"היום בתניא" יום א' ט אדר
תניא "לקוטי אמרים",
תחילת פרק לב
שנה פשוטה
אהבת ישראל אמיתית:
פרק ל"ב מוקדש להכרת היסודות של אהבת ישראל, כפי שהיא נראית בהשקפת החסידות ויש לראותו כ"לב התניא" - כשבתחילתו מוצגת הדרך שבה ניתן להגיע לאהבת ישראל אמיתית.
דרך זו, היא "ישרה וקלה", שבה ועל ידה ניתן לקים את "ואהבת לרעך כמוך" עם "כל נפש מישראל למגדול ועד קטן" - אהבה לכל אדם מישראל, ללא כל הבדל במעמדו ומצבו בעבודת הבורא.
אין הבדל אם הזולת הוא "גדול" בתורה ובמצוותיה, או שמא הוא "קטן" בתחום זה. וכן, אין הבדל, אם הוא צדיק המתנהג כראוי, או שמא הוא רשע שנכשל בעבירה וסרח בדרכו.
בפרק הקודם למדנו, שהיחס השונה לגוף ולנפש, יסייעו לבינוני הסובל מטמטום הלב לצאת ממצבו. וכעת מתבאר, שהתנהגות זו, מהוה גם את הדרך לקים את מצות "ואהבת לרעך כמוך" כלפי "כל נפש מישראל למגדול ועד קטן".
...
מעלתה המיוחדת של אהבת ישראל:
מתשובת הלל לגר כשביקש לגיירו על רגל אחת, ש"אהבת ישראל היא כל התורה כולה והשאר הוא רק פירוש (ופירוט) של מצוה זו. ניתן להבחין בחשיבות המיוחדת שמצוה זו מביעה - וזאת, עקב שני היסודות בעבודת ה' הנפעלים עם קיומה של מצות "ואהבת לרעך כמוך".
א. היסוד והשורש של כל התורה הוא, להגביה ולהעלות את הנפש על הגוף מעלה מעלה, עד העיקר והשרש של כל העולמות - פרט המשתקף באופן מיוחד ב"ואהבת לרעך כמוך". שכן, אם אהבת ישראל שבו אינה מושלמת, סימן שגופו עדין עיקר אצלו. ואם הוא מקיימה כראוי סימן שנפשו היא עיקר חייו.
ב. "להמשיך אור אין סוף בכנסת ישראל" - אחד מהענינים הנעלים שבעבודת ה', מתבטא בזה, שבעת לימוד התורה וקיום המצוה, אינו חושב רק על הדבקות שלו עם ה'. אלא על המשכת "אור אין סוף" ב"כנסת ישראל" (= מקור נשמות ישראל, למעלה בעולם האצילות). וכנאמר "לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה".
אולם, היות שאין הקב"ה שורה במקום פגום, וכן "ברכנו אבינו כולנו כאחד (דוקא) באור פניך". מובן איפוא, גודל החשיבות של קיום מצות אהבת ישראל בשלמות לכל יהודי, וללא כל יוצא מהכלל. שכן, רק בדרך זו ניתן לקיים את הענין היסודי הזה שבעבודת ה'.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך.
*מוסדות תורה רבים מעונינים לקבל כתרומה את ספרי הרבים על התניא ותורת חב"ד - כל השתתפות תתקבל בשמחה.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד 05449606839
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.