רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 23 בפברואר 2020

"היום בתניא" יום א' כח שבט

"היום בתניא" יום א'  כח שבט
(תחילת פרק כט)
כשסובלים מטמטום הלב!:
טמטום הלב, הוא מצב שבו לב האדם אטום וסתום מלקבל כל חכמה.
בשעה שהלב מטומטם, האדם מתקשה, לא רק בהולדת האהבה והיראה השכליים. אלא גם לעורר בקרבו את האהבה המסותרת הנמצאת בכל איש ישראל, אינו מסוגל. היהודי שלפנינו, אינו מתקשה בלימודו או בהתבוננות בגדולת ה', שכן, אינו סובל מטמטום המוח. ובעיתו היא, "שאינו יכול לפתוח לבו בשום אופן לעבודה שבלב זו תפילה".
והסובל מכבדות שבלבו (שהיא תולדת טמטום הלב),  מתקשה "להילחם עם  היצר, לקדש את עצמו במותר לו" (ולהימנע מתענוגי מותרות, אף שאת כל המצוות הוא מקים בשלמות).
...
"העצה היעוצה בזהר":
מובא בזהר בשם ראש הישיבה שבגן עדן (בתרגום חופשי): "עץ שלא עולה בו הנהורא (האש, האור) מבטשים אותו". וכן, "גוף שלא עולה בו אור הנשמה, מבטשים אותו".
כדוגמת העץ, שאם בעת הבערתו האש אינה נתפסת בו כראוי. הפתרון הוא, לבטש את העץ ולבקוע אותו לחתיכות קטנות (ולא להגדיל ולהרבות את האש הקימת). הנה, כך גם לאדם הסובל מטמטום הלב, "שאור הנשמה והשכל אינו מאיר בו כל כך, למשול על חומריות הגוף" אין הזהר מציע להוסיף (אש) ולהתבונן בנושאים המביאים לאהבת ה', אלא לבטש את הגוף והנפש הבהמית.
...
טמטום הלב - סיבת התופעה:
כרפואה בגשמיות, שאם רוצים לשרש את המחלה, חיבים לחפש תחילה ממה היא נובעת. כך גם לעניננו, בבואנו למנוע  בעבודת ה' את "טמטום הלב", מחובתנו להכיר את הסיבה המביאה לתופעה זו.
לכל יהודי יש שתי נפשות, אלוקית ובהמית. וטמטום הלב של היהודי, אינו נובע מחמת  חיסרון במאמצי הנפש האלוקית בעבודת ה'. וכל "הסיבה היא, גסות הקליפה המגביהה עצמה על אור קדושת הנפש האלוקית, ומסתרת ומחשיכה אורה".
ובהתאם להבחנה זו, לא מציע אדמו"ר הזקן לסובל מטמטום הלב, שירבה בלימוד התורה ובהתבוננות בגדולת ה' ביזמת נפשו האלוקית. אלא, שיבטש וישפיל את נפשו הבהמית.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
*בברכה ובתודה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אימה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.