין בית המקדש".

 

"יהי רצון שזכות הקמת המרכז, מצוות הכנסת ספר תורה, יחד עם כל מעשי החסד והצדקה שלך יעמדו לך ולכל משפחתך - להצליח בכל, מתוך בריאות ושמחה, אושר ועושר והמשך עשייה לכלל ולפרט"!

 

גוט שבת וחג פסח כשר ושמח!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.