רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 30 ביוני 2023

'לקחתיך' או 'קראתיך' מי צודק?


מאת הרב ישראל אהרן קלצקין

בס"ד, ערב שבת פר' (חקת) בלק י"ג תמוז תשפ"ג. לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.

סוף סוף מתיישרים הפרשיות בחו"ל ובא"י 'חקת' ו'בלק' ייקראו השבת אצלנו.

אמש שימחתי בשבע ברכות ואמרתי שב' הפרשיות קשורות לענין חתן כלה, שהרי 'חקת' ר"ת 'שמחת חתן כלה', טענו הקהל: עיקמת אותיות, זה אולי נשמע אותו דבר אבל נכתב אחרת, עניתי להם שזה הענין, שלצורך שמחת חתן כלה צריך לפעמים לעקם קצת את העניינים.

ועל הפרשה השניה אמרתי ש'בלק' ר"ת 'ואהבת לרעך כמוך', צעקו שוב מהקהל: ס' שטימט נישט (זה לא תואם ולא מסתדר), עניתי להם: היא הנותנת וזו הדרשה, מה חשבתם, שצריך לאהוב רק כשזה תואם ומסתדר?

לפני שבועיים הזמינו אותי לבדחנות בשמחת בית צדיקים, נישואי נכד האדמורי"ם מ'סערט ויזניץ' ו'לעלוב' שליט"א.

בתוך הדברים אמרתי ווארט שמובא ב'חתם סופר על התורה בשם גאון חכם אחד ובהערות צויין שהחכם הוא חמיו ה"ה מרן רבי עקיבא איגר זצוק"ל.

התפעלתי מהווארט הנ"ל מפני שזה 'חסידישע ווארט' שנשמע מפי מרן רבי עקיבא איגר זצ"ל ואמרתי אותו בתוך דבריי, וכך התחלתי.

בפרשת בלק מסופר על האכזבה הגדולה שהיתה לבלק מבלעם שלא עשה את המצופה ממנו, ומתוך כעס הטיח בו בלק: 'לקב אויבי קראתיך והנה ברכת ברך'.

לא הספקתי להמשיך את דבריי, והרבי שהקשיב לדבריי העיר לעצמו בלחש, אך ראיתי את רחשי שפתיו שמתקן את דבריי כאומר, בפסוק כתוב: 'לקב אויבי לקחתיך והנה ברכת ברך' (בשונה ממה שאמרתי, 'קראתיך').

עצרתי את שטף דיבורי ואמרתי לרבי ולקהל, תמיהני על עצמי, בעל קורא 40 שנה וכזו טעות? ואם אני אמרתי את זה כאן, מסתבר שטעיתי גם בקריאתי בבית הכנסת ואינני זוכר שמישהו אי פעם העיר לי על הטעות הזאת?, לכן מסתבר לי שלא טעיתי, אך אם הרבי אומר, אין ספק שהרבי צודק ובכל זאת האם יתכן ש-40 שנה טעות כזאת שגורה בלשוני ותמיד הכל עבר בשלום?

מכיון שרציתי להמשיך לנאום ולא לעצור את הרצף, אמרתי שאבדוק לאחר מכן והמשכתי בווארט הנפלא מהחת"ס, לפי נוסח הפסוק איך שהרבי תיקן לי, והקשיתי על הווארט קושיא, ותירצתי בתוספת שזיכוני מן השמים לברר מקחו של צדיק והכל על מקומו בא בשלום.

לאחר שסיימתי הבדחנות והגראמען, שלפתי חומש מארון הספרים ופתחתי פרשת בלק והופתעתי מאוד, ביקשתי שוב את המיקרופון לרגע והראיתי לכל הקהל את מה שגיליתי, וראו הכל כמה יש לדון לכף זכות, גם אם הביקורת נשמעת מפי כ"ק הרבי שליט"א ו'האמת והשלום אהבו'. פשוט מאוד, אותו משפט מופיע פעמיים בפרשתנו, פעם אחת כמו שהרבי העיר 'לקחתיך' ופעם נוספת כפי שאני אמרתי 'קראתיך', ו'אלו ואלו דברי אלקים חיים'.

בטח תרצו לשמוע מה הווארט? תצטרכו להיכנס לתוך הגליון ולראות, שוה מאמץ.

ענין נוסף של הסתכלות דברים במגדלת של 'כף זכות' שנוכחתי בה השבוע.

כתבתי במאמר בשבוע שעבר, כי אמי לא ילדה אף ילד בשבת והיא סיפרה שהתפללה על כך שלא תלד בשבת או בימים שלפניו, למחרת מישהו מראה לי כי הדברים צוטטו באתר מסויים ומישהו טרח לבדוק במרשם התושבים והראה, כי כתוב שם, כי 6 ילדים של הוריי נולדו בשבת, וואו, איזה טיפש יצאתי במאמרו, סתם ממציאן וקשקשן עם זלזול לאינטליגנציה של הציבור ומבלי להבין את המינימום הזה שכיום ניתן לבדוק כל דבר בהיקש מקלדת.

רק מה? שהחכם הנ"ל לא יודע, כי בארץ ישראל, עד מוצאי שבת בחצות נרשם ברישומים יום שבת (כמו בכל יום, עד חצות אור ליום שני נכתב יום ראשון) ואכן אמי ע"ה התאמצה מאוד גם בתפילה וגם התאפקה בכוחות פיזיים והמתינה עד למוצ"ש, ורק הלכה לבית הרפואה ללידה, כך היה 6 פעמים.

חכמים הזהרו בדבריכם.

ברכת שבת שלום ומבורך: ישראל אהרן קלצקין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.