היום בתניא יום א' ל' אדר א' ראש חדש אדר ב'
תניא ליקוטי אמרים
תחילת פרק ל"ד
שנה מעוברת
⛳
"האבות הן המרכבה":
פתגם זה של רז"ל (שבו נפתח פרק ל"ד שבתניא), מביע את גודל הביטול של האבות להקב"ה, שהוא כביטול הסוס אל הרוכב עליו.
ביטולם לאלוקות נבע, מההכרה בענין "יחודו יתברך", "הנזכר לעיל" בפרק הקודם".
ויצוין, כי בפרק הקודם, מבוארת מעלת האמונה ביחודו יתברך (שהיא כח מקיף) הקימת אצל כל יהודי. ואילו כאן ההדגשה היא, שאצל האבות חדרה ההכרה ביחודו יתברך, לדעתם ולשכלם ולכל כחותיהם הגלויים.
בביטול זה היו האבות שרויים כל ימיהם לעולם, ללא כל הפסק, אפילו לשעה אחת בלבד.
"ואחריהם", אחרי האבות, היו שרויים בביטול נעלה זה "כל הנביאים, כל אחד לפי מדרגת נשמתו והשגתו, כשמדרגת משה רבנו עליו השלום עולה על כולנה".
במעמד הר סיני:
עם הגיילויים הנעלים שהיו בעת מתן תורה, זכו ישראל למשהו "מעין" מה שזכו האבות - שגם בהם יתגלה בכחותיהם הגלויים (בדעתם ובשכלם), ענין יחודו יתברך האמיתי.
אולם, בעוד שהאבות, היו "מרכבה" כל ימיהם לעולם גם בכחותיהם הגלויים. הרי שישראל "לא יכלו לסבול", שגלוי זה (שזכו בו בעת מתן תורה) ישאר בהם בתמידות (ובאותה ההרגשה).
וכהבעת חז"ל באומרם "שעל כל דבור ודבור פרחה נשמתם".
ולכן מיד נאמר לישראל, "לעשות לו משכן ובו קדשי קדשים להשראת שכינתו", השראה המבטאת את גילוי יחודו יתברך.
כי באופן זה, הם יוכלו "לסבול" ולקבל מעין מה שהתגלה להם במתן תורה. וכנאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם - בתוך כל אחד ואחד".
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.