רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 26 ביוני 2022

דְּפוּסָה

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

ספק עד כמה מוכר המושג 'פרדיגמה חברתית', אבל החלטתה של האקדמיה ללשון לקריאת שמה של המילה 'פרדיגמה' כדפוסה, נותנת הזדמנות לספר שוב את המעשה הנפלא, על דרך של 'תן לחכם ויחכם עוד'.

ובכן, מעשה שהיה - כך היה:

 

קבוצת מדענים עשו ניסוי בחמישה קופים – הכניסו לתוך כלוב סולם, והניחו בראשו אשכול בננות. לאחר מכן, הכניסו לכלוב 5 קופים. בכל פעם שאחד הקופים טיפס על הסולם, בניסיון להגיע לבננות, המדענים השפריצו על הקופים האחרים זרם מים קרים בעזרת צינור. הדבר גרם לכך שבכל פעם שאחד הקופים העז לנסות לעלות על הסולם, הקופים האחרים תקפו אותו ומנעו ממנו לעלות בסולם. לאחר זמן מה, אף אחד מהקופים לא העז לנסות לעלות על הסולם, למרות הפיתוי הרב.

 

שדרוג הניסוי -   המדענים הוציאו את אחד הקופים מהכלוב, ובמקומו הכניסו קוף אחר. כמובן שהוא מיד ניסה לעלות על הסולם כדי להגיע לבננות. כמובן שבאותו רגע, תקפו אותו כל הקופים הוותיקים. לאחר כמה ניסיונות, הוא החליט שלא לנסות יותר, למרות שלא הבין את הסיבה למכות, ולא הבין מדוע לא אוכלים את הבננות.

למחרת החליפו המדענים קוף ותיק אחר עם קוף חדש. שוב חזר על עצמו הסיפור. ברגע שהקוף החדש ניסה לטפס על הסולם, כל הקופים האחרים הרביצו לו, ולא ארך הזמן וגם הוא ויתר על הבננות. וכך גם עם הקוף השלישי, הרביעי והחמישי.

הקבוצה החדשה – משלא נותר אף קוף וותיק בקבוצה (להזכירכם: רק הוותיקים ספגו את התזות המים הקרים), ניסו המדענים להחליף את אחד הקופים החדשים עם קוף חדש-מחודש. ושוב חזר הניגון: הקוף שניסה לעלות על הסולם, קיבל מכות מכל האחרים.

 

 

- - - - - - - - - -

 

ולא נקפח שכר שיחה נראה של אלברט איינשטיין. "הרבה יותר קל לפרק אטום, מאשר לפרק דעה קדומה"

 

חרדי בעולמו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.