"היום בתניא" יום ב' כ"א ניסן
תניא ליקוטי אמרים
המשך פרק מ"ב (אמצע עמוד 118)
שנה מעוברת
⛳
לקשר דעתו לה' ביגיעת הנפש:
כאמור לעיל, כל יהודי יונק מנשמתו של משה רבנו, את הכח לקשר את דעתו לה', שעם ניצולו של כח זה, הוא משיג את ה"יראה תתאה" המהוה את הבסיס לעבודת ה' המבוארת
בפרק הקודם.
ניצולו של כח זה יהיה יעיל, בהקדמת "יגיעת בשר" המבוארת לעיל. וכן בתנאי, שהעמקת הדעת שלפנינו, תהיה ב"יגיעת נפש" - לא מתוך לימוד שטחי והתבוננות קלה, אלא בהתבוננות המשולבת ביגיעה נפשית עצומה, שבה הוא מעמיק בהתבוננותו בגדולת ה'.
להתבוננות זו, אף יקדיש "שעה גדולה רצופה". לאו דוקא שעה של ששים דקות, אלא פסק זמן המאפשר לגילויה של היראה המיוחלת אצל כל אחד לפי ערכו (בהתחשב למצב נשמתו, אם היא נשמה גבוהה, או נפש שפלה מהמדרגות התחתונות שבעשיה).
...
אוצר של יראת שמים:
יראת השמים אודותיה מדובר כאן, אינה יראת העונש (שהיא מקליפת נוגה). ולאידך, היא גם אינה נכללת ב"אהבה ויראה שכליים" שהאדם מוליד אותה עם התבוננותו.
אלא לפנינו יראה מיוחדת, יראה טבעית, המסותרת וצפונה "בבינת הלב של כל אדם מישראל". שעם היגיעה העצומה "כשיתבונן, שהמלך הגדול, מלך מלכי המלכים... עומד עליו ורואה במעשיו, מיד תגיע אליו היראה" הזו.
...
"כמטמונים תחפשנה":
כמטמון הנמצא בודאות במקום מסוים, שהאדם יעשה את כל המאמצים לגלותו, גם כשישנם קשיים.
כך יש לראות את היראה שלפנינו, כ"אוצר של יראת שמים" הטמון באופן טבעי וודאי במצפוני הלב של כל יהודי. שגם אם ימצא במצב שקשה לגלותו, הרי "יגעתי ומצאתי תאמין".
ולהרחבת הבאור: כדוגמת המחפש אחר מקורות מים לשתיה, שאינו מסתפק בחפירת הבאר. אלא הוא דואג למערכת שאיבה ולכלים המתאימים שימשיכו את המים עד לביתו.
הנה כך גם בגילוי "אוצר יראת השמים" הטמון בלב כל יהודי. אי אפשר להסתפק ב"יגיעת בשר" (שהיא כדוגמת החפירה) שבעקבותיה פורצת היראה ממצפוני הלב ועולה למחשבתו. אלא עליו להמשיך ב"יגיעת נפש", שעם ההתבוננות ש"עין רואה ואוזן שומעת", תשפיע עליו היראה המתעוררת בפועל ממש.
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.