רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 1 במאי 2023

'העדה החרדית' ומירון - מי נכנע למי?


 נגד הסיכומים של הפלגים הימניים ב׳עדה׳ עם מארגני ההילולה: ראב״ד העדה החרדית הגאון רבי משה שטרנבוך יוצא בחריפות נגד התוכנית להציב סדרניות חרדיות במירון. ״וכל שכן שלא לקחת בנות לא נשואות בשום פנים ואופן״ .


מאת עדה'ניק

אש במירון: בד"צ העדה במכתב מיוחד נגד ה'קנאים' במירון, אנחנו מתנגדים להצעה לקחת נשים מאנ"ש לשמש כסדרניות במירון

בצעד נדיר מפרסמים בד"צ העדה החרדית מכתב מחאה נגד הקו של הקנאים במירון * אש במירון


לאחר שפרוייקטור מירון יוסי דייטש הגיע לסיכומים עם ראשי הקנאים ממאה שערים ובית שמש, שהסדרנים בהר מירון ובציון הרשב"י יהיו אנשי הקנאים בעצמם שיפעלו יד ביד בעצה אחת עם ראשי השלטון, החל הרחוב הירושלמי לתסוס ולסעור.

ברחוב הירושלמי נשמעו בעיקר הטענות על כך שהסדרנים בהר יעבדו תחת רשויות השלטונות, ובפרט נשמעה טענה נגד ההסכמה של הקנאים להעמיד "סדרניות" מטעם הקנאים שרבים ראו בזה כ"שירות לאומי" תחת השלטונות.

בנוסף סערו הרחובות בירושלים על כך שהקנאים שניהלו בעבר מאבקים קשים נגד כל שינוי הכי קטן בהר, החלו לפתע לשנות גישה ולשתף פעולה עם סלילת כבישים והחלפת מרצפות בהר.

כידוע, ה'יישוב הישן בירושלים' מחולק לכמה מחנות, 'מחנה העדה החרדית' הכולל את הקהילות המרכזיות בירושלים כמו קהילת תולדות אהרן ודושינסקיא וסאטמאר מהר"א ועוד, מול מחנה הקנאים הקיצוניים יותר הנקראים בירושלים בשם 'ימין' לעומת העדה החרדית הנקרא בלשונם 'מחנה השמאל'.

יוסי דייטש, בחר לעשות את המתווה עם הקנאים הקיצוניים שמכונים ימין, כדי להשיג שקט מהקיצוניים שלא יפוצצו את ההילולא, ולצורך כך אף נתן להם סוג של שליטה בהר כשאנשיהם יהיו הסדרנים.

לפי מקורות מידע פנימיים בעדה החרדית, מדובר על סכומי עתק שקיבלו הקנאים בתמורה לניהול הפרוייקט של הסדרנים והסדרניות, כולל גם טובת הנאה של אישורים מיוחדים להסעות מירושלים ובית שמש להר מירון שינוהלו על ידי חברה פרטית של אחד מהקנאים הבולטים.

לאחר שראשי הקנאים כבר סגרו לפני זמן רב את הדיל עם יוסי דייטש, הם פנו השבוע לבד"צ העדה החרדית לקבל 'ברגע האחרון' אישור מהבד"צ כדי להשקיט את הרוחות הסוערות ברחוב הירושלמי נגדם.

אולם להפתעתם נתקלו ראשי הקנאים בהתנגדות בצורה מצד דייני הבד"צ שטענו כי לא יתכן שהקנאים יעשו דין לעצמם ויבואו לבד"צ לבקש חתימה כחותמת גומי בלבד.

בנוסף טענו דייני הבד"צ בתוקף כי אכן ישנה בעייתיות חמורה בהתנהלות הקנאים לקחת סדרניות ממשפחות אנשי היישוב הישן בירושלים לנהל את ההילולא תחת אחריותו ופיקוחו של פרוייקטור ההילולא הציוני, כאשר טענה נוספת שעלתה על כך שהמדינה משלמת לסדרנים והסדרניות, כך שיוצא שהקנאים לוקחים כסף מהמדינה.

אמש התקיים דיון מכריע בלשכת הבד"צ בבנייני זופניק בירושלים, כאשר בדיון יצאו חברי הבד"צ פה אחד במכתב משותף נגד הקנאים. במרכז המכתב כתבו חברי הבד"צ: אנו מתנגדים לההצעה לקחת נשים מאנ"ש מבני הציבור החרדי המתבדל מרשעים והמונם לשמירה שם, וכ"ש שלא לקחת בנות לא נשואות בשופו"א אשר הוא לפתח חטאת רובץ, וחלילה שמקום קדוש זה יהיה קרדום להרס הקדושה והצניעות".

בנוסף כותבים חברי הבד"צ: בד בבד צריכים להשגיח ביתר שאת ועוז שלא יבואו לידי דחק וחשש סכנה ופיקוח נפש והיא חובה על כל יחיד להשגיח ולהיזהר על כך והתורה אמרה וחי בהם".

בהנהלת העדה החרדית רעשו הרוחות לאחר המכתב החזיתי שיצא נגד הקנאים, ובכל משך היממה האחרונה הפעילו הקנאים לחצים כבירים למנוע את הוצאת המכתב.

כעת אומרים בהנהלת העדה החרדית: "לאחר שבימים האחרונים ניסו קומץ שולי לעצור את המכתב בעבור בצע, אך ברוך שנתן עולמו לשומרים ולא איסתייעא בהדייהו, ושלוחי הבד"ץ הנאמנים לרבותינו שליט"א פרסמו את המכתב, וחברי העדה יעמדו על המשמר לבצע פסק דין זה"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.