רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 12 ביולי 2021

"היום בתניא" יום ב' ג מנחם אב

אגרת הקדש שבתניא

הקדמה כללית:
*ל"ב פרקי אגרת הקדש, צורפו לתניא (כחלק רביעי שלו), כשנה לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן, על ידי שלשת בניו בשנת תקע"ד.
*כל הפרקים שבאגרת הקדש, הם בגדר "מאמרים" שנכתבו על ידי אדמו"ר הזקן.
*רוב הפרקים, נשלחו בשעתו על ידי אדמו"ר הזקן כאגרות לקהילות החסידים "להורות לעם ה' הדרך ילכו בה והמעשה אשר יעשון" - כשלחקם התוספו דברי פתיחה וסיום עם הוראות ובקשות שונות (שהושמטו מהמאמרים כששולבו באגרת הקדש שבתניא).
*פרקים אלו מקבילים בתוכנם למתבאר בחלקי התניא הראשונים. ישנם ענינים באגרת הקדש, המובנים יותר  כשהם נלמדים לאחר ההיכרות עם חלקי התניא הראשונים. וכן גם להיפך, עם הלימוד באגרת הקדש, מתגלית הבנה  עמוקה יותר בחלקים הראשונים של התניא.
*ל"ב הפרקים שב"אגרת הקדש" אינם מסודרים לפי זמן כתיבתם, אלא פי סדר הענינים. ואף נקראים בלשון יחיד "אגרת הקדש" (ולא אגרות קדש), להשמיענו שבצירופם בחיבור זה, הם הפכו למקשה אחת - ונצין, כי למרות שממבט כללי נראה שהאגרות דנות בענינים שונים, הרי שקים קשר פנימי ביניהם ולפנינו חיבור המובנה בצורה נפלאה.

הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם.

"היום בתניא" יום ב' ג מנחם אב
תניא אגרת הקדש
תחילת פרק א
שנה פשוטה
"פותחין בברכה":
בשנת תקמ"ח מעודד אדמו"ר הזקן את חלוקת הש"ס השנתית, שתהיה בכל קהילה מקהילות ישראל  - כך שהחברים  שבכל  ציבור (כשכל אחד לומד מסכת אחת או מספר מסכתות) יקיפו יחדיו בלימודם בכל שנה את כל הש"ס.
ובפתיחת האגרת שלפנינו שנכתבה כעבור שנה, מתיחס רבנו ל"שמועה הטובה" שבקשתו התמלאה, בצירוף "הודאה על העבר ובקשה על העתיד" (להמשיך ולאחוז במנהג זה גם להבא).
כחיזוק לבקשתו, מסביר רבנו, את מעלת לימוד הגמרא -  כשהוא בא להודיע את "גבורתה של התורה שבעל פה וכחה עוז", וכפי ששלמה המלך ביטא זאת בפסוק "חגרה בעוז מתניה".
...
כחיזוק המתנים הגשמיים:
כמתנים הגשמיים, המעמידים את כל הגוף עם הראש הניצב ועומד עליו. כך יש לראות את האמונה האמיתית בה' אחד ( שהוא "ממלא כל עלמין" ו"סובב כל עלמין" ו"לית אתר פנוי מיניה"), כ"מתנים" הרוחניים של הנפש האלוקית.
וזאת, היות שהאמונה הזו באחדות ה'  (הבאה לידי ביטוי בפרטים הללו  כמשמעותם המבוארת בשני חלקי התניא הראשונים), מחזקת את השכל המתבונן ומעמיק בגדולת "אין סוף ברוך הוא" - התבוננות המביאה, להולדת המידות השכליות ולהתגלות המידות הטבעיות, של אהבת ה' ויראתו.
ושלמה המלך אמר "חגרה בעוז מתניה" ("ואין עוז אלא תורה") - שהתורה שבעל פה חוגרת את ה"מתנים" הרוחניים (שהיא האמונה הנ"ל), ונותנת להם את הכח והעוז לחזק ולאמץ את האהבה והיראה שבאדם.
ואיזה קסם יש לכאורה בתורה שבעל פה, שלימודה פועל את החיזוק באמונה - את זה נלמד אי"ה להבא, בהמשך האגרת.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.