רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 30 בנובמבר 2017

מנדי גרוזמן מגיב על דברי ליפסקר מגן על שילת

נישתי במיוחד, אבל אשמח שכולם יקראו ויענה על השאלה בסעיף 7. מי שאין לו כוח, שיריץ לסעיף 7 ויענה.

אתמול שלח נפתלי ליפסקר, יו"ר ועדת הסניפים של צעירי אגודת חב"ד, מכתב ובו הוא תוקף את אירועי "צמאה" שיתקיימו בשבוע הבא בבנייני האומה בירושלים, לרגל י"ט כסליו. הוא מונה כמה טענות, רובן ככולן שקריות. אבל קודם כל, הגיע הזמן לשים סוף לשמועות כביכול העובדה שפעם אחר פעם אני מביא מידע שתומך ביו"ר "קרן למרומים" משה שילת היא כיוון שחלילה הוא מעביר לי כספים לחשבון בנק. ובכן, הסכום הכולל שקיבלתי ממשה שילת הוא 1400 ש"ח. לפני חמש שנים בערך, עבור עבודת כתיבה פרטית שביצעתי עבור מוסדותיו (לא כתבה בעיתון). באותה תקופה בערך, בה לא הכרתי לא אותו ולא את אנשי הצד השני, ובאופן כללי איש לא השתין לכיווני, כתבתי שני טורים באתר החב"די שטורעם שמסבירים שגישתו של שילת מביאה משהו מרענן ונכון. אבל הדעות שלי לא מעניינות, רק העובדות. אז הנה הן:

1. אירועי "צמאה" מתקיימים כמה שנים טובות, מעולם לא ראינו מכתב מטעם צא"ח נגדם. רק השנה, אחרי שהיריבות בין השניים הגיעה לשיא, נזכרו שם שאירועי "צמאה" לא מתאימים לצביון החב"די ופרסמו מכתב. איפה הייתם עד היום?

2. כל מי שהיה בעצמו באירועי "צמאה" יודע שהוא יצא משם בתחושה שחווה חוויה חסידית רוחנית. הכי לא "הפנינג וחג זמר ומחול", כמו שליפסקר מגדיר זאת במכתבו. כבר נדבר על המופעים עצמם, אבל בוא נדבר על כל שאר הדברים שהאירועים בבנייני האומה כוללים: התוועדויות ענק, בדיוק כפי הצורה המקורית, אפילו חמוצים יש, עם משפיעים כמו הרב יואל כהן ואחרים, דיבורים במשך שעות וניגונים. אלפים משתתפים בהם. יריד ספרי חסידות ענק, עשרות אלפי ספרים נמכרים. תערוכה של פריטים מההיסטוריה החסידית. כתבים ישנים של האדמו"רים ודברים דומים. מבחנים על לימוד החסידות, למשתתפי תכניות הלימוד במשך השנה. כל זה הפנינג של זמר?

3. המופעים עצמם: בהפרדה. רוב האירועים מיועדים או לגברים או לנשים. אירוע אחד בלבד כולל גם גברים וגם נשים, וגם הוא בהפרדה. (תשאלו את ענבל שעובדת אצל שילת, כמה שיגעתי אותה להשיג לי 2 מקומות, אחד לי ואחד למישהי ושנשב איכשהו בסמיכות למחיצה. אמרה שהנשים ביציע ואני יכול לחשוב עליה אם אני רוצה אבל לא יותר מזה). במהלך המופעים משולבים בלי סוף קטעי מולטימדיה עם אמירות חב"דיות. האמנים עצמם, חלקם הגדול בעלי תשובה שמרגישים קשר עמוק לחסידות חב"ד. אביתר בנאי, למשל, הוא לא רק זמר. הוא יהודי עובד השם שלומד חסידות. ליפסקר פוטר את נאומו של הרב יואל כהן וההתוועדות של הרב שבתי סלבטיצקי כ"איזה משפיע חסידי שמדבר לפני הדוברים המרכזיים", אבל במהלך ההתוועדות של שבתי הקהל בשקט ומרותק. על החן החסידי של אברהם פריד אין צורך להרבות במילים. אבל עזבו פרט כזה או אחר, צריך להיות שם כדי להבין שמדובר בחוויה חסידית חב"דית. אז איפה הבעיה? ליפסקר כותב ש"הניגון החסידי משתנה לבלתי הכר". אולי הכוונה להברה העברית של בנאי או לסלסולים של עמיר בניון. צריך להיות שטחי נורא כדי לחשוב שהניגון החב"די ראוי להיות מושר רק בקוועצ'ים רוסיים. בא יהודי עדין וירא שמיים שקיבל כישרון שירה ושר את הניגונים החב"דים בסגנונו שלו, אבל לליפסקר זה מפריע. יש משמעות לסגנון השירה, כמובן. אם היו מצמידים לניגונים טראנסים ועיבודים גסים ורעשניים, הייתה כאן טענה אמיתית. אבל הסגנון נותר עדין וזך, רק לא רוסי. נתמודד עם זה.


להמשך כנסו כאן:



4. כדי ללמוד יותר על השטחיות של ליפסקר מספיק לקרוא את מה שהוא מציג כדרך חיובית להזמין להתוועדות חב"דית "דוברים מבחוץ": "חשוב לכבד את רב העיר לשאת דברים, בהנחה שהוא ידבר בשבחו של הרבי, יעלה על נס את חב"ד והשלוחים ויאמר 'ווארט' טוב הקשור בפרשת השבוע". בתרגום חופשי: צריך להזמין אנשים שיגידו "הרבי שלכם הכי גדול בעולם ואין כמו השלוחים". ה"ווארט" הזה כנראה לא יהיה חב"די, אבל זה לא נורא. כי הוא אמר לפני שאין כמו השלוחים. לדבר בשבחו של הרבי זה חשוב מאוד ועניין רוחני, אבל כשליפסקר כותב "ידבר בשבחו של הרבי ויעלה על נס את חב"ד והשלוחים" רואים בבירור את התפיסה השטחית שלו. מבחינתו, יהודי צריך לצאת מהתוועדות חסידית ולדעת שהשלוחים הם הכי בעולם ואין כמוהם ואיזה טובי לב הם. לא שיבין מהי חסידות, מהו רבי, מהי תפילה באריכות ומהי שמחה של מצווה. זה פחות חשוב. העיקר שינגנו את הניגונים עם קוועצ'ים רוסיים.

5. ליפסקר מדבר גם על הפרסומים סביב האירוע וטוען שהם "לא מעבירים את החום החסידי המתבקש". מודה, לא עקבתי אחרי הפרסומים. אני כן יודע שהזיהוי של האירוע הוא חב"די לחלוטין. אף אחד לא מתבלבל כאן. ואף אחד לא מנסה להסתיר שום דבר. אני לא דובר חב"ד ולא ידוע בהקפדתי האדוקה על לימוד חת"ת ורמב"ם, אבל עצם העובדה שקוראים לי מנדי מביאה אל תיבת ההודעות הנכנסות שלי בכל שנה לקראת י"ט כסליו כמויות של מבררי פרטים ומבקשי כרטיסים. אז שחררו מבדיקה דקדקנית של פרסומים.

6. כאמור, דעותיי לא מעניינות. אני רחוק מלהיות חסיד כפי הנדרש, וגם לו הייתי, כל עוד אינני רב או משפיע לא הייתה אמורה להיות לי חשיבות מיוחדת. כל האמור כאן הוא עובדות. אם צריכים ברי סמכא שמאשרים כי האירוע הוא בצביון מתאים, להלן רשימה חלקית: הרב יואל כהן (הכוכב הקבוע של האירוע, בערך כמו ששלמה ארצי הוא הכוכב של קיסריה. וזו דוגמה לא חסידית, אבל אני לא חייב כלום לליפסקר. זהו אכן פוסט בלי צביון חב"די, רק מסביר שאירועי "צמאה" הם כן). הרב זלמן גופין (חבר הוועדה המייעצת לאירוע). הרב שבתי סלבטיצקי, נואם ומתוועד קבוע באירוע. הרב חיים שלום דייטש. ליפסקר יגיד שכל אלה משוחדים, רק הוא, שמתעב את שילת, לא משוחד.

7. ועכשיו, בקשה. הוצאתי את הכביסה המלוכלכת החוצה גם כי בא לי אבל במקרה הזה יש גם נימוק חיובי. אתם, הלא חב"דניקים שהשתתפתם בעבר באירועי "צמאה" בבנייני האומה - בהופעות, בהתוועדות וביריד הספרים - הגידו נא באמצעות התגובות את דעתכם: האם יצאתם משם בתחושה שיצאתם מהפנינג של זמר או מערב בעל ערך מוסף חסידי-חב"די?

חשוב שתענו. מרבית חסידי חב"ד תומכים באירועים הללו, אבל אנשים בעלי מוקדי כוח פועלים בתוקף נגדו. קשה להם לפרגן להצלחה. אם לא תדברו, ייתכן והשנה זה יהיה האירוע האחרון.

נ.ב.

1. לא שילת ולא אנשיו יודעים שאני עומד לפרסם את הפוסט הזה. יש מצב גדול שהם הולכים להרוג אותי.
2. נזכרתי בעוד שוחד של שילת. שבוע שעבר הגעתי למשרדים וביקשתי מזיגמן 4 אלבומים בחינם של צמאה. קצת טובות הנאה לעיתונאי, למה מה קרה. הוא אמר שצריך אישור משילת. שילת היה במשרד בפגישה. רק כשהוא יצא וטס לרכב שלו זרקתי לו שאני לוקח 4 אלבומים ותוך כדי ריצה זרק לי "סבבה". במידה ואחליט לקחת שוחד, זה יהיה יותר מ1400 ש"ח  ו4 דיסקים.
3.  רק הפסדתי מהפוסט הזה. היה דיבור על איזו עבודה שאעשה לשילת, אבל עכשיו גם אם ירצה לא ייתן לי אותה בזמן הקרוב, שלא יגידו שלכן כתבתי את הפוסט. גם אם ירצה, לא אקח. לא בזמן הקרוב. מקווה שזה בסדר שאני לא מתחייב להתפרסם ממנו לנצח נצחים. גם מאהרונוב אשמח להתפרנס בעתיד.  
4. רק הפסדתי 2. אשתו של ליפסקר היא השדכנית פרומה ליפסקר. הלך עליי.
5. רק הפסדתי 3. מכיר בקטנה את נפתלי ורעייתו וחלק מילדיהם. משפחה נחמדה מאוד שלא נעים כל הפרסום הזה. אבל וואלה, זו האמת. נקווה שימחלו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.