רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 21 בדצמבר 2023

"היום בתניא" יום ה' ט' טבת

 

"היום בתניא" יום ה' ט' טבת
תניא לקוטי אמרים
המשך פרק ז' עמ' 22
שנה מעוברת

הזולל וסובא:
מי שאכילתו היא כ"זוללי בשר וסובאי יין, למלאת את תאות גופו ונפשו הבהמית".
הנה, גם אם המדובר במאכל כשר שחיותו היא מ"נוגה". באכילה זו, הוא הוריד את החיות שבמאכל, שתיכלל "לפי שעה" בשלשת הקליפות הטמאות - וגם גופו (שהמאכל נהפך לדם ובשר מבשרו), נעשה עקב כך "לבוש ומרכבה" לקליפות הטמאות (שחיות המאכל ירדה לתוכם).
מצב זה ימשך, "עד אשר ישוב האדם" (בתשובה מיוחדת) שבעקבותיה "הוא יחזור לעבודת ה' ולתורתו" - ויקבע בלבו, שכל היותו בעולם הזה הוא בשביל עבודת ה', ובכל עניניו תהיה משולבת הכונה האלוקית והתועלת בעבודתו יתברך.
...
הנכשל במאכלות אסורות:
נקדים, שאת החיות הנשפעת מלמעלה למאכלים האסורים באכילה, מאפינים שתי נקודות:
א. חיותם היא מ"שלשת הקליפות הטמאות לגמרי, שאין בהם טוב כלל".
ב. חיותם "אסורה" וקשורה חזק בידי החצונים.
ניתוקה של חיות זו מהקליפות, באופן כללי יהיה לעתיד לבוא, כשיקוים  הנאמר "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ".
ובנוגע למי שנכשל באכילת מאכלים אסורים וספג לגופו את חיותם שהיא מ"שלשת הקליפות הטמאות". הנה גם הוא, בעבודת תשובה מיוחדת שהיא "מעומק הלב באהבה רבה וחשיקה ונפש שוקקה להידבק בו יתברך", תשובה שבה הוא חש צמאון גדול לאלוקות - תשובה גדולה שבעקבותיה ה"זדונות נעשו לו כזכיות", הנה בתשובה נעלית זו, הוא מצליח להעלות לקדושה את החיות שהוא קיבל מהקליפות הטמאות.
ונצין, כי עבודת תשובה נעלית זו, באה רק לאחר מצות התשובה הבסיסית (שבה הוא מקבל על עצמו שלא לחטוא עוד), ולאחר עבודת התשובה שבה הוא מבקש שימחל ענשו.
...
הצימאון לאלוקות של הבעל תשובה:
כאדם הנמצא במדבר, שעצם הידיעה שהוא רחוק ממקום שהמים מצויים שם,  מגבירה בו  את הצימאון. כן, כאשר הבעל תשובה חש את הריחוק מאלוקות שאכילת הדברים שאינם כשרים הביאוהו, פועלת בו תחושה זו את הצמאון הגדול לאלוקות, הפועל כאמור, שהזדונות יהפכו לו לזכויות.
ורבנו מוסיף, שתחושת הצמאון הגדול הזה (הנפעל מחמת הריחוק מאלוקות), לא קימת בצדיקים שכל חייהם היו בקרבת האלוקים - ולכן אמרו "במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים".
.....
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.