מיסודותיה של אגודת ישראל היתה הקמת גוף רוחני שישקול דברים בגישה שהיא שונה מגישת העסקנים, לעסקן בדרך כלל אינטרסים שחלקם אישיים ופיננסיים, הרבנים שאמורים היו להיות מי שאין להם כל חלק בכיבודים והחזקת מוסדות, גישתם נקיה, שיקולם אחר, והכרעתם בלי נגיעות. זו הסיבה מדוע עסקנים היו צריכים לעבוד שעות לשכנע גדולי תורה שיסכימו להצעותיהם הם לא השתכנעו כל כך מהר, הם ביקשו להיות משוכנעים כי הכרעתם נכונה
במשך השנים התגלגלו הדברים עד לכדי מצב שאין עוד כל הבדל בין רבנים לעסקנים, כאשר הקימו את המדינה ומינו 'מועצת' שהיתה בנויה על סיעות אגודת ישראל, כל רב ב'מועצת' ייצג סיעה פוליטית ומוסדות שהיו זקוקים לעזרה וסיוע פיננסי, השיקול לא היה עוד נקי, הם לקחו בחשבון איך מתמודדים עם הצרכים האלו. בתחילת קום המדינה שקלו לא לקחת בכלל מן המדינה כסף לחינוך, אבל בשל לחץ של אותם רבנים שעמדו בראש מוסדות שהיו זקוקים לכסף, התירו 45 אחוזים, מאוחר יותר גברו הלחצים והעלו ל-65 ושנים מאוחר יותר, זה קרה לאחר הקמת 'דגל התורה' התירו מאה אחוז
בכל נושא כמעט נמצא מישהו ב'מועצת' שהוא נוגע, והשתתפותו מעיקה על כל מי שרוצה לשמוע דעת תורה נקיה ואמינה, כזו שהיא על פי תורה ולא על פי אינטרס אישי סיעתי ומפלגתי, אין עוד כמעט ענין שידונו בו ברצינות, אפילו בחוק הגיוס שלכאורה צריכה להיות מחוץ לאינטרסים האישיים והמפלגתיים מתברר שישנם מי שיש להם כאן אינטרסים אחרים
על השאלה של מינוי שר חרדי, לא מכנסים את 'מועצת גדולי התורה', מפני שברור למתכנסים שהם בבעיה. הרבי מגור שכבר שנים הפך את המועצה למוסד פוליטי מובהק ורוקן אותה מתוכן רוחני כלשהו לא רוצה שידונו בנושא, לא להביך את מי שדעתם אחרת. הוא רוצה שהנציג שלו יכהן כשר למרות שהדבר נאסר על ידי הגדולים בעבר. הוא רואה את עצמו גדול יותר מכולם ומותר לו לעשות מה שבא לו גם אם בכך האיש שלו לוקח אחריות על איסורי תורה חמורים כולל חילולי שבת ותועבה, דבר שמעמיד את הרבי מגור בצד הצבוע של המפה האגודאית. הוא זה שתבע להוסיף לשם המפלגה את 'והשבת' והוא זה שלוקח אחריות על חילולי שבת רבים בממשלת ישראל
לא רק הרבי מגור, כאשר עוסקים במינוי לנציג בעלזא, הרבי מבעלזא לא צדיק כאן, ואותו דבר כאשר מדובר בויזניץ ואחרים. יש לנו בעיה שאין לנו עוד גדולים אמיתיים מי שחושבים על פי תורה ללא נגיעות אישיות ואינטרסים האוסרים עליך להכריע בשאלות כאלו. אין עוד 'מועצת גדולי תורה' אמיתית כזו שדנים בה על פי תורה. ככה לצערנו בכל מקום לא רק באגודת ישראל, את ההחלטות מכתיבים העסקנים לפני הדיון, וההוכחה, לא ראינו בעשרות השנים האחרונות שמועצת גדולי התורה תזמין לדיון מומחים בנושא שדנים בו לשמוע אותם, מסתמכים על עסקני המפלגה המכתיבים לגדולים כפי רצונם
מה שכואב בענין הזה, בעבר ידענו מה ההבדל בין אגודאי למזרחניק, היום אגודת ישראל גרועה יותר, מפני שהעסקן קובע לרבנים וזה הרבה יותר חמור מאשר בכלל לא לשאול רבנים
במשך השנים התגלגלו הדברים עד לכדי מצב שאין עוד כל הבדל בין רבנים לעסקנים, כאשר הקימו את המדינה ומינו 'מועצת' שהיתה בנויה על סיעות אגודת ישראל, כל רב ב'מועצת' ייצג סיעה פוליטית ומוסדות שהיו זקוקים לעזרה וסיוע פיננסי, השיקול לא היה עוד נקי, הם לקחו בחשבון איך מתמודדים עם הצרכים האלו. בתחילת קום המדינה שקלו לא לקחת בכלל מן המדינה כסף לחינוך, אבל בשל לחץ של אותם רבנים שעמדו בראש מוסדות שהיו זקוקים לכסף, התירו 45 אחוזים, מאוחר יותר גברו הלחצים והעלו ל-65 ושנים מאוחר יותר, זה קרה לאחר הקמת 'דגל התורה' התירו מאה אחוז
בכל נושא כמעט נמצא מישהו ב'מועצת' שהוא נוגע, והשתתפותו מעיקה על כל מי שרוצה לשמוע דעת תורה נקיה ואמינה, כזו שהיא על פי תורה ולא על פי אינטרס אישי סיעתי ומפלגתי, אין עוד כמעט ענין שידונו בו ברצינות, אפילו בחוק הגיוס שלכאורה צריכה להיות מחוץ לאינטרסים האישיים והמפלגתיים מתברר שישנם מי שיש להם כאן אינטרסים אחרים
על השאלה של מינוי שר חרדי, לא מכנסים את 'מועצת גדולי התורה', מפני שברור למתכנסים שהם בבעיה. הרבי מגור שכבר שנים הפך את המועצה למוסד פוליטי מובהק ורוקן אותה מתוכן רוחני כלשהו לא רוצה שידונו בנושא, לא להביך את מי שדעתם אחרת. הוא רוצה שהנציג שלו יכהן כשר למרות שהדבר נאסר על ידי הגדולים בעבר. הוא רואה את עצמו גדול יותר מכולם ומותר לו לעשות מה שבא לו גם אם בכך האיש שלו לוקח אחריות על איסורי תורה חמורים כולל חילולי שבת ותועבה, דבר שמעמיד את הרבי מגור בצד הצבוע של המפה האגודאית. הוא זה שתבע להוסיף לשם המפלגה את 'והשבת' והוא זה שלוקח אחריות על חילולי שבת רבים בממשלת ישראל
לא רק הרבי מגור, כאשר עוסקים במינוי לנציג בעלזא, הרבי מבעלזא לא צדיק כאן, ואותו דבר כאשר מדובר בויזניץ ואחרים. יש לנו בעיה שאין לנו עוד גדולים אמיתיים מי שחושבים על פי תורה ללא נגיעות אישיות ואינטרסים האוסרים עליך להכריע בשאלות כאלו. אין עוד 'מועצת גדולי תורה' אמיתית כזו שדנים בה על פי תורה. ככה לצערנו בכל מקום לא רק באגודת ישראל, את ההחלטות מכתיבים העסקנים לפני הדיון, וההוכחה, לא ראינו בעשרות השנים האחרונות שמועצת גדולי התורה תזמין לדיון מומחים בנושא שדנים בו לשמוע אותם, מסתמכים על עסקני המפלגה המכתיבים לגדולים כפי רצונם
מה שכואב בענין הזה, בעבר ידענו מה ההבדל בין אגודאי למזרחניק, היום אגודת ישראל גרועה יותר, מפני שהעסקן קובע לרבנים וזה הרבה יותר חמור מאשר בכלל לא לשאול רבנים
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.