רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 30 באפריל 2023

"היום בתניא" יום א' ט' אייר

 
"היום בתניא" יום א'  ט' אייר
תניא "ליקוטי אמרים"
פרק מ"ו
שנה פשוטה


להאיר את אור האהבה:

בתחילת הפרק מציג רבנו את העומד להתבאר לפנינו, דרך ישרה השוה לכל נפש: לעורר ולהאיר את האהבה המסותרת בלבו של כל יהודי, שהיא תאיר בכל תוקף אורה "כאש בוערה בהתגלות לבו ומוחו" - שהיא לא תהיה בו כ"אהבה כמים' שהיא בתמידות ובקרירות, אלא כאש בוערה המתגלית בלבו ובמוחו. וכפי שרבנו מבהיר, בדרך זו, הוא מביא את האהבה שתאיר בו בתוקף אורה, עד שהיא תפעל עליו למסור את נפשו את גופו ואת מאודו (ממונו) - דבר שיעשה "בכל לב ונפש ומאד" (כלשון הכתוב "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאדך"), מעומק הלב באמת לאמיתו.

דבר זה, לעורר את האהבה בדרך הישרה שלפנינו, אפשר תמיד. "ובפרט בזמן קריאת שמע וברכותיה".
...
הדרך המוצעת:

הדרך המוצעת לעורר ולהאיר את האהבה המסותרת, מושתתת על שימת הלב לדברי שלמה במשלי שאמר "כמים הפנים לפנים, כן לב האדם לאדם". נכון שהפסוק מדבר על יחסים שבין בני אדם. אבל מדברי התניא עולה, שניתן ללמוד ממנו על רגשות האהבה שבין ישראל לבוראם.

והנה, תחילה מבאר רבנו את משמעות הפסוק כפשוטו, ואחר  כך הוא מתייחס לנמשל, וכפי שנלמד אי"ה בהמשך.
...
הפסוק "כמים הפנים אל הפנים":

אדם המסתכל במים, הוא רואה שם את צורת פניו  בדיוק כמו שהיא (עצובה, מחיכת,  שמחה וכדומה). וכך גם ביחסים שבין בני אדם.  היחס של האחד כלפי חברו, משתקף ובא לידי ביטוי בדיוק אותו הדבר גם אצל  החבר כלפיו.

תופעה זו היא תמידית, גם אם לא תספר על כך לחבר. אם תאהב אותו בלבך הוא יחזיר לך אהבה. והיה אם תחליט בלבך לשנות אליו את היחס, גם אם לא תאמר לו את זה, תראה, שגם אצלו ישתנה היחס אליך. שכן, "כמים הפנים אל הפנים כן לב האדם אל האדם".

כך זה באופן כללי. ולדעת רבנו, תופעה זו מקבלת תאוצה, בפרט, כאשר האדם רואה ומבחין בגילוי אהבתך אליו, שאז תגדל אהבתו החוזרת אליך.

תופעה זו של האהבה החוזרת, היא "טבע הנהוג במדת כל אדם, גם אם שניהם שוים במעלה". והוא בא לידי ביטוי חזק יותר, כאשר אדם פשוט חש בגילויי אהבה שאדם גדול מגלה אליו.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.